Amazon zszedł na ziemię

Dla inwestorów największym rozczarowaniem jest oczekiwany przez Amazon.com wzrost sprzedaży w 2001 r. jedynie o 20-30%, czyli do kwoty 3,3-3,6 mld USD, podczas gdy jeszcze trzy miesiące temu firma zapowiadała przychód na poziomie 4 mld USD. Dla porównania w 2000 r. wzrost sprzedaży wyniósł 68% (a jej wysokość 2,76 mld USD), a w 1999 r. - 169%. Zdaniem Faye Landes, analityka z Sanford Bernstein, wzrost na poziomie 20-30% nie jest charakterystyczny dla agresywnie rozwijającej się firmy, za jaką uchodzi Amazon, a pasuje raczej do niewielkiego sprzedawcy.

Zapowiedziane przez Amazon redukcje nie są bynajmniej ewenementem na rynku firm internetowych. Szacuje się, że pracownicy zwalniani właśnie z amerykańskiego giganta podzielą los ok. 50 tys. innych osób do niedawna zatrudnionych w dotcomach. Jednak, jak oceniają analitycy, cięcia w legendarnej i pionierskiej dla handlu elektronicznego firmie mogą wyjątkowo niekorzystnie podziałać na całą branżę, choćby ze względów psychologicznych.

Pracownicy zwolnieni z Amazon.com otrzymają odprawy w wysokości 12 tygodniowych pensji oraz dodatkowo 500 USD. Firma przeznaczyła również 2,5 mln USD we własnych akcjach na fundusz, który przez dwa lata będzie wspierał ofiary redukcji.