Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

AJAX trapi branżę reklamową

Coraz częściej używana technologia AJAX stwarza problem dla firm zajmujących się reklamą internetową. Czy da się policzyć odsłonę reklamy na witrynie zbudowanej w AJAXie?

AJAX (Asynchroniczny JavaScript i XML) to nowy nurt w projektowaniu stron internetowych, oparty na kilku istniejących technologiach. Pozwala na tworzenie stron, które są szybkie i wygodne dla użytkownika. Co ważne strony takie otwierają się w każdej nowoczesnej przeglądarce bez dodatków typu plug-in. Główną cechą witryn opartych na AJAX jest wyświetlanie nowych elementów, bez odświeżania zawartości w oknie przeglądarki. Serwisy oparte na AJAX rozpropagował głównie Google, choćby w swoim serwisie pocztowym Gmail czy usłudze Google Maps.

Na większości "klasycznych" stron internetowych wczytanie nowej zawartości powoduje odświeżenie okna przeglądarki. Przeładowanie zawartości okna jest liczone jako odsłona. Zawartość strony przygotowanej w AJAX, w skrajnych przypadkach, może się nigdy nie odświeżać w przeglądarce. Co za tym idzie, taka witryna może nie generować nowych odsłon. W takim wypadku model reklamowy oparty na pobieraniu opłat za ilość odsłon traci rację bytu.

Pamela Parker z serwisu ClickZ jako przykład witryny, w której nie sposób policzyć ilość odsłon reklamy, podaje nową edycję portalu Yahoo. Znajduje się tam pole, które w zależności od wybranej ikonki pokazuje zawartość skrzynki pocztowej użytkownika, repertuar kin, lokalne mapy, czat, prognozę pogody i kilka innych elementów. Wszystko bez przeładowania strony w oknie przeglądarki. Różne elementy użytkownik ogląda w ramach jednej odsłony witryny.

Jak podaje ClickZ znane są przykłady firm, które po przeprojektowaniu swoich serwisów na zgodne z AJAX, przestały być brane pod uwagę w amerykańskich badaniach Nielsen/Netratings i ComScore.

Interactive Advertising Bureau, które niedawno ustaliło wytyczne dotyczące pomiaru oglądalności klipów wideo, jak na razie nie przyjęło standardów dotyczących pomiaru odsłon reklam na stronach zbudowanych w AJAXie.

Więcej: ClickZ