Anno Domini 2009: e-commerce, cz. 1.

Polski e-handel wyszedł w ubiegłym roku z fazy ewolucyjnej i wkroczył dumnie w okres stabilizacji. Obyło się bez spektakularnych bankructw.

 Anno Domini 2009: e-commerce, cz. 1.

Nie chciałbym tak na wstępie przynudzać, ale fakt jest faktem - e-commerce w Polsce nie przestał rosnąc w 2009 r. Według wstępnych szacunków SMB wartość towarów i usług kupionych za pośrednictwem internetu w ubiegłym roku przekroczyła 13 miliardów złotych. - "Na dokładniejsze estymacje musimy jeszcze chwile poczekać, oscylują one pomiędzy 13.2 a 13.5 mld PLN" - mówi Adam Kwaśniewski, szef Grupy E-commerce w SMB - "To wzrost ponad 20% rok do roku, przekraczający nieznacznie prognozy - głównie z uwagi na lepsze niż zakładane wyniki w czwartym kwartale."

Na nieco mniej, bo 12 mld zł wartość rynku e-handlu szacuje Centrum im. Adama Smitha. Według Centrum jedną połowę rynku stanowią aukcyjne platformy sprzedaży a drugą sprzedaż w sklepach internetowych.

Ruch w e-księgarni

- "Wartość koszyka stale rośnie. Widać więc, że Polacy przestają się obawiać zakupów i decydują się na kupno przez internet produktów coraz droższych - np. telewizorów w cenie powyżej 5000 zł. A kiedyś były to tylko incydentalne zakupy" - mówi Jakub Połeć, ekspert Centrum im. Adama Smitha.

 Anno Domini 2009: e-commerce, cz. 1.

Anna Bogdańska, Merlin.pl

Dobry stan polskiego e-commerce w 2009 r. potwierdzają przedstawiciele sklepów. Zarówno dużych jak i tych mniejszych. Większości sklepów, które poprosiłem o komentarz zwiększyły, mimo panującego kryzysu zarówno przychody jak i wynik finansowy. Nie wszystkie oczywiście zgodziły się na komentarz.

Największa polska e-księgarnia, Merlin.pl, w 2009 roku zanotowała o 8 mln lepszy, niż w roku poprzednim wynik finansowy, z przychodami w okolicach 95 mln zł z 2008 r. - "Rok 2009 był zdecydowanie bardziej udany od poprzedniego. Przy spadającym popycie wewnętrznym nasza sprzedaż pozostała na tym samym poziomie" - mówi Anna Bogdańska, prezes Merlin.pl.

Do bardzo udanych ubiegły rok może zaliczyć także Empik.com - "Wdrożenie nowych rozwiązań i rosnąca popularność zakupów naszych kategorii (książki, płyty, filmy, gry) w internecie spowodowały, że notujemy bardzo duże - ponad 50% przyrosty sprzedaży rok do roku" - mówi Michał Tomaniak Head of empik.com. - "Przyczyniły się od tego przede wszystkim zmiany, które poczyniliśmy zarówno w sferze zarządzania asortymentem, jak i logistyki." Dodam od siebie, że na początku ubiegłego roku zmienił się też szef Empik.com. Dyrektorem sklepu internetowego został Michał Tomaniak a Tomasz Cisek, stojący wcześniej na czele sklepu, zajął się rozwojem obszaru "community sites", czyli serwisów kipme.pl i teksty.org.

Ciężki rok dla elektroniki

Wygląda na to, że największe e-księgarnie wyszły suchą nogą z kryzysu. Mniej szczęścia miały

 Anno Domini 2009: e-commerce, cz. 1.

Sabina Krupa, NEO24

sklepy handlujące w sieci i agd. - "Największą bolączką mijającego roku był niewątpliwie kryzys gospodarczy, który nie u wszystkich równo, ale odbił się także na branży biznesów elektronicznych. Już w 2008 roku zaczęły upadać dobrze znane i długo prosperujące sklepy" - mówi Sabina Krupa, Dyrektor ds. Sprzedaży NEO24.PL - "Dla wielu firm ten rok był bardzo ciężki, trudniej niż zwykle było pozyskać inwestora, wynegocjować kredyt z bankiem lub korzystne warunki u dostawców. Jednak nam udało się z wyjść z kryzysu obronną ręką."

Agito udało się uzyskać w 2009 r. dodatni wynik finansowy w wysokości ok. 100 tys zł (jeszcze w 2008 r. strata netto sklepu wynosiła 3,4 mln zł). Jednakże przychody sklepu spadły aż o 40 proc. do 100 mln zł.

- "Jedną z negatywnych konsekwencji spowolnienia gospodarczego, była w tym roku zmiana polityki firm ubezpieczających kredyty kupieckie. I to zmiana tej polityki a nie popyt miała większy wpływ na funkcjonowanie i wyniki wielu firm z segmentu e-commerce zwłaszcza związanych z produktami IT, RTV, AGD - mówi Tomasz Sypuła, Prezes Agito.pl - "Firmy Euler Hermes i Atradius które ubezpieczają większość producentów i dystrybutorów tego asortymentu radykalnie ograniczyły finansowanie handlu, zwłaszcza elektronicznego. Przełożyło się to na likwidację działalności wielu firm. Przykładem mogą być tutaj wnioski o upadłość firm z grupy Avans."

Zmiany, zmiany i bielizna w Agito

Dla sklepów był to także rok restrukturyzacji. Operujące dotychczas bardzo zróżnicowanym asortymentem Multizakupy zaprzestały w tym roku sprzedaży agd/rtv. - "Skoncentrowaliśmy sie na kategorii dom i wnętrze, zrezygnowaliśmy ze sprzedażny sprzętu agd / rtv" - mówi Jarosław Gierszewski, Wiceprezes Zarządu Multizakupy S.A. - "Odbiło się to na liczbie zamówień, ale porównując 2009 z poprzednim rokiem, przychody na pewno nie będą mniejsze."

 Anno Domini 2009: e-commerce, cz. 1.

Jarosław Gierszewski, Wiceprezes Zarządu Multizakupy S.A.

Według Anny Bogdańskiej dobre rezultaty dla Merlin.pl przynoszą szeroko zakrojone prace restrukturyzacyjne przeprowadzone w latach 2008 i 2009, które miały na celu zwiększenie rentowności firmy. Część efektów tych działań ma być widoczna jeszcze w 2010 roku. - "Nadal największe zyski przynosi nam sprzedaż książek, filmów oraz muzyki. Jesteśmy również zadowoleni z rozwoju naszych nowych działów: sportu oraz kosmetyków. - mówi Anna Bogdańska - Wyniki odnotowywane przez ten ostatni przerosły nasze oczekiwania.

Sporo zmieniło się także w Agito. - "Trend, który wyraźnie rozpoczął się w ubiegłym roku i będzie się pogłębiał w latach kolejnych to szybki wzrost sprzedaży produktów które nie są tak łatwo porównywalne - takich jak ubrania, produkty dla dzieci, czy wyposażenie domu" - mówi Tomasz Sypuła - "Agito w tym roku rozpoczęło sprzedaż produktów z takich branż a w przyszłym roku będzie kładło nacisk na jak najszybszy rozwój takiej oferty. Będą pojawiały się również nowe kategorie asortymentowe - na początku roku planujemy dodać np. bieliznę."