Bez inwestora nie pociągną

Na portalu zarabia natomiast Panorama Polska (portal Panorama Firm). W pierwszym półroczu przychody PF z reklamy wyniosły 6,6 miliona złotych, a inwestycje planowane do końca 2001 roku - 12,5 miliona. Ale dobra kondycja finansowa wynika z tego, że Internet nie jest główną działalnością Panoramy Polskiej (wydawcy katalogu Panoramy Firm). „Dlatego też postanowiliśmy ujawnić wyniki finansowe” - twierdzi Iwona Wardzyńska z PP. Dodatkowo dochodzą do tego jeszcze zasobni udziałowcy - Telia i amerykańskie GTE.

Plany inwestycyjne ujawniła również przystań internetowa Ahoj.pl, o którym jednak jego twórcy mówią, że nie jest portalem. Według nich portal pozwala użytkownikom na przechodzenie „w głąb” Internetu, natomiast Ahoj chce ich zatrzymywać w swoim serwisie. Właściciel serwisu, spółka The MotherShip Poland, zapowiadała, że zainwestuje w niego 80-100 milionów dolarów w ciągu najbliższych 2-3 lat. Obecnie firma szuka inwestora (trwają już zaawansowane rozmowy). Jako ciekawostkę można w tym kontekście dodać, że jednym z udziałowców Mother Ship jest dyrektor wykonawczy ds. rozwoju w America Online Greg Rodgan, dla którego jest to prywatna inwestycja. Czyżby inwestor był już znany?

Inne portale radzą sobie lepiej lub gorzej. Hoga, której przedstawiciele chwalą się, że uruchomili serwis znacznie mniejszym kosztem, niż konkurenci, pozyskała niedawno inwestora - została nim spółka teleinformatyczna Wasko z Gliwic. Objęła 30,5 procent udziałów. Z całej emisji akcji firma pozyskała 4,29 miliona złotych i te pieniądze mają zostać wydane przede wszystkim na rozwój portalu, rozwiązań internetowych oraz akcję promocyjną. Nie wiadomo, ile rzeczywiście w swój Portal zamierza zainwestować TP SA. Od miesięcy mowa jest o 500 milionach złotych na rozwój usług internetowych, jednak przedstawiciele spółki TP Internet nie chcą zdradzić, jaka część tej sumy zostanie i już została zainwestowana w Portal.

Planów inwestycyjnych nie ujawnia też najpopularniejszy polski portal Onet.pl. „Mamy kilka sposobów inwestowania, ale to zależy od tego, jakiego inwestora strategicznego pozyskamy” - powiedział Marek Kapturkiewicz, dyrektor ds. marketingu firmy. Jedno jest pewne: obecny główny udziałowiec Onetu Optimus zamierza przeznaczyć na przedsięwzięcia internetowe 50 milionów dolarów.

Wirtualna Polska pozyskała przez podwyższenie kapitału Prokom (część udziałów odkupił od Centrum Nowych Technologii) i ranscontinental Fund. Interia.pl jest finansowana przez ComArch i RMF. Poland.com szuka inwestora.

Wniosek z tego jest jeden. Polskie portale bez pozyskania silnego inwestora finansowego, najpewniej zagranicznego, będą miały kłopoty z utrzymaniem się na rynku.