Żegnaj stary roku!
- Anna Meller,
- 31.12.2003, godz. 12:30
Mijający 2003 rok upłynął pod znakiem wzmożonej, ale mało efektywnej walki ze spamem. To również początek ogromnej popularności bezprzewodowego dostępu do Internetu Wi-Fi, a także przełamanie złej passy e-reklamy. Cieszyły nas prowadzone w Polsce badania Internetu oraz zwiększająca się popularność stałych łączy internetowych. Najbardziej narzekaliśmy na rządowe projekty związane z IT – tak wynika z przeprowadzonej przez nas krótkiej ankiety.
O podsumowanie roku zapytaliśmy osoby związane z branżą internetową i telekomunikacyjną. Z naszego sondażu wynika, że wydarzeniem, które z pewnością będzie kojarzyć się nam z mijającym rokiem, to lawina spamu. Reakcją na nie było ustanawianie sankcji prawnych, które mogłyby powstrzymać proceder. W USA podpisana została ustawa antyspamowa, odpowiednie regulacje wprowadziła Wielka Brytania oraz UE. Rozpoczęły się też procesy spamerów – pierwszy w Polsce miał miejsce w listopadzie br. (Więcej o spamie:http://www.idg.pl/news/watek.asp?id=17 ).
Zarówno na świecie jak i w Polsce zaczęły pojawiać się hot spoty – miejsca, gdzie można skorzystać z bezprzewodowego dostępu do Internetu. W 2003 roku Wi-Fi zrobiło zawrotną karierę. Więcej na ten temat:http://www.idg.pl/news/watek.asp?id=27 ).
Rok 2003 okazał się przełomowym dla e-reklamy. W końcu przełamana została zła passa. Zwiększa się zainteresowanie i wydatki na reklamę internetową. Amerykańscy analitycy rynkowi wręcz przeczuwają nadejście drugiej „bańki” internetowej (http://www.internetstandard.com.pl/news/60990.html ).
Rozpoczęła się era płatnych treści. Coraz więcej serwisów zamyka swoje zasoby (zwłaszcza archiwa) i udostępnia je odpłatnie (http://www.internetstandard.com.pl/artykuly/36053.html ).
Najbardziej zadowoleni byliśmy z faktu prowadzenia badań dotyczących Internetu (Polskie Badania Internetu, Prawdziwy Profil). Natomiast najmniej entuzjazmu wzbudzały rządowe działania. Za jedno z najgorszych wydarzeń w 2003 roku uznano plan wprowadzenia podwyżki VAT-u na Internet. Krytykowano również rządową Bibliotekę Internetową oraz realizację projektu Wrota Małopolski, a także pomysł wprowadzenia tajnych kancelarii w firmach internetowych.
Zanim oddamy głos ekspertom podsumowującym rok, przedstawiamy krótki ranking wydarzeń, które cieszyły się w naszym magazynie największą poczytnością:
Styczeń:
Unix musi odejść?
http://www.internetstandard.com.pl/news/51219.html
Luty:
Internet limitowany
http://www.internetstandard.com.pl/news/51784.html
Marzec:
Cały Wrocław w jednej sieci
http://www.internetstandard.com.pl/news/53480.html
Kwiecień:
Allegro: płatności pod lupą
http://www.internetstandard.com.pl/news/54912.html
Maj:
„Ładne kwiatki” dla kilkuset klientów Citibanku
http://www.internetstandard.com.pl/news/55706.html
Czerwiec:
Neostrada - zrób to sam!
http://www.internetstandard.com.pl/news/56116.html
Lipiec:
Winna TPSA
http://www.internetstandard.com.pl/news/57433.html
Sierpień:
W kleszczach promocji TPSA
http://www.internetstandard.com.pl/news/58123.html
Wrzesień:
22% VAT za usługi internetowe
http://www.internetstandard.com.pl/news/59087.html
Październik:
Trzej najwięksi bez zmian, o2.pl goni Gazetę.pl
http://www.internetstandard.com.pl/news/60484.html
Listopad:
Co zrobić, żeby powstrzymać spamera?
http://www.internetstandard.com.pl/news/60717.html
Grudzień:
PBI: Biblioteka od siedmiu boleści za 3,5 mln zł
http://www.internetstandard.com.pl/news/61776.html
PODSUMOWANIE WYDARZEŃ ROKU :
Andrzej J. Piotrowski, dyrektor Instytutu im. Adama Smitha
- Błyskotliwa kariera WiFi jako przyczółka dla mobilnej komunikacji 4G
- Zarządzenie Ministra Infrastruktury zwalniające od opłat pasmo 2,4 GHz, co otwarło drogę dla WiFi w Polsce, ale z wyjątkowo mętnym uregulowaniem dotyczącym urządzeń
- Ekspansja Neostrady poprzez "samoinstalację". Jak na wcześniejsze tempo postępu technik łącza stałego do Internetu to sukces
- Upublicznienie problemu tzw. dialerów internetowych (wcześniej to klient TP SA był zawsze winny...)
