Żegnaj stary roku!

Mijający 2003 rok upłynął pod znakiem wzmożonej, ale mało efektywnej walki ze spamem. To również początek ogromnej popularności bezprzewodowego dostępu do Internetu Wi-Fi, a także przełamanie złej passy e-reklamy. Cieszyły nas prowadzone w Polsce badania Internetu oraz zwiększająca się popularność stałych łączy internetowych. Najbardziej narzekaliśmy na rządowe projekty związane z IT – tak wynika z przeprowadzonej przez nas krótkiej ankiety.

O podsumowanie roku zapytaliśmy osoby związane z branżą internetową i telekomunikacyjną. Z naszego sondażu wynika, że wydarzeniem, które z pewnością będzie kojarzyć się nam z mijającym rokiem, to lawina spamu. Reakcją na nie było ustanawianie sankcji prawnych, które mogłyby powstrzymać proceder. W USA podpisana została ustawa antyspamowa, odpowiednie regulacje wprowadziła Wielka Brytania oraz UE. Rozpoczęły się też procesy spamerów – pierwszy w Polsce miał miejsce w listopadzie br. (Więcej o spamie:http://www.idg.pl/news/watek.asp?id=17 ).

Zarówno na świecie jak i w Polsce zaczęły pojawiać się hot spoty – miejsca, gdzie można skorzystać z bezprzewodowego dostępu do Internetu. W 2003 roku Wi-Fi zrobiło zawrotną karierę. Więcej na ten temat:http://www.idg.pl/news/watek.asp?id=27 ).

Rok 2003 okazał się przełomowym dla e-reklamy. W końcu przełamana została zła passa. Zwiększa się zainteresowanie i wydatki na reklamę internetową. Amerykańscy analitycy rynkowi wręcz przeczuwają nadejście drugiej „bańki” internetowej (http://www.internetstandard.com.pl/news/60990.html ).

Rozpoczęła się era płatnych treści. Coraz więcej serwisów zamyka swoje zasoby (zwłaszcza archiwa) i udostępnia je odpłatnie (http://www.internetstandard.com.pl/artykuly/36053.html ).

Najbardziej zadowoleni byliśmy z faktu prowadzenia badań dotyczących Internetu (Polskie Badania Internetu, Prawdziwy Profil). Natomiast najmniej entuzjazmu wzbudzały rządowe działania. Za jedno z najgorszych wydarzeń w 2003 roku uznano plan wprowadzenia podwyżki VAT-u na Internet. Krytykowano również rządową Bibliotekę Internetową oraz realizację projektu Wrota Małopolski, a także pomysł wprowadzenia tajnych kancelarii w firmach internetowych.

Zanim oddamy głos ekspertom podsumowującym rok, przedstawiamy krótki ranking wydarzeń, które cieszyły się w naszym magazynie największą poczytnością:

Styczeń:

Unix musi odejść?

http://www.internetstandard.com.pl/news/51219.html

Luty:

Internet limitowany

http://www.internetstandard.com.pl/news/51784.html

Marzec:

Cały Wrocław w jednej sieci

http://www.internetstandard.com.pl/news/53480.html

Kwiecień:

Allegro: płatności pod lupą

http://www.internetstandard.com.pl/news/54912.html

Maj:

„Ładne kwiatki” dla kilkuset klientów Citibanku

http://www.internetstandard.com.pl/news/55706.html

Czerwiec:

Neostrada - zrób to sam!

http://www.internetstandard.com.pl/news/56116.html

Lipiec:

Winna TPSA

http://www.internetstandard.com.pl/news/57433.html

Sierpień:

W kleszczach promocji TPSA

http://www.internetstandard.com.pl/news/58123.html

Wrzesień:

22% VAT za usługi internetowe

http://www.internetstandard.com.pl/news/59087.html

Październik:

Trzej najwięksi bez zmian, o2.pl goni Gazetę.pl

http://www.internetstandard.com.pl/news/60484.html

Listopad:

Co zrobić, żeby powstrzymać spamera?

http://www.internetstandard.com.pl/news/60717.html

Grudzień:

PBI: Biblioteka od siedmiu boleści za 3,5 mln zł

http://www.internetstandard.com.pl/news/61776.html

PODSUMOWANIE WYDARZEŃ ROKU :

Andrzej J. Piotrowski, dyrektor Instytutu im. Adama Smitha

- Błyskotliwa kariera WiFi jako przyczółka dla mobilnej komunikacji 4G

- Zarządzenie Ministra Infrastruktury zwalniające od opłat pasmo 2,4 GHz, co otwarło drogę dla WiFi w Polsce, ale z wyjątkowo mętnym uregulowaniem dotyczącym urządzeń

- Ekspansja Neostrady poprzez "samoinstalację". Jak na wcześniejsze tempo postępu technik łącza stałego do Internetu to sukces

- Upublicznienie problemu tzw. dialerów internetowych (wcześniej to klient TP SA był zawsze winny...)

