Amazon.com będzie sprzedawał dane klientów

Falę oburzenia wywołała decyzja Amazon.com, że firma może sprzedawać dane osobowe swoich klientów, a w przypadku firm stowarzyszonych udostępniać je za darmo.

Kierownictwo największego sklepu internetowego uznało, że dane osobowe mu przekazane stają się jego własnością. Wobec tego nie ma żadnych ograniczeń w dysponowaniu ową własnością, tak samo jak każdą inną. Z formularzy spółki zniknął już zapis, że udostępnione przez klienta dane nie mogą zostać przekazane osobom trzecim. Spółka jednak zapowiedziała, że o odstępowaniu danych osobowych będzie odpowiednio wcześniej informować swoich klientów.

Niewykluczone, że podejmując taką decyzję, władze Amazon.com wzorowały się na przypadku spółki Toysmart.com. Firma ta, ogłaszając niedawno bankructwo, uznała listy swoich klientów za własność i wystawiła je na sprzedaż. Decyzję jednak cofnięto z powodu sprzeciwu Federalnej Komisji Handlu, która zwróciła uwagę na zapis w statucie, że dane osobowe nie mogą być odstępowane pod żadnym pozorem.