Anno Domini 2008 (cz. 1 - przejęcia, giełda, e-commerce, domeny)

OnetZakupy

Jedną z recept na zdobycie zaufania coraz bardziej ostrożnych klientów e-sklepów jest budowa internetowych galerii handlowych sygnowanych rozpoznawalną marką dużych portali. - To bardzo dobre działania, popularyzują bowiem zakupy online. Im więcej kanałów kupowania/sprzedawania, tym lepiej dla rynku. - komentuje Witold Ferenc.

Swój kamyczek do internetowego handlu dorzucił w ten sposób m.in. Onet.pl. Uruchomiona w listopadzie w ramach portalu Galeria Handlowa OnetZakupy - jak zaznaczył Michał Nowak, dyrektor rozwoju produktów e-commerce w Onet.pl - aspiruje do czołówki serwisów o charakterze zakupowym, agregującym najwięcej ofert i sklepów. I jeśli wierzyć deklaracjom Michała Nowaka (dajemy sobie rok na osiągnięcie celu) - rok 2009 będzie przełomowy dla tego projektu.

Mniejszy optymizm odnośnie otwarcia Galerii Handlowej OnetZakupy wykazuje Michal Brański (członek zarządu o2.pl) - Na tę chwilę nie jest to liczący się rywal. Projekt jest na rozdrożu, nie potrafię ocenić, którą drogą pójdzie.

Otwarte24

Mówiąc o polskim e-commerce w minionym roku nie sposób nie wspomnieć o starcie pod skrzydłami o2.pl bezpłatnej platformy handlowej Otwarte24.pl sprzężonej z również darmową porównywarką cen Radar.pl. Od tej pory każdy prowadzący swój internetowy biznes lub planujący jego rozwinięcie może wybierać: płatna oferta lidera rynku Allegro czy bezpłatna platforma "otwarta 24 h na dobę".

- Otwarte24.pl to niszowy, ale bardzo ciekawy projekt, który ma szanse stać się integratorem długiego ogona e-commerce. - mówi Gwidon Humeniuk, członek zarządu Xevin Investments. - Mam wrażenie, że to również próba wejścia do ogródka Allegro obliczona na przedstawienie dodatkowej bezkosztowej platformy handlu dla Super Sprzedawców.

Jeżeli chodzi o Radar.pl, póki co, znaczącym osiągnięciem serwisu jest największa (w porównaniu z innymi polskimi porównywarkami) liczba zagregowanych sklepów. Wynika to z faktu, że od sklepu będącego w Radar.pl nie są pobierane opłaty np. za przeklik. Opłaty od sprzedawców pobiera natomiast lider rynku, czyli należące do Grupy Allegro Ceneo.pl. W październiku serwis przyciągnął aż 3 mln użytkowników (real users) i zajął 16. miejsce wśród najpopularniejszych witryn w Polsce.

Najbliższy rok z pewnością pokaże, czy zaproponowana przez o2.pl bezpłatna platforma handlowa stanowić może poważne zagrożenie dla Allegro czy być może jest w polskim e-commerce miejsce dla obu tych ofert, które wzajemnie będą się uzupełniać. Niewątpliwie jednak - jak dzieje się zawsze gdy pojawia się konkurencja - skorzystają na tym wszyscy: sprzedawcy mający możliwość większego wyboru modelu biznesowego oraz klienci zyskujący na intensyfikacji obszaru e-commerce w Polsce.

Inne rozwiązanie w walce z liderem branży - grupą Allegro - przyjął serwis należący do właściciela Fotka.pl. Swistak.pl w nowej odsłonie zaprezentowanej w październiku 2008 r. zrezygnował z prowadzenia aukcji na rzecz opcji "zaproponuj cenę", a Rafał Agnieszczak otwarcie deklarował, że celem jego projektu nie jest kopiowanie Allegro.

Przyciągnąć użytkownika możemy wyłącznie poprzez danie mu czegoś, czego nie mają inni, także im bardziej różnimy się od Allegro tym lepiej. Obecnie na Swistak.pl zagląda miesięcznie ok. 1 mln użytkowników (real users), co stawia serwis na trzecim miejscu pod względem użytkowników za Allegro i eBay