- Kolejne "odroczenie" w sprawie UMTS, mającego zapewnić mobilny dostęp do Internetu, rozpoczęcie przez operatorów prac nad wdrożeniem standardu EDGE ( lepsze to niż nic)

Anna Strężyńska, dyrektor Centrum Studiów Regulacyjnych

- Oferta eWro MPEC Wrocław, który chce w 2004 roku rozszerzyć zakres działalności o usługi telefoniczne, a w przyszłości także o przekaz sygnału telewizji cyfrowej

- Uruchomienie przez operatorów komórkowych hot spotów w oparciu o Wi Fi. Usługi oparte na tej technologii to najszybciej rozwijające się formy komunikacji bezprzewodowej

- Upowszechnienie (niedostateczne jednak) oferty Neostrady

- Podwyżka VAT na Internet

Dominik Kaznowski, wiceprezes Interactive Advertising Bureau Polska

- Wbrew przewidywaniom udany finansowo rok dla rynku reklamy internetowej w Polsce. Stały wzrost tortu reklamowego i korzystne szacunki na najbliższe lata

- Integracja branży internetowej w Polsce i związana z tym rewitalizacja i zmiana Zarządu w IAB Polska

- Kolejny rok bez konkretnych działań ze strony rządu (np. legislacyjnych) mających rozwijać Internet w Polsce, w tym ideę budowy społeczeństwa informacyjnego i eGoverment. Moim zadaniem można mówić o zaniechaniu

- Wprowadzenie od przyszłego roku administracyjnej podwyżki opłat za dostęp do Internetu (wzrost stawki VAT z 7% do 22%). Niestety spowoduje to wolniejszy wzrost liczby dostępów oraz ograniczy czas korzystania z Internetu w Polsce

- Silne wejście na rynek e-commerce PZU - największego podmiotu branży ubezpieczeniowej w Polsce i rozpoczęcie sprzedaży ubezpieczeń życiowych przez Internet

Łukasz Foltyn, szef Gadu Gadu

- Tendencje rozwojowe na rynku reklamy internetowej oraz handlu internetowego

- Dobrze zarządzane spółki internetowe uzyskały pozytywne wyniki finansowe

- Rosnąca liczba internautów

- Zwiększenie ilości stałych łączy internetowych (Neostrada i sieci kablowe)

Michał Kreczmar, wydawca serwisów online IDG Poland S.A.

- Prowadzenie badań: PBI/Prawdziwy Prawdziwy - pierwsze prawdziwe badania Internetu

- 50% wzrost zysków z e-reklamy w Polsce

- Wyrzucanie publicznych pieniędzy na Internet - nieudolne projekty: Wrota Małopolski, PBI

- Era paidcontentu: opłaty za treści w Rzeczpospolitej, Wyborczej, Interii, Onecie, WP oraz IDG

- Nowe formy płatności - Premium SMS

- Nowe źródła zysków - ViSP

- Digitalizacja wszystkiego: cyfrowe sklepy muzyczne - iTunes i wypożyczalnie filmów - cinemanow, czasopisma - digital editions

- Zyskowność dużych portali, wydawców online/prasa w USA, wyszukiwarek - Google

- 2% udział e-reklamy w reklamie w UK

- Nowe formy reklamy - surround, 1:1 targeting, Google adsense (teraz też w Europie)

- Nowe technologie - mobile 3G, Wi-Fi, Dart motif, Tacoda, zinio/newsstand

Dariusz Sokołowski, szef sprzedaży online IDG Poland S.A.

wydarzenia zagraniczne:

- Powstanie itunes (muzyka w mp3 do kupienia)

- Rozwój Movielink (pełne filmy do pobrania z komputera)

- Pozwy RIAA do użytkowników KaZaA

wydarzenia w Polsce:

- Prowadzenie badania Prawdziwy Profil

- Uruchomienie usługi OnetKonekt

- Powstanie GameStar Digital - pierwszej w Polsce prawdziwej, cyfrowej edycja pisma papierowego

Łukasz Dec, Biznesnet.pl

- Rynek reklamy internetowej urósł bardziej, niż się tego spodziewano na początku roku - to chyba pierwszy raz od pionierskich czasów.

