Cały ten VoIP 2001 - 2 lata z życia

Dlatego Tele2, która na początku grudnia ub.r. rozpoczęła sprzedaż gadatka w Gdańsku i Poznaniu, planuje uruchomić w tych miastach lokalne numery dostępowe. W styczniu 2001 r. spółka zamierza to samo zrobić w Krakowie, Wrocławiu i Katowicach. Miesiąc później - w Szczecinie.

"W tych miastach będziemy sprzedawać 500-1000 urządzeń miesięcznie. Planujemy, że pod koniec przyszłego roku liczba posiadaczy gadatka wzrośnie do 100 tys." - mówi prezes spółki Frederik Persson.

Od 20 grudnia ub.r. również abonenci Netii Telekom Mazowsze i Netii Telekom Warszawa mogą dzwonić do innych krajów, korzystając z nowej usługi Netii: telefonii z wykorzystaniem protokołu internetowego. Minuta rozmowy np. do Rosji kosztuje 1,46 zł, do Kanady - 3,42 zł. Na razie taniej za granicę będzie mogło dzwonić tylko 24 tys. abonentów warszawskiej strefy numeracyjnej, gdyż Netia dopiero wprowadza nową usługę. "W roku 2000 planujemy udostępnić VoIP wszystkim naszym abonentom" - zapewnia Jolanta Ciesielska, rzecznik Netii.

Wcześniej niż Tele2 i Netia oferowanie usług VoIP rozpoczęła SM Media, korzystając z usług sieci MediaTel, której jest operatorem. Dzięki temu rozwiązaniu można dzwonić do 65 krajów (łącznie z telefonami komórkowymi) i do wszystkich sieci komórkowych w Polsce. Koszt minuty rozmowy do każdego z 65 państw wynosi 90 gr netto. Do tego należy doliczyć koszt połączenia lokalnego (trzeba zadzwonić do MediaTel i przez cały czas trwania transmisji naliczane są impulsy TP SA, numer dostępowy znajduje się w warszawskiej strefie numeracyjnej). Od 12 października ub.r. spółka świadczy również swoim klientom usługę rozmów międzystrefowych. Za minutę połączenia klient SM Media płaci 35 gr netto. W ciągu kilku miesięcy MediaTel planuje zbudować węzły dostępowe w 7 strefach numeracyjnych.

"W styczniu otworzymy węzeł w Łodzi, potem w kolejnych miastach: Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu, Łodzi i Katowicach" - zapowiada prezes SM Media Wojciech Gawęda. Twierdzi on, że zapotrzebowanie na usługi telefonii internetowej jest duże. Przez MediaTel przechodzi około 600 tys. minut rozmów miesięcznie - zarówno z Polski, jak i do Polski. Spółka może zestawiać 240 rozmów jednocześnie.

"Pod koniec września mieliśmy 40 klientów. Ich liczba zwiększa się o 50% miesięcznie" - mówi Wojciech Gawęda. W październiku 2000 r. na rynek telefonii internetowej weszła także spółka Internet Partners. Ta firma internetowa powstała z połączenia dostawców usług internetowych ATOM i Internet Technologies Polska. Oferuje ona rozmowy do wszystkich krajów świata.

IP na początku zamierzała uruchomić ogólnopolską infolinię 0 801. Dzięki niej klienci mieli łączyć się z węzłem dostępowym, w którym ich głos zamieniany byłby na pakietową transmisję danych. W przypadku łączenia się z numerem 0 801 klient miał płacić tylko za pierwszy impuls taką samą stawkę niezależnie od strefy numeracyjnej, z której dzwoni.

Aby skorzystać z usługi, trzeba wykupić numer karty TELEKOD. IP wprowadziła dwie strefy opłat: telefon do strefy 1 (w której znalazły się kraje Europy, USA, Australia i Hongkong) kosztuje 99 gr netto za minutę, do strefy 2 (Afryka, Ameryka Łacińska, Azja) - 2,99 zł netto za minutę. Ceny impulsów nie obejmują kosztu połączenia z warszawskim numerem telefonicznym węzła VoIP.

Tuż przed świętami przedstawiciele IP twierdzili, że "interes idzie bardzo dobrze". "Mamy już kilkuset klientów, ich liczba rośnie w szybkim tempie" - zdradza Andrzej Gradzi, prezes spółki, który ma nadzieję, iż na VoIP zdecydują się ci z 6 tys. klientów, z którymi współpraca dotychczas obejmowała świadczenia wyłącznie informatyczne.