Anno Domini 2009: serwisy społecznościowe i mikroblogi

Mikroblogi

Moda na krótkie, wysyłane w czasie rzeczywistym 140-znakowe (lub nieco dłuższe) wiadomości stopniowo przychodzi do Polski. To za czym, Ameryka szaleje w ciągu minionych kilkunastu miesięcy, w środowisku polskiej sieci przejawia się na razie w skali wielokrotnie mniejszej, acz notującej konsekwentne wzrosty. Rynek polski należy obecnie do Blipa i Twittera oraz w mniejszym stopniu do serwisów lifestreamingowych - Flakera i Spinacza (a jeszcze przez pierwsze miesiące 2009 roku jedynie Blip odnotowywany był w megapanelowych statystykach).

Anno Domini 2009: serwisy społecznościowe i mikroblogi

Nie należy również zapominać o wspomnianym wcześniej Śledziku, który jednak z racji ścisłej integracji z Naszą-Klasą oraz braku oficjalnych statystyk wykorzystywania, zaliczany jest raczej do jednej z wielu funkcjonalności portalu niż do niezależnych projektów mikroblogowych. Chociaż niewątpliwie jego rola w zakresie edukacji użytkowników po raz pierwszy stykających się z mikroblogiem jest nie do przecenienia. W blokach startowych znajduje się też Fejm - mikroblog Grupy o2, która korzystając ze swojej ponad 9 mln grupy odbiorców jest w stanie odpowiednio go wypromować i sporo jeszcze zamieszać w polskiej mikroblogosferze.

Anno Domini 2009: serwisy społecznościowe i mikroblogi

Twitter, mimo iż nie posiada polskiej wersji językowej zyskuje coraz większą popularność, we wrześniu - pod względem liczby real users - po raz pierwszy udało mu się wyprzedzić Blipa, a w październiku wg Megapanelu PBI/Gemius przyciągnął już ponad pół miliona osób (516 tys. real users).

Anno Domini 2009: serwisy społecznościowe i mikroblogi

Marcin Jagodziński, Blip.pl

Metodologia pomiaru, którą stosuje Megapanel dobra jest do pamiętających XX wiek portali, a nie do pomiaru korzystania z serwisów mikroblogingowych - komentuje Marcin Jagodziński, twórca Blipa. Jestem bardzo zadowolony ze wzrostu Blipa w tym roku. Oczywiście Twitter jest serwisem konkurencyjnym, ale i mamy swoje przewagi, które nie ograniczają się tylko do polskojęzyczności. Poza tym nie zmuszamy naszych użytkowników do wybierania pomiędzy Blipem a Twitterem, oferując im bogate opcje integracji obu serwisów. Nie boję się Twitttera, gdyby nie Twitter o wiele trudniej byłoby nam rozwijać nasz serwis. To Blip staje się dziś pierwszym mikroblogowym wyborem popularnych osób i firm chcących próbować swych sił z nowym medium. Z Blipa korzysta m. in. Lech Wałęsa, ZUS, MSZ, a ostatnio nawet Kancelaria Premiera.

Anno Domini 2009: serwisy społecznościowe i mikroblogi

Adam Zygadlewicz, Flaker.pl

Z kolei Adam Zygadlewicz z Netguru, firmy w której portfelu znajduje się m.in. Flaker.pl, źródło konkurencyjności tego mikrobloga upatruje w unikalnej społeczności wykorzystującej Flakera do codziennej komunikacji. Stawiamy na integrację społeczności - tylko to może nas w pewien sposób zabezpieczyć przed tysiąckrotnie większymi graczami na tym rynku. Osobiście jestem bardzo zadowolony, nie mogę doczekać się zakończenia niedawno rozpoczętych akcji (np. 23fragmenty) nie wspominając już o tych, które są za nami (flakmecz, którego celem była zbiórka pieniędzy na leczenie dla Pauliny Pruskiej), akcja wypalony (ekwiwalent 3-miesięcznych wydatków na rzucany nałóg tytoniowy wpłacany jest przez sponsora na cel charytatywny) czy aktywność społeczności Flakera na platformie SiePomaga.pl itd. Flaker jest pionierem w zakresie mikroblogowej reklamy (reklama in-flak we wpisach użytkowników) oraz wprowadzania płatnych funkcjonalności dla firm, głównie z branży e-commerce. W ramach inicjatywy Shopping20.pl dostępne są specjalne konta dla sklepów internetowych, które pozwalają na nienachalne przedstawianie swojej oferty i otwartą interakcję z użytkownikami.

Na początku grudnia 2009 r. Google ogłosiło start nowej usługi - wyszukiwania w czasie rzeczywistym. Na liście wyników wyszukiwania znajdzie się specjalna sekcja oznaczona jako "Najnowsze wyniki" (Latest results), gdzie pojawiać się będą aktualizowane na bieżąco odpowiedzi czerpane m. in. z mikroblogów i serwisów społecznościowych. W kilka dni później podobne plany ogłosiło Yahoo. Czy real time search może być przełomem zarówno w obszarze wyszukiwania jak i rozwoju mikroblogów? Jeśli real-time w wyszukiwarkach powiązany będzie w jakiś sposób z wiarygodnością konkretnego microblogera to wówczas faktycznie może to być przełom. W innym przypadku otrzymamy śmietnik informacji - uważa Adam Zygadlewicz. Istnieje też spore niebezpieczenstwo inspiracji ze strony tradycyjnych mediów - to ciekawe, że duże media nie interesowały się na taką skalę blogerami, a wystarczy kilka retweetow od przypadkowych osob i informacja jest uznawana za prawdziwą.

Czy w 2010 r. mikroblogi osiągną odpowiedni poziom popularności, że będzie można je sensownie monetyzować? W jakich obszarach istnieją największe możliwości? Monetyzacja serwisów mikroblogowych skupi się na ofercie dla firm. Wraz z wzrostem zaangażowania w mikroblogi będą rosły ich potrzeby. Do realizacji tych potrzeb trzeba będzie narzędzi dostarczanych odpłatnie i tu widzimy jedną z szans - mówi Marcin Jagodziński.