Anno domini 2008 (cz. 2 - reklama, społeczności, portale, blogi)

PORTAL, ŻYZNY GRUNT DLA SERWISÓW

Rok 2008 upłynął pod znakiem uruchamiania niezliczonej liczby serwisów przez najważniejszych graczy rynkowych: Agorę, WP i o2. Czyżby liderzy zaczęli obawiać się sukcesywnie wzrastającego zasięgu serwisów społecznościowych albo inwazji zagranicznych projektów?

Wirtualna Polska

Sama Wirtualna Polska pochwalić się może liczbą 35 tematycznych serwisów, które w minionych 12 miesiącach wzbogaciły jej portfolio. Rozwijać będziemy serwisy społecznościowe a także moduły społecznościowe serwisów kontentowych - o planach na najbliższy rok mówi Stanisław Ulicki dyrektor programowy portalu - Stawiamy również na multimedia - w tym roku gruntowną przemianę przeszła telewizja internetowa WPtv, której rozwój wraz z innymi innowacyjnymi produktami, będziemy kontynuować. Szczególną uwagę przyłożymy także do udoskonalania naszej oferty dla użytkowników telefonów komórkowych i urządzeń przenośnych mini.wp.pl - deklaruje dyrektor programowy portalu WP.

Agora

Portfolio Agory wzbogaciło się o ponad 50 marek: zarówno projektów uruchamianych od zera (np. zczuba.tv, politbiuro.pl czy cafe.pl) jak i przejmowanych od innych graczy (oprócz kupna tradera - piszemy o tym wcz. 1 podsumowania w dziale "przejęcia", warto wymienić np. studies.pl, czy polygamia.pl). Ponadto nowe serwisy (4) uruchomione zostały przez Agorę Ukraina. Projekty, które znalazły się w porfolio Agory w minionych 12 miesiącach to zarówno inicjatywy adresowane do ambitnego i wymagającego odbiorcy (np. edukacyjne projekty: Zdajmy.to, edulandia.pl, uczymysie.pl czy muzyczno-radiowy projekt Infomuzyka.pl) jak i serwisy plotkarsko-rozrywkowe (lula.pl, kotek.pl, zczuba.tv), a nawet tabloidowe (bobery.pl).

Na koniec 2008 roku w swej ofercie Agora miała w sumie 89 marek internetowych. Oznacza to, że ponad połowa z nich powstała w zeszłym roku. Biorąc pod uwagę fakt, iż działalność on-line Agory sięga roku 2001 r. (wtedy powstała Gazeta.pl), trudno nie zgodzić się ze stwierdzieniem, że rok 2008 był szczególnie owocny w nowe serwisy rozwijane pod jej skrzydłami.

o2.pl

Zauważalnym z kolei trendem w zakresie tematyki uruchamianych serwisów przez o2.pl jest odejście od nurtu "pudelkowego" w kierunku informacyjnym, e-commercowym, biznesowym, ogłoszeniowym i oczywiście społecznościowym.

Zadowolony jestem z wielu serwisów, które uruchomiliśmy w minionym roku, których w sumie jest 18 - mówi Michał Brański, członek zarządu o2.pl. - Szczególne podkreśliłbym jednak znaczenie serwisu najDom.pl, który umocnił naszą pozycję na rynku ogłoszeń (w tym segmencie biznes buduje się powoli i z mozołem) oraz otwarte24.pl, dzięki któremu pomagamy ludziom podejmować aktywność gospodarczą. Udanie weszliśmy również przed piłkarskimi mistrzostwami z serwisem Sportfan.pl, warte podkreślenia jest też wydzielenie newsa finansowego do HotMoney.pl oraz dobudowanie do niego serwisu giełdowego Notowany.pl. Z ostatnich premier zdecydowanie zaskoczyła nas Sfora.pl, choć mamy za sobą dopiero kilka tygodni jej funkcjonowania.

