Straszny Cookie

Światem wstrząsnęły niedawno wyniki badania JupiterResearch, według których aż 40% internautów kasuje pliki cookie. Gdy badacze z InsightExpress poprosili o usunięcie tych plików, 35% z respondentów nie wiedziało jak się do tego zabrać. Co ciekawe, 71% nie potrafiło poprawnie zdefinować cookie. I jak tu wierzyć respondentom?

W świetle wyników badań InsightExpress, należy już na wstępie przypomnieć, czym jest cookie. Otóż jest to mały plik zapisywany automatycznie na twardym dysku użytkownika. W czasie każdego połączenia ze stroną, użytkownik wysyła pełną kolekcję ciastek pasujących do odwiedzanej domeny. Ciasteczkowy plik może zawierać rozmaite informacje o osobie odwiedzającej daną witrynę i "historię" jej łączności z daną stroną, a właściwie serwerem, który ją przesyła.

Taką bądź zbliżoną definicję potrafiło podać jedynie 29% badanych przez InsightExpress respondentów. Przy czym aż 77% badanych twierdziło, że świetnie wie, czym jest "ciasteczkowy plik". Na prośbę badaczy cookie zgodziła się skasować połowa respondentów. Jednak w tej grupie jedynie 35% badanych udało się z sukcesem przeprowadzić tę akcję...

Według badań JupiterResearch, jakie opisywaliśmy w tekście "Kasowanie ciasteczek, czyli marketingowy problem", według deklaracji osób badanych przez JupiterResearch aż 10% respondentów kasuje cookie codziennie, 17% przynajmniej raz na tydzień, a 12% co miesiąc. Według badań InsightExpress aż 56% respondentów twierdziło, że kasuje cookie przynajmniej raz w miesiącu, w tym 16% codziennie, a 22% raz na tydzień.

Z tymi wynikami zgodne były również rezultaty deklaratywnych badań przeprowadzonych przez oddział aQuantitive - AtlasSolutions. Badacze nabrali jednak podejrzeń i sprawdzili, jak często badani rzeczywiście kasują cookie. Wyniki są zaskakujące. Osoby, które deklarowały, że kasują plik co tydzień w rzeczywistości usuwały go po średnio 45 dniach. A ci, którzy deklarowali, że robią to raz na miesiąc, kasowali cookie średnio raz na 59 dni.

77% respondentów nie lubi cookie, bo uważają, że zajmuje im zbyt wiele miejsca na dysku. 67% badanych deklaruje, że kasuje plik, aby chronić swoją prywatność i uniknąć bycia śledzonym, 57% by zapobiec spowolnieniu komputera.

Internauci w swej masie boją się cookie, choć niewielu z nich wie, czym ten plik danych rzeczywiście jest. Deklarują, że usuwają cookie, choć mało kto wie, jak to zrobić. A nawet, gdy wiedzą, to i tak robią to rzadziej, niż zdeklarowali.

Przedstawiciele amerykańskich firm badawczych, marketerów i reklamodawców postanowili wyedukować użytkowników i przekonać ich o nieszkodliwości cookie. Wczoraj powołana została koalicja pod nazwą Safecount.org, która chce przekonać użytkowników internetu, że cookie warto pozostawić w spokoju na dysku, co pozwoli badaczom wykonywać pomiary nowego medium.