Kobiety w Sieci

W Internecie pojawia się coraz więcej przedstawicielek płci pięknej. Sektor nowych technologii dotychczas zdominowany przez mężczyzn staje się polem zainteresowań pań. Zdaniem analityków z Nielsen/NetRatings męska dominacja w Sieci potrwa jeszcze do 2010 roku.

Internautki w Europie stanowią średnio 42% społeczności użytkowników Sieci, czyli wciąż więcej mężczyzn na Starym Kontynencie korzysta z Internetu. Proporcja jest odmienna w Stanach Zjednoczonych, gdzie 52% użytkowników to przedstawicielki płci pięknej. Krajami, które są bliskie zachowania równości płci, są Szwecja i Wielka Brytania. Tam odsetek kobiet korzystających z Internetu wynosi odpowiednio prawie 47% i 45% (na podst. badań Nielsen/Net Ratings). Dla porównania proporcja męskich i żeńskich internautów w krajach arabskich wynosi 81% do 19% (badanie objęło obserwacją portale regionalne, wyniki pochodzą z raportu "Arab Online Advertising").

Cieszą polskie statystyki. Wynika z nich, że w naszym kraju połowa użytkowników Sieci to kobiety (dane z Gemiusa z grudnia 2003 roku). W styczniu ubiegłego roku internautek było w Polsce 46% z całej społeczności internetowej. Wygląda na to, że kobiet w polskiej Sieci wciąż przybywa.

Kobiety w Sieci

Internauci w Polsce

”Największą dysproporcję między płciami można zauważyć wśród osób korzystających z komunikatorów” - zaznaczył Marcin Pery, wiceprezes firmy badawczej Gemius - ”Kobiety korzystają z nich niemal dwukrotnie częściej niż mężczyźni. Kobiety dominują również w rozrywce, turystyce i

serwisach kobiecych. Identyczny udział czasu zauważamy jedynie w zakresie korzystania w list dyskusyjnych (społeczności), porównywalny w serwisach informacyjnych.” Jak wskazuje Gemius, mężczyźni spędzają trzykrotnie więcej czasu, przeglądając strony motoryzacyjne czy sportowe. Panowie dwukrotnie częściej robią zakupy za pośrednictwem Internetu oraz przeglądają serwisy technologiczne. Wyraźna jest też ich przewaga na stronach biznesowych.

”Coraz więcej kobiet korzysta z Sieci i ta wiadomość bardzo nas cieszy” - skomentowała Halina Kustosz, prezes Kobiety.pl - ”Przedstawicielki płci pięknej najczęściej szukają w Sieci informacji na temat szkoleń i rozwoju osobistego. Śmieszne jest to, że mężczyźni tworzący serwisy kobiece nie zwracają na ten fakt większej uwagi i przygotowują głównie informacje o modzie i urodzie.”

Poprosiliśmy przedstawicielki płci pięknej o to, by zdradziły nam, jak pracuje się w branży internetowo-technologicznej, która wciąż zdominowana jest przez mężczyzn.

Krystyna Bębenek, analityk internetowy w firmie badawczej Gemius

Od kilku lat jestem zawodowo związana z Internetem i rzeczywiście kobiety w tej branży na chwilę obecną stanowią mniejszość. Nie spotykam się ani z dyskryminacją ani z faworyzowaniem mnie z racji płci - po prostu w kontakcie ze współpracownikami, partnerami czy klientami najważniejsze są kompetencje i profesjonalizm. Nie ma Internetu dla kobiet i Internetu dla mężczyzn - jest po prostu Internet dla internautów. Mam nadzieję, że wiedza przeciętnego internauty o Internecie będzie wciąż rosła. Dodam, że moja przygoda z Internetem rozpoczęła się na studiach i od samego początku Sieć była dla mnie czymś naturalnym, czymś czego nie należy się bać, a co warto bliżej poznać. Internet jest medium wciąż rozwijającym się i stwarzającym wiele możliwości. Obecnie jestem współuczestnikiem tworzenia standardów w polskim Internecie - zapewne nie byłoby to możliwe w "tradycyjnych" mediach. Zachęcam każdego do poznawania Internetu - warto nabyć cenną umiejętność sprawnego poruszania się w morzu internetowego świata i korzystania z możliwości, które daje Internet.

Anna Kęsicka, szefowa promocji portalu Gazeta.pl

W branży internetowej owszem dominują mężczyźni, ale to się zmienia. Po za segmentami technologicznymi w Internecie kobiety mają co raz więcej do powiedzenia. Inaczej było kilka lat temu, kiedy rodził się Internet - wówczas mężczyzn było więcej, gdyż podobnie jak w innych dziedzinach życia i pracy, bardziej niż kobiety interesują się technologiami. Internet rządzi się takimi samymi prawami jak inne media - wszystkie powstające media na początku wymagają większej wiedzy technologicznej - i tak jak już wspomniałam to domena mężczyzn. Dziś jest już na szczęście inaczej, kobiety w niczym nie ustępują w Internecie mężczyznom, kierują zespołami technologicznym - tak jak jest np. w portalu Gazeta.pl, odpowiadają za sprzedaż oraz promocje, itd. Internet zapewnia równouprawnienie połciom. Internetem fascynowałam się już na studiach i tak zostało. Cała moja dotychczasowa droga zawodowa była i jest związana z Internetem i

nowymi technologiami. Nowe media mnie pociągają. Lubię być odkrywcą, a Internet mi to umożliwia.

Ewa Klupsz - główny informatyk, zastępca szefa działu technologii portalu Gazeta.pl

Nie mam wrażenia, że branża IT, a w szczególności Internet jest zdominowany przez mężczyzn. Faceci mają większą zdolność opowiadania o swoich umiejętnościach i dokonaniach. W IT jest tak jak tak jak w życiu - lodówkę czy telewizor w domu naprawia kobieta, tekst dla szefa przygotowuje w wordzie sekretarka, informacje w Googlach szuka asystentka. Kobiety cechuje dokładność i cierpliwość, która jest niezbędna przy pisaniu i testowaniu oprogramowania. Poza tym praca w IT/Internecie umożliwia rozwiązywanie w skończonym czasie, różnorodnych, bardziej lub mniej złożonych problemów.

Strony internetowe poświecone kobietom:

http://www.kobiety.pl

http://www.kobiety.com

http://www.woman.pl

http://www.gazeta.pl/kobieta