Amazon.com będzie sprzedawać samochody

Amerykańska firma Amazon.com, niezrażona niepowodzeniem handlowym z dostawcą mebli Living.com, planuje już niebawem otworzyć wraz z dealerem aut Greenlight.com serwis sprzedaży nowych samochodów.

Będzie on dostępny w 27 stanach, a zasięgiem obejmie 70 procent wszytkich ludzi korzystających z usług online.

W związku z powyższymi planami szefowie Amazon.com postanowili jeszcze raz przeanalizować warunki kontraktu zawartego wstępnie już w styczniu, kiedy to Amazon.com kupił 5 procent udziałów w Greenlight.com.

Wtedy też zobowiązał się do przejęcia większości udziałów w Greenlight, natomiast Greenlight zgodził się zapłacić 82,5 miliona dolarów za pięcioletnią promocję na stronach Amazon. Po skrupulatnie przeprowadzonej analizie Amazon.com zdecydował, że Greenlight zapłaci jednak 15,3 miliona dolarów za dwuletnią promocję. Podczas rozmów przedstawicieli obu firm została też renegocjowana umowa dotycząca giełdowej wyceny akcji Greenlight.

Ostatnie posunięcie spowodowane było głównie tym, że inwestorzy giełdowi coraz baczniej przyglądają się poczynaniom Amazon.com. Tydzień temu internetowy sklep Living.com, dostawca wyposażenia mieszkań, ogłosił bankructwo. Wcześniej Amazon.com zgodził się kupić 18 procent udziałów w tej firmie z gwarancją późniejszego nabycia następnych 9 procent udziałów. Do transakcji nie doszło.

Analitycy łamią sobie głowę nad tym, jaka jest właściwie strategia Amazona. Firma rozszerza ofertę e –commerce, wchodząc w nie zawsze udane spółki z dostawcami innych produktów. Po fiasku Living.com nie udał się też związek z Drugstore.com i Kozmo.com.

Greenlight ma jednak bardzo dobre zaplecze finansowe. W poniedziałek firma ogłosiła, że została dofinansowana 39 milionami dolarów przez inwestorów Kleiner, Perkins, Caufield & Byers. Greenlight, założony w 1999 roku, jest jednym z najsilniejszych sieciowych dealerów samochodów.