Michał Brański, członek zarządu o2.pl
Odejście od "plotek i sensacji" rynek zaczął dostrzegać z 2-letnim opóźnieniem, zahipnotyzowany sukcesem naszych serwisów rozrywkowych - ważnych, ale nigdy nie wychodzących poza mały ułamek naszego biznesu. W poważnych kategoriach, z poważną ofertą jesteśmy bądź od zarania o2.pl, bądź też uzupełniliśmy o to nasz portfel na przestrzeni ostatnich 3 lat. Obecnie postrzegamy siebie jako spółką "kompletną", nasz portfel serwisów to 360 stopni panoramy tego, co jest w internecie, jeśli chodzi o nieniszowe kategorie. Usługi (poczta, Wrzuta), e-commerce, ogłoszenia, biznes.

Krzysztof Sierota (o2.pl) dodaje jednak, że działania o2.pl nie skupiły się w minionym roku tylko na odpalaniu nowych inicjatyw. Nasze największe projekty korzystające z rozwiązań masowego składowania i przetwarzania danych, których udoskonalanie i standaryzacja były dla nas priorytetowe w minionym roku, tj. poczta.o2.pl oraz serwis Wrzuta.pl zanotowały bardzo zdrowe wzrosty licząc rok, do roku - 40% - mówi członek zarządu o2.pl. Jednocześnie cały czas pracowaliśmy nad dostosowaniem naszych rozwiązań dla klientów komercyjnych.

Interia

Podczas gdy jedni w walce o zasięg uruchamiają nowe projekty, inni starają się "utrzymać czytelnika" i znaleźć odpowiednią synergię w zakresie funkcjonowania w dużej i zróżnicowanej wewnętrznie grupie mediowej, co otwarcie deklaruje prezes Interii Tomasz Jażdżyński, która od grudnia 2007 r. obok Wydawnictwa Bauer i RMF FM weszła w skład Bauer Media. Interia.pl ma się m. in. stać miejscem - jak w jednym z wywiadów powiedział T. Jażdżyński - do którego migrować będą odbiorcy magazynów (telewidzowie, słuchacze, czytelnicy dzienników): Trzeba być tam, gdzie odbiorcy produkowanych treści zmierzają. Czy kosztowna (9 mln zł) kampania wizerunkowa (pt. Więcej niż się spodziewasz) przyniesie oczekiwane rezultaty?

Onet

Najpopularniejszy z polskich portali Onet.pl (w listopadzie 2008 r. odwiedziło go blisko 10 mln real users) kontynuuje realizację strategii angażowania użytkowników wokół swej jednej marki.

Anno domini 2008 (cz. 2 - reklama, społeczności, portale, blogi)

Marta Czartoryska

O rozwoju Onetu decyduje nasza misja, zgodnie z którą chcemy dostarczać najlepsze wrażenia i wywoływać najwyższe zaangażowanie wśród użytków mediów w każdym miejscu, o każdym czasie i na każdy sposób - podkreśla Marta Czartoryska, dyrektor marketingu i komunikacji w Grupie Onet.pl. Te dość ogólne stwierdzenia w rzeczywistości przekładają się na wszystkie nasze aktywności związane z budową marki Onet. Począwszy od bardzo rozbudowanego, wielowymiarowego contentu - multimedialnych treści, interaktywnych narzędzi i usług, na ogromnym zaangażowaniu użytkowników kończąc. Strategia budowania emocji użytkowników wokół tylko jednej marki: Onet.pl - okazuje się skuteczna i jesteśmy głęboko przekonani, że przyniesie zamierzone efekty.

W przyszłym roku zespół Onetu skupi się więc przede wszystkim na rozwijaniu swych najmocniejszych serwisów: wiadomości, biznes, moto i sport, nie zapominając o projektach lifestyle - wymienia Marta Czartoryska. Jako osobne marki będą rozwijane zaś zumi.pl i sympatia.pl, które zyskają nowe funkcjonalności, priorytetem będzie też wspieranie dziennikarstwa obywatelskiego rozwijanego pod skrzydłami Onetu.