Anno Domini 2008 (cz. 1 - przejęcia, giełda, e-commerce, domeny)

Allegro w branży classifieds - start Allepraca i Allewakacje

Michał Brański, członek zarządu O2.pl

Michał Brański, członek zarządu O2.pl

Odnoszę wrażenie, że tytuł "Allegro w branży classifieds..." jest mylący ponieważ sugeruje, że Allegro tworząc Allepraca i Allewakacje wchodzi w nową dla siebie branżę classifieds. Nic bardziej mylnego. Allegro funkcjonuje już w tym segmencie od dawna, gdzie ma pozycję niekwestiowanego lidera - prostuje Gwidon Humeniuk.

Ciężko przecież Allegro klasyfikować jako platformę aukcyjną, w której niemalże nic nie można licytować a transakcje są zawierane po ustalonej przez sprzedającego cenie: "kup teraz". Z mojego punktu widzenia jest to dalsza ekspansja w obszarze ogłoszeń drobnych, która tym razem napotka w przypadku Allepraca dwóch silnych konkurentów: Pracuj.pl i Agorę. Świetny ruch Allegro. Co na to Michał Brański? To ma szansę zagrozić status quo i niektórych graczy z tych segmentów wpędzić do grobu.

Miejsca na rynku ogłoszeń drobnych dużo nie ma - mówi Benita Jakubowska (Polskapresse) - Aby na nim faktycznie zarabiać trzeba mieć bardzo rozbudowane struktury lokalne, a nie każdego na to stać. Można też zbudować bazę ogłoszeniową na bazie serwisu aukcyjnego. Robi to obecnie Allegro z całkiem dobrym skutkiem - ocenia Pełnomocnik Zarządu ds. Internetu w Grupie Wydawniczej Polskapresse.

Inne modele serwisów ocenione przez Michała Brańskiego:

Pojawienie się agregatorów ogłoszeń drobnych (wroom, adresso) - To trochę spóźnione inicjatywy. Podbiłyby rynek, gdyby pojawiły się w 2005-6 roku.

Start serwisów typu all-pay (podbij za grosz, podbij.pl, tylkogrosz.pl) - Nie potrafię się odnieść do tego typu "fenomenów". Na pewno jest to rynek, gdzie bariera wejścia jest niska, więc i za pół roku nie będzie za późno wejść i ewentualnie zaatakować jego liderów.

Start Plejada.pl, serwisu, który powstać musiał i odniósłby z uwagi na zasoby contentu TVN-u sukces niezależnie od tego, czy ruszyłby w 2004 czy w 2012 roku.

Prognozy Michała Brańskiego odnośnie startupów:

1) Sądzę, że z uwagi na to, że fundusze VC ograniczyły finansowanie, a i wielu "aniołów biznesu" zubożało, na pierwszym planie będą pomysły i startupy, które wyszły od usług/produktów płatnych, często powstających wokół konkretnej firmy będącej pierwszym klientem.

2) Wierzę też w to, że skończył się rynek na proste, niewymagające technologicznej kompetencji startupy. 2009-2010 to będzie rok algorytmów i tę nową generację będą zakładać programiści ze znajomością C, pythona a nie PHP/RoR

Domeny i hosting

Rozwój polskiej branży domainingu w minionym roku niewątpliwie napędzały zmiany wprowadzone przez NASK: obniżenie ceny rejestracji, obniżenie ceny opcji (tj. wykupywania rezerwacji), a także zapowiedź obniżenia ceny przedłużeń domen w przyszłości.

Atrakcyjna cena domen - 10 zł netto dla Partnerów NASK oraz liczne promocje ogłaszanie przez rejestratorów (dzięki czemu domenę .pl można było nabyć nawet za symboliczne kilka czy kilkanaście groszy), spowodowała niespotykany do tej pory wzrost ilości rejestracji domen. W ciągu ostatniego roku mieliśmy do czynienia ze skokowym wzrostem ilości domen w strefie .pl.

Wzrost ten wyniósł pół miliona domen i był największym wzrostem w historii Polski. Jesteśmy również w czołówce krajów na świecie pod względem procentowego przyrostu ilości domen - zauważa Daniel Dryzek, Dyrektor Zarządzający Active24.pl.

Obniżenie ceny opcji wyraźnie zintensyfikowało procesy "łapania" domen, czego odzwierciedleniem są liczne transakcje przeprowadzane na serwisach: Złapane.pl, Aftermarket.pl, co w efekcie również pozytywnie wpłynęło na rozwój rynku wtórnego domen.