Wzrośnie konkurencja na rynku

Do Polski napłynie obcy kapitał, pojawią się nowi gracze, co zaowocuje poprawą jakości usług oraz obniżką cen. Cześć podmiotów może jednak nie wytrzymać tempa narzuconego przez konkurencję, więc będzie musiała ustąpić miejsca silniejszym – mówi #Arkadiusz Osiak, prezes zarządu Money.pl#

Wzrośnie konkurencja na rynku
Jeśli do Polski zacznie szerzej napływać zachodni kapitał w postaci inwestycji w spółki m.in. branży IT, to możemy spodziewać się ożywienia na rynku i poprawy koniunktury. Stan sektora internetowego jest powiązany ze stanem całej polskiej gospodarki, więc jeżeli dodatkowo zawirowania polityczne nie będą wpływać znacząco na gospodarkę, a rozwiązania ustawowe nie będą utrudniać życia przedsiębiorcom, to możemy optymistycznie patrzeć w przyszłość.

Jeśli chodzi o scenę internetową, to wraz z jej rozwojem można spodziewać się przejęć i fuzji, rynek będzie ewoluował w kierunku konsolidacji. Słabsi będą musieli ustąpić miejsca silniejszym. Z drugiej strony nie spodziewam się rewolucji. Wprowadzenie nowej marki na rynek internetowy, jest kosztowne. Szanse mają zachodnie marki już znane w Polsce, jak np. Yahoo, mniej znanym ciężko będzie zaistnieć bez inwestycji w kosztowną promocję brandu.

Money.pl ma obecnie dosyć silną pozycję w tym sektorze (ponad 300 tys. unikalnych użytkowników wg gemiusAudience, próba styczeń 2004 r.) i brak popularnych odpowiedników zachodnich, które mogłyby zagrozić naszej marce. Jeśli teraz dajemy sobie radę z konkurencją (również tą wspieraną przez kapitał zagraniczny), to dlaczego mielibyśmy nie radzić sobie po 1 maja?

Korzyścią wypływającą z wstąpienia Polski do Unii Europejskiej będzie z pewnością ożywienie rynku, napływ kapitału i know-how, a także wzrost konkurencji, a przez to poprawa i rozwój usług. Możemy spodziewać się również obniżenia cen usług, standaryzacji badań i wskaźników, możliwości łatwiejszej ekspansji polskich firm za granicą.

Część polskich przedsiębiorstw może jednak nie wytrzymać konkurencji. Obawiam się tutaj o przedsięwzięcia, które nie są unikalne, np. może zostać zachwiana pozycja licznych portali ogólnotematycznych, w wyniku czego może postępować ich specjalizacja, np. O2 w kierunku rozrywki, Gazeta – społeczności lokalne. Serwisy specjalistyczne, które już posiadają silną pozycję w swoich branżach, np. Allegro - aukcje, FilmWeb - kino, Money - finanse, powinny ją zachować.