Bunt internautów: nie dla mikołajów w listopadzie!

Ogłoszony przez internautów 5 listopada "Manifest Grudniowy" sprzeciwia się pojawiającym się zbyt wcześnie natarczywym akcjom marketingowym produktów i usług związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.

Apelujemy! Nie odbierajcie nam świąt! Uszanujcie nasz spokój i zacznijcie wszelkie promocyjne zabiegi nie wcześniej niż 1 grudnia! - czytamy w społecznej akcji internautów podpisujących się pod Manifestem Grudniowym na stronie http://www.wesolych-swiat.com.pl.

Z biznesowego punktu widzenia - święta to najlepszy czas na zarabianie pieniędzy. Polska Wigilia tradycyjnie musi być obfita i dodatkowo jest okazją do pokazania siebie oraz zasobności swego portfela rodzinie lub znajomym. Kupowane są coraz to droższe prezenty, coraz bardziej wyszukane potrawy stawiane są na stole, wzrasta popularność wyjazdów turystycznych właśnie w tym okresie, częściej zaciągane są na te cele kredyty.

To wszystko genialnie wpływa na koniunkturę w handlu, co optymalnie wykorzystują marketerzy rozpoczynając promowanie swych produktów już w listopadzie (w miejscu znicza lub dyni pojawia się uśmiechnięty mikołaj, choinka czy gwiazdka).

Wiemy, że w warunkach wolnego rynku nie da się nikomu zabronić wigilijnych akcji nawet gdyby zaczynał już w sierpniu. A jednak mamy nadzieję, że ten rodzaj protestu jest w stanie wywołać jakąś dyskusję społeczną i medialną. Co roku powtarzają te same schematy. Podobne reklamy, podobne opakowania, podobne gadżety. Musimy stać się bardziej świadomymi i wymagającymi konsumentami. Nie można nas traktować jak marketingowych analfabetów. Apelujemy o odrobinę powściągliwości, wyższą jakość świątecznego marketingu i uwzględnienie w nim naszych potrzeb - argumentują autorzy manifestu.

Manifest Grudniowy to protest przeciwko listopadowym: dzwoneczkom, śnieżynkom, reniferkom i bałwankom. To sprzeciw wobec kolęd w galeriach handlowych i songów George'a Michaela w radiu. To zdecydowanie nie dla: witryn spryskanych sztucznym śniegiem, styropianowych prezencików pod modnie ustrojonymi plastikowymi choineczkami oraz dla bożonarodzeniowych promocji w listopadzie.

Autorzy Manifestu obiecują, że zainteresują swą internetową akcją społeczną przedstawicieli Sejmu, Rządu oraz Prezydenta RP.

Źródło: http://www.wesolych-swiat.com.pl