75% Amerykanów kupuje przez Internet

Przez ostatnie 6 miesięcy, ponad trzy czwarte internautów ze Stanów Zjednoczonych dokonało zakupów przez Internet - wynika z raportu firmy Nielsen Online. Mimo kryzysu finansowego i deklaracjom społecznym mówiących o większej potrzebie oszczędzania, sprzedaż online wciąż rośnie.

"Wyzwaniem dla sprzedawców internetowych jest teraz nie to, jak zachęcić klientów do korzystania z zakupów online, ale jak sprawić, aby firmy sprzedające towary i usługi w Sieci różniły się od innych podobnych sklepów działających w Internecie" - mówi Nachi Lolla, kierownik badań w Nielsen Online.

Amerykanie kupują w sieci wiele różnych przedmiotów. Najczęściej są to ubrania i książki. Prawie 40% zakupów dotyczy usług turystycznych. Co trzeci mieszkaniec USA czynnie korzysta z internetowego konta bankowego.

W kwietniu 2008 r, firma Piper Jaffray przeprowadziła podobne badanie, którego wyniki, co ciekawe, były zupełnie inne. Jeszcze pól roku temu Amerykanie zamierzali bowiem zmniejszyć liczbę dokonywanych zakupów w sieci - zwracali uwagę na wydatki związane z niepotrzebnymi na co dzień produktami takimi jak biżuteria, zegarki oraz bilety na wydarzenia sportowe.

Specjaliści twierdzą, iż obecny popyt to zasługa większej konkurencji ofert na wirtualnym rynku.

"Ponieważ nie przybywa nowych kupujących, sklepy internetowe muszą się skupić na tworzeniu strategii zmierzających do zachowania obecnych klientów. Ważne są tutaj takie czynniki, jak poprawa jakości obsługi klienta, rekomendowanie i oferowanie klientom spersonalizowanych usług i towarów oraz zaimplementowanie mechanizmów umożliwiających klientom wyrażanie swoich opinii o towarach i ich ocenianie. Poczta elektroniczna pozostanie dalej najważniejszym narzędziem służącym do kontaktu z klientami" - twierdzi Jeffrey Grau, analityk serwisu eMarketer.

A jak z zakupami przez Internet radzą sobie Polacy? Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w 2007 roku za pośrednictwem Internetu kupowało prawie 5 milionów osób. W tym roku ta liczba może się zwiększyć nawet o kolejny milion.

"Polacy coraz bardziej dostrzegają zalety rozliczeń bezgotówkowych i dlatego coraz chętniej z nich korzystają. Posiadają więcej kont bankowych i realizują więcej transakcji płatniczych, w tym również elektronicznych. Niewątpliwie jest to efekt ożywienia gospodarczego w Polsce" - mówi Kazimierz Małecki, prezes Zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A

Polacy najchętniej kupują odzież, obuwie, książki, sprzęt komputerowy, towary AGD, RTV i elektronikę. W przeciwieństwie do Amerykanów, internauci z Polski częściej decydują się na skorzystanie z aukcji niż sklepów internetowych.

"Kupuję jedzenie, ubrania, prezenty na święta, DVD, sprzęt RTV, wycieczki i bilety. Nie cierpię łazić po sklepach, wkurzają mnie kolejki, pośpiech i ten tłok. A tak zamawiam sobie wszystko prosto do domu i mogę spokojnie wszystko obejrzeć, zastanowić się. Moje zakupy przez net są bardziej udane niż te w zwykłym sklepie" - wyznaje osoba na forum jednego ze sklepów online.