Buszujemy w nowym iplay'u!

Rozwój branży internetowych sklepów muzycznych w Polsce nabiera tempa - stosunkowo niedawno obserwowaliśmy wejście na rynek dużego gracza, sklepu OnetPlejer, teraz natomiast możemy korzystać z nowej wersji serwisu iplay.pl. Z zapowiedzi kierownictwa iplay.pl wyłaniał się obraz sklepu na podobieństwo zachodnich serwisów tego typu, z szerokim - jak na rodzime warunki - katalogiem wykonawców i utworów oraz konkurencyjnymi cenami. Niestety, przeprowadzone w redakcji PC World Online testy funkcjonalności nowego serwisu wywołały u nas mieszane uczucia. A dlaczego? Zapraszamy do lektury artykułu.

Buszujemy w nowym iplay'u!
Obecnie w katalogu sklepu znajduje się ok. 200 tys. nagrań, co w porównaniu z poprzednio dostępnymi zasobami tego serwisu (12 tys.) jest znaczącą poprawą. Do końca 2005 r. planowane jest poszerzenie oferty o kolejne 50 tys. Tomasz Szladowski, przedstawiciel serwisu, zapowiada, że w 2006 r. oferta sklepu osiągnie 500 tys. plików. Sklep zamierza także oferować klientom dzwonki do telefonów komórkowych oraz pobieranie muzycznych teledysków. iplay jak dotąd podpisał umowy z dwoma wielkimi wytwórniami płytowymi, Sony BMG i Warner Music Poland, i - jak zapowiada T. Szladowski - prowadzone są rozmowy z innymi dużymi firmami fonograficznymi, które powinny przynieść efekt w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Ponadto serwis nie rezygnuje ze współpracy z małymi, niezależnymi wytwórniami. Przedstawiciel iplaya poinformował, że w ciągu kilku dni od uruchomienia nowej wersji, sklep otrzymał zgłoszenia od kilku niezaleznych wytwórni, z propozycjami współpracy.

Nie uległy natomiast zmianie wymagania sprzętowe, stawiane przez serwis potencjalnym klientom. Użytkownicy innych systemów operacyjnych niż te z rodziny Windows nie mają nawet co marzyć o skorzystaniu z oferowanych przez iplay.pl usług. Także w kwestii przeglądarki internetowej nie ma żadnego wyboru - jedyną akceptowaną jest Internet Explorer 5.5 lub nowszy. A szkoda, gdyż próbowaliśmy dokonać zakupów korzystając z Opery 8, a jednocześnie skorzystać z zaimplementowanego w tej przeglądarce modułu wyświetlania certyfikatów bezpieczeństwa przydatnych choćby w czasie logowania do witryn bankowych. Naszym zdaniem funkcjonalność serwisu należałoby rozszerzyć o obsługę także innych przeglądarek. Niezbędny będzie także odtwarzacz multimediów - najlepiej najnowsze wersje Windows Media Playera: 9 lub 10. Zastanawiający wydał nam się fakt, iż nawet korzystając z nakładki na Internet Explorera - Maxthona - pojawiały się problemy w korzystaniu ze sklepu. Nie mogliśmy owtorzyć okna odtwarzacza Windows Media Player - który pierwotnie pojawia się w zminimalizowanej formie cienkiego paska na dole ekranu. Po kliknięciu, pasek ten powinien powiększyć się, tymczasem w Maxthonie... znikał.

Przystępujemy do testu

Buszujemy w nowym iplay'u!

Muzyczny sklep online iplay.pl

Przetestowaliśmy sklep pod kątem prostoty obsługi oraz łatwości pobierania utworów muzycznych. Sam proces rejestracji przebiega bez zarzutów - formularz rejestracyjny wymaga podania podstawowych danych: imienia, nazwiska, miejsca zamieszkania, adresu poczty elektronicznej, a także identyfikatora i hasła niezbędnych do logowania się w serwisie. Jednak już na tym etapie pojawia się, w naszym odczuciu, pierwszy mankament - potwierdzenie rejestracji nie jest przesyłane do użytkownika na podany adres email. Powstaje zatem pytanie o celowość podawania adresu - mamy nadzieję, że nie chodzi jedynie o wykorzystywanie ich do przesyłania marketingowych ulotek.

Po dokonaniu rejestracji w serwisie otrzymujemy własny profil - wystarczy po zalogowaniu kliknąć łącze "Mój iplay", aby mieć wgląd w dane dotyczące naszego konta: dane osobiste, zasoby środków płatniczych, oraz już zakupione utwory. Aby dokonać jakichkolwiek zakupów niezbędne jest jednak wcześniejsze zasilenie konta kwotą pieniężną. Trzeba przyznać, że iplay.pl oferuje obecnie najszerszy na rynku zakres sposobów płatności: wpłat można dokonywać zarówno wysyłając wiadomość SMS, dokonując przelewu bankowego i pocztowego, transferu elektronicznego, korzystając z karty kredytowej oraz kodu dostępu. Nie polecamy jednak wysyłania SMSów - koszt jednej wiadomości wynosi 9 PLN (bez VAT), a konto zostaje doładowane jedynie równowartością 4,20 PLN.

Buszujemy w nowym iplay'u!

Rynek muzyki w Polsce

Wybraliśmy drogę transferu elektronicznego, aby zasilić nasze konto. Podczas dokonywania przelewu użytkownik jest właściwie prowadzony za rękę. Wszelkie dane do wykonania przelewu, takie jak rachunek i nazwa odbiorcy, czy nazwa transakcji są już wprowadzone do systemu. Jedyne, co trzeba zrobić, to zalogować się na konto bankowe, gdzie czeka na nas już wybrana wcześniej kwota, gotowa do przelania, oraz potwierdzić transfer. Po odczekaniu kilku minut niezbędnych do realizacji przelewu mogliśmy już dokonać pierwszych zakupów.

Aktualizacja: 12 maja 2005 12:06

Walka o palmę pierwszeństwa w branży polskich sklepów online zaostrza się. Emocje związane z uruchomieniem nowej wersji iplay'a jeszcze nie opadły, a do kontrataku przystępuje OnetPlejer! Sklep znacząco poszerza bazę plików, która ma liczyć teraz 300 tys. utworów autorstwa 14. tys. wykonawców. Wprowadzono także nowe formy płatności - oprócz karty kredytowej, można teraz korzystać z przelewów bankowych, przekazów pocztowych i serwisu SMS.

Nie ma wątpliwości, że poszerzenie funkcjonalności OnetPlejera jest odpowiedzią na uruchomienie nowej wersji iplay'a. należy się tylko cieszyć, że rodzimi gracze na rynku muzyki online poważnie podchodzą do takich kwestii jak konkurencyjność i walka o klienta. Jesteśmy przekonani że rynek może na tym tylko zyskać.

Redakcja PC World Komputer Online będzie śledzić aktywność polskich serwisów i informować na bieżąco o wszelkich uaktualnieniach.