Agora: chcemy rosnąć szybciej niż rynek

Również w dziale budownictwo i nieruchomości widać dominację gazety. W tej chwili jedynym poważnym zagrożeniem na tym polu jest Murator (kolejno 1 mln RU i 982 mln RU), który przy obecnym wzroście powinien zdobyć pozycję lidera.

Agora: chcemy rosnąć szybciej niż rynek

Serwisy rekrutacyjne - Kliknij aby powiększyć

Agora: chcemy rosnąć szybciej niż rynek

Budownictwo i nieruchomości - Kliknij aby powiększyć

Na oddzielny komentarz zasługują kategorie kultura i rozrywka. Choć Agora w swojej prezentacji przedstawiła tylko kilku wybranych konkurentów, to kwietniowe wyniki Megapanelu i Gemiusa są już bardziej bezlitosne.

Wykres przedstawiony przez Agorę - kultura i rozrywka:

Agora: chcemy rosnąć szybciej niż rynek

Kultura i rozrywka - Kliknij aby powiększyć

Raport Megapanelu, kwiecień 2008, uwzględniający wszystkich liczących się graczy w kategorii kultura i rozrywka:

Agora: chcemy rosnąć szybciej niż rynek

Kultura i Rozrywka, kwiecień 2008, źr: Megapanel PBI/Gemius

Dziewiąte miejsce w kwietniowym raporcie nie jest zbyt dobrym wynikiem. Najwiękci konkurenci gazeta.pl (Onet.pl, o2.pl, WP.pl, Interia.pl) zajmują w tym samym zestawieniu miejsca 2-5. Bardzo mocna jest również pozycja grupy Medousa.pl-fotosik.pl (2,1 RU), imageshack.us (2,2 RU) oraz gry.pl (2,4 RU). Widać, że gazeta musi zainwestować w ten segment (czego wyrazem jest np. umowa z photoblog.pl, o której przeczytacie w dalszej części artykułu).

Ostatnia zaprezentowana kategoria - społeczności - bez wątpienia będzie w najbliższym czasie najciekawszą dla obserwatorów. Większość liczących się graczy notuje bowiem podobną oglądalność:

Agora: chcemy rosnąć szybciej niż rynek

Serwisy społecznościowe - Kliknij aby powiększyć

Już na pierwszy rzut oka widać, że nasza-klasa.pl popularnością detronizuje konkurencyjne serwisy społecznościowe. Z drugiej strony, sukces portalu na pewno zachęca konkurencję do działań na tym polu. Warto obserwować ten segment ponieważ przy tak podobnych wynikach już wkrótce musi pojawić się wysyp nowych i ciekawych projektów.

...Dziennikiem i Rzeczpospolitą

Część prezentacji dotyczyła sytuacji internetowej wersji "Gazety Wyborczej". Tomasz Józefacki na wstępie podkreślił, że Agora robi wszystko by treści i usługi wyborcza.pl i gazeta.pl nie pokrywały się. Dyrektor stwierdził, że ta strategia jest realizowana z sukcesem i będzie kontynuowana. Na koniec porównał również oglądalność wyborcza.pl z jej największymi, pokrewnymi, konkurentami. Wyraźnie widać tu dominację Gazety Wyborczej (około 3.3 mln RU) nad Dziennikiem i Rzeczpospolitą (około 0.7 mln RU).

Agora: chcemy rosnąć szybciej niż rynek

Wyborcza.pl na tle konkurencji - kliknij aby powiększyć

Bankier.pl, Trader.pl i photoblog.pl, czyli zbrojenie

Józefacki powiedział, że dzięki przejęciu Trader.com Agora poprawi swoją pozycję na rynku reklam typu "classifieds" (ogłoszeniowych). Według niego ten rynek również będzie rósł bardzo szybko.

11 czerwca Agora ogłosiła, że podpisała strategiczną umowę z Bankier.pl S.A. dotyczącą współpracy pomiędzy należącym do Agory serwisem rekrutacyjnym dla branży finansowej Jobspot.pl, a czołowym portalem finansowym Bankier.pl. W efekcie narodził się serwis praca.bankier.pl.

26 czerwca Agora ogłosiła, iż zrealizowano transakcję kupna Trader.com (Polska) ogłoszoną 14 maja 2008 roku. Wartość transakcji opiewała na za 54,35 mln dolarów.

Agora: chcemy rosnąć szybciej niż rynek

Trader - Kliknij aby powiększyć

Nieco wcześniej, w maju, pojawiła się informacja, że spółka podpisała umowę ze znanym serwisem photoblog.pl. Na mocy dokumentu dokonana została cesja domeny photoblog.pl. W efekcie, wyniki Gemiusa i Megapanelu dla gazeta.pl i photoblog.pl wzrosły do wartości 57,7% zasięg (+2,3%), 7 mln użytkowników (+337 tysięcy RU) oraz 786 mln odsłon (+331 mln).