Restrukturyzacja w AOL

America OnLine dokona restrukturyzacji, która ma na celu zwiększenie przychodów firmy. AOL zamierza zwolnić na całym świecie 5 tys. pracowników, to ponad 1/4 zatrudnionych.

W czwartkowym oświadczeniu firma poinformowała, że w przeciągu najbliższych sześciu miesięcy pracę straci 5 tys. z 19 tys. zatrudnionych w AOL LLC. Zwolnienia mają dotknąć w największym stopniu europejskich oddziałów America OnLine.

W środę firma przedstawiła nową strategię rozwoju. AOL odchodzi od modelu opłat abonamentowych na rzecz czerpania przychodów z reklamy online. Do tej pory nawet posiadanie konta e-mail w AOL związane było z opłatą.

AOL będzie pozycjonowany jako portal dla użytkowników internetu szerokopasmowego. Koncern Time Warner, właściciel AOL, zapowiedział, że do końca przyszłego roku przeznaczy od 250 do 350 mln USD na przemianę portalu - z serwisu przeznaczonego głównie dla abonentów, na ogólnodostępny wspierany reklamami. Pierwsze zmiany już widać, od dzisiaj ma być dostępny nowy serwis AOL Video.

Większość abonentów AOL korzysta z połączenia za pośrednictwem modemu telefonicznego - to właśnie za ten dostęp płaci się abonament, w który jest wliczone wiele usług dodatkowych na portalu AOL.com. Coraz więcej osób opłacających abonament rezygnuje jednak z usług America OnLine na rzecz innych dostawców, oferujących dostęp szerokopasmowy. W końcu 2002 roku firma miała 26,5 mln użytkowników regularnie opłacających abonament. Obecnie jest ich około 17,7 mln. To jeden z głównych powodów, dla których AOL zdecydował się na dokonanie restrukturyzacji.

Z kolei przychody z tytułu reklam emitowanych w portalu AOL.com zwiększyły się w II kwartale 2006 o 40%, w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.