Ask Jeeves: europejskie rynki do wzięcia

Wyszukiwarka Ask Jeeves, o której w Polsce słyszało niewielu internautów jest siódmą co do wielkości firmą internetową na świecie. Ma już swoje przyczółki w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Japonii. Wczoraj rozpoczęła działalność na rynku niemieckim. Zapowiada, że jeszcze w tym roku pojawią się kolejne europejskie wersje wyszukiwarki.

W 2005 roku amerykańska wyszukiwarka pojawiła się w hiszpańskiej wersji. Od wczoraj Niemcy mogą testować jej możliwości w niemieckiej beta-wersji językowej. Od razu zaoferowano spersonalizowany serwis MeinAsk, który pozwala m.in. zachowywać dotychczasowe rezultaty wyszukiwania.

Algorytm wyszukiwawczy Ask Jeeves pozwala na zwiększoną trafność wyszukiwań dzięki podziałowi na pola tematyczne. Osoby, które często korzystają z wyszukiwań w danej tematyce, tworzą społeczność, która ma większy wpływ na pozycję danych stron w rezultatach wyszukiwania niż pozostali internauci.

Niemcom udało się skusić spółkę największą, bo ponad 48 milionową, liczbą internautów w Europie. Treść komunikatu prasowego sugeruje, że właśnie liczba internautów determinuje chęć wejścia Ask Jeeves na dany rynek. Spółka poinformowała, że jeszcze w tym roku zamierza uruchomić serwisy w kilku innych europejskich wersjach językowych. Usiłujemy ustalić, czy ze względu na około 10,6 milionową liczbę polskich internautów Ask Jeeves nie planuje wejścia również na polski rynek. Krajami UE o większej niż Polska liczbie internautów, w których Ask Jeeves nie ma jeszcze oddziału, są Włochy (28,9 mln), Francja (26,2 mln) oraz Holandia (10,8 mln; wszystkie dane według Internet World Stats).

Przypomnijmy, że udział Ask Jeeves na rynku amerykańskim ze względu na liczbę przeprowadzonych wyszukiwań stawia ją na piątym miejscu, za wyszukiwarkami Google, Yahoo, Microsoftu oraz Time Warner. Z 5,15 mld wyszukiwań, jakie w listopadzie przeprowadzili Amerykanie, Ask Jeeves przypadło 336 mln.