- Wojna TP Internet o akcje Wirtualnej Polski pokazuje, że na rynku e-commerce są wciąż spore pieniądze a wraz z nimi spore emocje. Szkoda tylko, że mali muszą przegrać. No chyba, że TP SA słodko im opłaci kompromis lub uległość.

- Wejście QXL ricardo do współpracy z Adico. Jest szansa na przełamanie monopolu Allegro, jak by nie było największej firmy handlu elektronicznego w Polsce.

- Upowszechnienie i spadek cen szerokopasmowego Internetu. TP SA wywołała burzę, na którą - chcąc nie chcąc - muszą zareagować jej najważniejs konkurenci: sieci telewizji kablowej. W przyszłym roku wszyscy najważniejsi

operatorzy będą posiadali prawdopodobnie ofertę stałych łącz poniżej 100 zł brutto.

- Nowa szata graficzna Merlina - pora była już najwyższa 2 lata temu, choć zrozumiałe, że nie zmieniano tego, co wydawało się efektywne. Obroty Merlina świadczą "za" starym serwisem.

Dariusz Majgier, szef serwisu Reporter.pl

- Wzrost przychodów z reklamy, sprzedaży towarów i usług przez Internet. Firmy i osoby prywatne częściej korzystają z kart płatniczych, przelewów elektronicznych i płatności alternatywnych

- Dostęp do Sieci jest coraz bardziej powszechny i tańszy

- Powstanie płatnych serwisów internetowych

- Plaga spamu i piractwa

- Pojawienie się w Internecie coraz większej ilości zagrożeń dla dzieci

Michał Bonarowski, szef serwisu internetowego „Polityki”

- konflikty właścicielskie: w Wirtualnej Polsce i w Allegro - pokazują, że choć branża internetowa uchodzi za niedochodową, to duże i małe firmy widzą w niej potencjał wart kruszenia kopii, nawet kosztem złego odbioru takich informacji przez rynek

- uruchomienie usług dostępu szerokopasmowego w TPSA pod nazwą Neostrada. Przy okazji okazało się, że nie wystarczy uruchomić usługi, ale trzeba ją jeszcze umieć sprzedać i odpowiednio serwisować

- nowe oferty komórkowe: płaskich stawek GPRS (Idea) i prepaid w GPRS w połaczeniu z prostym, ale funkcjonalnym urządzeniem typu MDA/PDA (Techmex z Plusem) - takie oferty pozwalają podłączyć się do Internetu za niewielkie pieniądze i pozostawać w kontakcie z Siecią poza biurem czy domem

- rozkwit Wi-Fi w Polsce - mamy dziś ponad setkę dostępowych punktów o statusie mniej komercyjnym oraz kilkadziesiąt ściśle komercyjnych - tu prym wiedzie komórkowa sieć Era. Rozwój Wi-Fi w popularnych punktach w Polsce zwiększa możliwości podłączania, jeśli tylko ma się notebooka czy PDA

- Stopniowe wprowadzanie odpłatności za treści serwowane w portalach internetowych - tu prym wiedzie Onet, konsekwentnie dążący do monetaryzacji swoich usług informacyjnych i rozrywkowych, ale także inne serwisy nie pozostają z tylu

Artur Banach, prezes NetSprint

- Plany Ministerstwa Finansów dotyczące wprowadzenia wyższej - 22% stawki podatku VAT na Internet od 1 maja 2004 r.

- Badania Prawdziwy Profil oraz Polskie Badania Internetu – wzrost wiarygodności branży w oczach reklamodawców

- Upowszechnienie płatnych treści i usług w polskiej Sieci

- Przejęcie przez Yahoo! Inc dwóch gigantów branży wyszukiwawczej: Overture Services oraz Inktomi

- Wzrost do 30% udziału płatnych linków w wydatkach na reklamę on-line

w USA

Piotr Waglowski, szef VaGla.pl – Prawo i Internet, członek zarządu Internet Society Poland

- Ogólnoświatowy trend polegający na uchwalaniu ustaw antyspamowych (USA, Australia, kraje Unii Europejskiej w związku z implementacją Directive for Privacy and Electronic Communications)

