Billboard - przystań reklamowa

Polskie portale reklamują się na billboardach nie dlatego że to najbardziej skuteczna forma reklamy. Jest to raczej najtańszy sposób na wypromowanie nazwy. Ale ile kosztuje wypromowanie portalu?

Polskie portale reklamują się na billboardach nie dlatego że to najbardziej skuteczna forma reklamy. Jest to raczej najtańszy sposób na wypromowanie nazwy. Ale ile kosztuje wypromowanie portalu?

Dodatkowo z firmami reklamowymi można zawrzeć umowę barterową i umieścić baner na swojej stronie. Na billboardach reklamy kosztują najmniej, bo wiele portali korzystających z tej formy promocji zawiera z agencjami reklamowymi umowy barterowe. W zamian za plakaty zamieszczają na swoich stronach internetowych banery tych agencji.

Tak przynajmniej uważa prezes zarządu jednej z firm informatycznych reklamujących swój portal. Ze względu na obowiązujące go umowy prosił o nieujawnianie jego tożsamości.

Średnio kampania reklamowa na billboardach kosztuje 1,5-2 mln zł. Tyle mniej więcej płacą portale za kampanię. A było ich od początku roku sporo. Mogliśmy obejrzeć plakaty z reklamami Interii, Areny, YoYo, a ostatnio Ahoj i E.pl.

"Tu chodzi o masowość. Ten sposób reklamowania dociera do każdej, a nie wybranej grupy ludzi" - powiedział Michał Skolimowski, prezes zarządu Szeptela, firmy tworzącej portal E.pl. Nie chciał jednak ujawnić budżetu reklamowego, choć przyznał, że nie jest on jeszcze zamknięty.

"Bierzemy również pod uwagę możliwość reklamowania się w innych mediach" - dodał Michał Skolimowski. Przyznał jednocześnie, że przez pierwsze dwa tygodnie kampanii liczba odsłon wzrosła dwukrotnie. Docelowo Szeptel chce, aby jego portal notował od 7 do 10 milionów odsłon w miesiącu.

Tymczasem Interia reklamowała się zarówno na billboardach, jak i w radiu. "Kosztowała nas 2,5mln zł" - przyznał Paweł Przewięźlikowski, przewodniczący rady nadzorczej firmy. Plakaty z charakterystycznymi, wytatuowanymi mężczyznami i napisem "wydziergaj sobie swoje YoYo" kosztowały właściciela portalu, Internet Ideę, 1,5 mln zł.

Ale portale reklamują się również w innych mediach. Arenę.pl na billboardach, plakatach i telewizji reklamowała Kayah. Artystka zastrzegła w kontrakcie, że portal nie ujawni kwoty, jaką otrzymała za udział w promocji. Wirtualna Polska i Arena reklamowały się w najlepszym czasie antenowym TVP - między głównym wydaniem wiadomości a informacjami sportowymi. Z nieoficjalnych informacji wynika, że WP wydała na nią ok. miliona dolarów. Zapewne tyle samo kosztowało to jej konkurenta - Arenę. Stosunkowo najmniej w ostatnim czasie widać reklamy najczęściej odwiedzanego przez internautów polskiego portalu - Onet.pl. Nie przeprowadza on może spektakularnych kampanii, ale jego logo widoczne jest na płytach, multimediach czy kalendarzach.