Badania dwa

Na 5,8 mln, czyli 19% populacji szacowały czerwcowe badanie OBOP liczbę osób korzystających z Internetu w Polsce. Do kategorii internautów zakwalifikowano 14% badanych. Odmiennego zdania są analitycy SMG/KRC.

Opublikowane dzisiaj badania SMG/KRC dają nieco inny obraz penetracji Internetu w Polsce niż badania Taylor Nelson Sofres OBOP. Zdaniem analityków SMG/KRC internauci stanowią w Polsce 10% dorosłej (powyżej 15 lat) populacji podczas, TNS OBOP szacuje cztery punktu procentowe wyżej. Stanowi to odpowiednio 3,1 mln i 4,3 mln osób.

Badania SMG/KRC analizują głębiej sposób korzystania z Internetu. Najliczniejszą grupę pośród internautów stanowią osoby korzystające z Sieci "kilka razy w tygodniu" - 900 tys., czyli 29%. Na drugim miejscu są osoby korzystające raz w tygodniu (750 tys.) i dopiero na trzecim miejscu grupa korzystająca "codziennie lub prawie codziennie" - 713 tys., czyli 23% internautów.

Najpopularniejsze formy aktywności w sieci to przeglądanie stron WWW, co deklaruje 92% (2,8 mln) internautów, korzystanie z poczty elektronicznej - 54% (1,6 mln), wymiana dokumentów elektronicznych - 39% (1,2 mln), gry sieciowe - 23% (713 tys.) i sieciowe pogawędki - 22% (682 tys.) Zainteresowanie zakupami poprzez Internet deklaruje 7,5% (232 tys.) badanych a obsługę rachunków bankowych on-line - 4,5% (139 tys.).

W obu badaniach ranking portali (korzystanie w ciągu ostatniego miesiąca) otwiera Onet (63% wskazań) przed Wirtualną Polską (49%). Na trzecim miejscu w badaniu SMG/KRC jest Interia, a na czwartym Yahoo! W badaniu TNS OBOP jest natomiast odwrotnie. Diametralnie różni się w obu badaniach pozycja Areny, która w rankingu SMG/KRC znajduje się na piątym miejscu z 14% wskazań, zaś w rankingu TNS OBOP na 11 miejscu (4%), za Gazetą.pl, Panoramą Firm, Ahojem, Hogą, Internetią. Te pięć witryn nie mieści się za to w ogóle w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych witryn SMG/KRC (poza portalami są w niej MP3.com.pl i internetowe wydanie Gazety Wyborczej).<TABLE style=font-size:90% CELLPADDING="3" CELLSPACING="5"><TR><TD><P><B>Najczęściej odwiedzane serwisy w czerwcu 2001</B>

</TD></TR><TR><TD>Onet</TD><TD>63%</TD></TR><TR><TD>Wirtualna Polska</TD><TD>49%</TD></TR><TR><TD>Interia</TD><TD>19%</TD></TR><TR><TD>Yahoo!</TD><TD>16%</TD></TR><TR><TD>Arena</TD><TD>14%</TD></TR><TR><TD>Gazeta Wyborcza</TD><TD>14%</TD></TR><TR><TD>Ahoj</TD> <TD>12%</TD></TR><TR><TD>Altavista</TD><TD>10%</TD></TR><TR><TD>MP3.com.pl</TD><TD>10%</TD></TR><TR><TD>Internetia</TD><TD>9,5%</TD></TR><TR><TD ALIGN="left">Źródło: SMG/KRC</TD></TR>

</TABLE>