BrandoMetr - nasłuch społeczności dla marketerów

Monitoring mediów społecznościowych pomóc ma firmom w zarządzaniu swą reputacją w internecie. Uruchomiony właśnie BrandoMetr umożliwia to w czasie zbliżonym do rzeczywistego.

Śledzenie dyskusji na temat marek w blogosferze, mikroblogosferze, na forach dyskusyjnych i serwisach społecznościowych oferuje BrandoMetr.pl, narzędzie rozwijane przez wrocławską spółkę Jarorcon. Jak zapewniają twórcy - BrandoMetr umożliwia także obserwację takich źródeł, które swoim zakresem nie obejmują wyszukiwarki internetowe ani tradycyjny monitoring mediów oferowany przez wyspecjalizowane firmy.

Obecnie BrandoMetr prowadzi "nasłuch": mikroblogów (Blip, Twitter, Flaker, Pinger) oraz prawie 600 tysięcy blogów (w tym z platform: bloog.pl, blogspot.com, blox.pl, blog.interia.pl), serwisów społecznościowych (m.in. Youtube.com, Grono.pl), 22 814 najważniejszych polskich forów internetowych a także polskie grupy dyskusyjne. Twórcy BrandoMetru zapewniają, że ten zasięg każdego dnia będzie się zwiększał.

W praktyce BrandoMetr ma udzielać użytkownikom szybkiej odpowiedzi na pytania: kto, co, kiedy, w jakich okolicznościach i w jakich miejscach w polskim internecie, powiedział na temat danej marki.

Klient BrandoMetra otrzymuje do dyspozycji specjalny panel, w którym samodzielnie sprawdzać może i filtrować wypowiedzi o marce, które pojawiły się w internecie. Dzięki autorskiemu algorytmowi "Hotness" dostępne są informacje o znaczeniu i randze takich wypowiedzi, a wkrótce wprowadzona zostanie specjalna funkcjonalność (tzw. "Sentiment") umożliwiająca rozróżnienie głosów pozytywnych i negatywnych. Dodatkowo klient ma dostęp do wykresów i statystyk pozwalających obserwować trendy związane z danym słowem kluczowym, które dostarczają informacji w jakim miejscach toczy się dyskusja o marce i kto jest najaktywniejszym autorem wypowiedzi.

Jak działa mechanizm BrandoMetru? Aplikacja przeszukuje zdefiniowane obszary/źródła, z których pobierana jest generowana przez użytkowników treść. Następnie jest ona analizowana, przetwarzana i prezentowana końcowemu użytkownikowi - informuje Tomasz Olejnik, brand manager w BrandoMetr.pl. Skupiliśmy się przede wszystkim na "świeżej" treści, gdyż z punktu widzenia monitoringu marki, jest ona najbardziej wartościowa. Użytkownik po zdefiniowaniu swoich marek, otrzymuje treści, które nie są starsze niż 30 dni od dnia wprowadzenia słów kluczowych do systemu. Od tego momentu wszystkie pasujące treści są zapisywane i archiwizowane.

BrandoMetr jest kierowany do brand managerów, pracowników działów marketingu, obsługi klienta oraz R&D w firmach, ale także do agencji PR, marketingowych i firm konsultingowych, które oferują usługę monitoringu internetu swoim klientom. Każda firma zainteresowana jego wykorzystaniem może liczyć na dostęp do darmowego dwutygodniowego okresu testowego.

Jakie są koszty? Obecnie planujemy przeprowadzenie pilotażowego programu dla pierwszych klientów, aby zebrać od nich informacje, jaką ilością monitorowanych marek oraz tzw. pulpitów byliby zainteresowani. Dopiero na tej podstawie przygotujemy kilka planów taryfowych do wyboru. Zamierzamy je wprowadzić w styczniu - mówi Tomasz Olejnik.

W kwietniu 2009 r. usługę monitoringu mediów społecznościowych oraz treści tworzonych przez internautów wprowadził NewsPoint (NetSprint). Obecnie NewsPoint UGC umożliwia śledzenie ponad 180 tys. źródeł (90 tys. forów, 70 tys. blogów) oraz oferuje ocenę wydźwięku poszczególnych postów lub komentarzy.