- Pierwsze polskie decyzje w sprawie niezamówionej informacji handlowej przesyłanej drogą elektroniczną (Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji delegatura w Lublinie, Sądzie Rejonowym w Białej Podlaskiej)

- Wielka europejska debata nad patentowaniem oprogramowania komputerowego związana z Proposal for a directive of the European Parliament and of the Council on the patentability of computer-implemented inventions

- Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie z którym powołanie się przez ZUS w przesłankach odmowy udzielenia informacji publicznej na tajemnicę przedsiębiorstwa skutkuje tym, że właściwym do rozstrzygania w sprawie o udostępnienie sposobu szyfrowania przekazu danych przekazywanych do ZUS jest sąd powszechny; rozwój projektu Janosik - alternatywnego programu do przesyłania danych płatników składek do ZUS;

- Wprowadzenie polskich regulacji związanych z wykonywaniem przez operatorów zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego (rozporządzenie do art. 40 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego) oraz ze sposobami technicznego przygotowania sieci służących do przekazywania informacji, do kontroli rozmów telefonicznych lub innych przekazów informacji dokonywanych z wykorzystaniem tych sieci oraz sposób dokonywania, rejestracji, przechowywania, odtwarzania i niszczenia zapisów z kontrolowanych rozmów telefonicznych oraz treści innych rozmów lub przekazów informacji, w tym korespondencji przesyłanej pocztą elektroniczną (rozporządzenie do art. 242 ustawy Kodeks postępowania karnego)

Michał Brański, szef o2.pl

- Spam - zaostrzające się zjawisko, które pobudziło cały Internet do

przeciwdziałania, uruchomiono nowe pomysły

- Dial-up Energisu alternatywny dla oferty TP S.A., uruchomiony przez

Onet.pl, a potem o2.pl/Tlen.pl

- Napływ klientów reklamowych do Internetu

- Rosnąca liczba opłat za usługi i dostęp do serwisów contentowych u konkurencji, co pozytywnie odbija się na naszym wzroście.

- Spadek entuzjazmu ludzi do Internetu. Z tym trzeba walczyć.

Mariusz Kuziak, rzecznik prasowy portalu Interia.pl

- Planowany wzrost VAT na Internet

- Zapowiedź Microsoftu wdrożenia blokady pop-up'ów w kolejnej wersji MS IE

- Wzrost gotówkowego rynku reklamy internetowej

- Zwycięstwo spamerów (w Polsce i na świecie) z kulawym prawodawstwem

(i nędzna egzekucją prawa) oraz z technologią antyspamową

- Pomysł tworzenia tzw. kancelarii tajnych w firmach internetowych

Anna Kęsicka, szefowa promocji portalu Gazeta.pl

- Rozpoczęcie przez Global eMarketing na zlecenie Polskich Badań

Internetu największego badania użytkowników Sieci w Polsce

- Zapowiedź przez Ministerstwo Finansów podwyżki stawki podatku VAT

na usługi dostępu do Internetu w 2004 roku z 7 do 22%

- Wprowadzenie przez portal Gazeta.pl "Megabannera" - największego w

polskim Internecie bannera reklamowego o rozmiarach 300x600 pikseli

- Wejście w życie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną

- Pojawienie się nowej polskiej wyszukiwarki stron WWW - Gooru.pl

Marcin Pery, Gemius (dawniej Global eMarketing)

- Kolejne doniesienia o wprowadzaniu opłat za treści publikowane w Sieci

- Rozpoczęcie Polskiego Badania Internetu;

- Rozpoczęcie regularnego publikowania wyników badania Prawdziwy Profil

- Nowe posunięcia biznesowe firmy Microsoft, szczególnie doniesienia o planach wejścia na rynek wyszukiwarek

- Wzrost obrotów handlu detalicznego via Internet.

Cechą wspólną wymienionych zjawisk jest długofalowy wpływ, jaki mogą one mieć na kształt Internetu w Polsce i na świecie.

Jolanta Ciesielska, rzecznik prasowa Netii

- Podwyżka VAT na usługi dostępu do Internetu

- Rozwój szerokopasmowego dostępu do Internetu

- Rozwój rynku wirtualnego dostępu do Internetu (np. dostęp przez portale)

- Rozwój usługi stałego dostępu do Internetu dla klientów indywidualnych (trzeba wspomnieć Neostradę i zabiegi operatorów, by stworzyć usługę konkurencyjną)