Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Co już wiadomo o portalu CR Media?

Dzięki wczorajszej gali z okazji 10 lecia CR Media, wiadomo już całkiem sporo... Nowy serwis będzie nosił zgrabną nazwę Pino.pl. Przez przedstawicieli CR Mediów określany jest mianem "osobistej strony internetowej". Aby skorzystać w pełni z jej zasobów, konieczna będzie rejestracja, co naturalnie sugeruje, że jej twórcy będą chcieli sprzedawać reklamodawcom wyselekcjonowane profile użytkowników.

Termin startu Pino.pl nie jest precyzyjnie określony. Szef projektu - Marek Rusiecki - dla Internet Standard: - Chciałbym, aby był to przełom października i listopada, ale wiadomo, jak to bywa z nowymi projektami...

Na pewno nie będzie to serwis podobny do tradycyjnych portali. Projekt wyróżniać ma jego społecznościowy i spersonalizowany charakter. Prezentacja wielokrotnie nawiązywała do modnego obecnie terminu Web 2.0.

Twórcy Pino raczej nie chcą współpracować z dostawcami treści takimi jak PAP czy IAR - W pierwszym etapie treści będą pochodzić tylko od użytkowników. Docelowo - być może rozpoczniemy współpracę w zakresie jakiejś tematyki - mówi Rusiecki.

Oprócz wymienianych już w kontekście projektu CR Media serwisów: iThink.pl, w którym internauci mogą umieszczać własne materiały dziennikarkie, Prv.pl, który oferuje darmowy hosting i aliasy, Osobie.pl - sieciowym serwisie społecznościowym, poznaliśmy innych partnerów Pino.pl. W serwisie będzie również można umieszczać pliki wideo dzięki rozwiązaniom serwisu Playa.pl oraz korzystać z map, dzięki emapa.pl.

- O innych serwisach z predemedytacją nie mówimy, gdyż negocjacje trwają - powiedział nam Marek Rusiecki. Dodał też, że rozmowy toczą się obecnie z 5-6 podmiotami.

Chyba najpikantniejsza okazała się informacja o współpracy z Hakią. Jest to wyszukiwarka nowej generacji, w którą zaangażował swoje pieniądze Prokom. Jak można przeczytać na stronie wyszukiwarki, prace nad nią są zaawansowane w 40%. Hakia ma odpowiadać na pytania zadane w języku naturalnym. Więcej pisaliśmy w materiale "Prokom współtwórcą konkurenta Google".

- Planujemy wprowadzić Hakię do Polski. O szczegółach poinformujemy niebawem. Będziemy z nią współpracować dzięki Prokomowi, byłemu udziałowcowi Ad.net i obecnego Hakii.

Jak nam powiedział Rafał Oracz, dyrektor ds. marketingu i nowych projektów CR Media, firma zakłada, że Pino osiągnie po starcie zasięg rzędu 40%, czyli pośredni między wynikami o2.pl i Gazeta.pl.

Marek Rusiecki patrzy śmiało w przyszłość - Już w 2007 roku myślę, że konkurencją dla Pino będzie Interia. I dodaje - Dynamiczny rozwój będzie związany z akwizycjami, stąd już np. w połowie 2007 może to być dużo więcej niż 40%, czyli ponad 50%.

Serwis ma się utrzymywać przede wszystkim dzięki reklamom. Rentowność ma zostać osiągnięta już w tym roku. W 2007 roku zysk operacyjny ma wynieść 2,5 mln zł, a w 2008 roku, gdy serwis uzyska pełną funkcjonalność, CR Media przewiduje EBIT na poziomie 15 mln zł.

Co już wiadomo o portalu CR Media?