- Kolejne "odroczenie" w sprawie UMTS, mającego zapewnić mobilny dostęp do Internetu, rozpoczęcie przez operatorów prac nad wdrożeniem standardu EDGE ( lepsze to niż nic)
Anna Strężyńska, dyrektor Centrum Studiów Regulacyjnych
- Oferta eWro MPEC Wrocław, który chce w 2004 roku rozszerzyć zakres działalności o usługi telefoniczne, a w przyszłości także o przekaz sygnału telewizji cyfrowej
- Uruchomienie przez operatorów komórkowych hot spotów w oparciu o Wi Fi. Usługi oparte na tej technologii to najszybciej rozwijające się formy komunikacji bezprzewodowej
- Upowszechnienie (niedostateczne jednak) oferty Neostrady
- Podwyżka VAT na Internet
Dominik Kaznowski, wiceprezes Interactive Advertising Bureau Polska
- Wbrew przewidywaniom udany finansowo rok dla rynku reklamy internetowej w Polsce. Stały wzrost tortu reklamowego i korzystne szacunki na najbliższe lata
- Integracja branży internetowej w Polsce i związana z tym rewitalizacja i zmiana Zarządu w IAB Polska
- Kolejny rok bez konkretnych działań ze strony rządu (np. legislacyjnych) mających rozwijać Internet w Polsce, w tym ideę budowy społeczeństwa informacyjnego i eGoverment. Moim zadaniem można mówić o zaniechaniu
- Wprowadzenie od przyszłego roku administracyjnej podwyżki opłat za dostęp do Internetu (wzrost stawki VAT z 7% do 22%). Niestety spowoduje to wolniejszy wzrost liczby dostępów oraz ograniczy czas korzystania z Internetu w Polsce
- Silne wejście na rynek e-commerce PZU - największego podmiotu branży ubezpieczeniowej w Polsce i rozpoczęcie sprzedaży ubezpieczeń życiowych przez Internet
Łukasz Foltyn, szef Gadu Gadu
- Tendencje rozwojowe na rynku reklamy internetowej oraz handlu internetowego
- Dobrze zarządzane spółki internetowe uzyskały pozytywne wyniki finansowe
- Rosnąca liczba internautów
- Zwiększenie ilości stałych łączy internetowych (Neostrada i sieci kablowe)
Michał Kreczmar, wydawca serwisów online IDG Poland S.A.
- Prowadzenie badań: PBI/Prawdziwy Prawdziwy - pierwsze prawdziwe badania Internetu
- 50% wzrost zysków z e-reklamy w Polsce
- Wyrzucanie publicznych pieniędzy na Internet - nieudolne projekty: Wrota Małopolski, PBI
- Era paidcontentu: opłaty za treści w Rzeczpospolitej, Wyborczej, Interii, Onecie, WP oraz IDG
- Nowe formy płatności - Premium SMS
- Nowe źródła zysków - ViSP
- Digitalizacja wszystkiego: cyfrowe sklepy muzyczne - iTunes i wypożyczalnie filmów - cinemanow, czasopisma - digital editions
- Zyskowność dużych portali, wydawców online/prasa w USA, wyszukiwarek - Google
- 2% udział e-reklamy w reklamie w UK
- Nowe formy reklamy - surround, 1:1 targeting, Google adsense (teraz też w Europie)
- Nowe technologie - mobile 3G, Wi-Fi, Dart motif, Tacoda, zinio/newsstand
Dariusz Sokołowski, szef sprzedaży online IDG Poland S.A.
wydarzenia zagraniczne:
- Powstanie itunes (muzyka w mp3 do kupienia)
- Rozwój Movielink (pełne filmy do pobrania z komputera)
- Pozwy RIAA do użytkowników KaZaA
wydarzenia w Polsce:
- Prowadzenie badania Prawdziwy Profil
- Uruchomienie usługi OnetKonekt
- Powstanie GameStar Digital - pierwszej w Polsce prawdziwej, cyfrowej edycja pisma papierowego
Łukasz Dec, Biznesnet.pl
- Rynek reklamy internetowej urósł bardziej, niż się tego spodziewano na początku roku - to chyba pierwszy raz od pionierskich czasów.
- Wojna TP Internet o akcje Wirtualnej Polski pokazuje, że na rynku e-commerce są wciąż spore pieniądze a wraz z nimi spore emocje. Szkoda tylko, że mali muszą przegrać. No chyba, że TP SA słodko im opłaci kompromis lub uległość.
- Wejście QXL ricardo do współpracy z Adico. Jest szansa na przełamanie monopolu Allegro, jak by nie było największej firmy handlu elektronicznego w Polsce.
- Upowszechnienie i spadek cen szerokopasmowego Internetu. TP SA wywołała burzę, na którą - chcąc nie chcąc - muszą zareagować jej najważniejs konkurenci: sieci telewizji kablowej. W przyszłym roku wszyscy najważniejsi
operatorzy będą posiadali prawdopodobnie ofertę stałych łącz poniżej 100 zł brutto.
- Nowa szata graficzna Merlina - pora była już najwyższa 2 lata temu, choć zrozumiałe, że nie zmieniano tego, co wydawało się efektywne. Obroty Merlina świadczą "za" starym serwisem.
Dariusz Majgier, szef serwisu Reporter.pl
- Wzrost przychodów z reklamy, sprzedaży towarów i usług przez Internet. Firmy i osoby prywatne częściej korzystają z kart płatniczych, przelewów elektronicznych i płatności alternatywnych
- Dostęp do Sieci jest coraz bardziej powszechny i tańszy
- Powstanie płatnych serwisów internetowych
- Plaga spamu i piractwa
- Pojawienie się w Internecie coraz większej ilości zagrożeń dla dzieci
Michał Bonarowski, szef serwisu internetowego „Polityki”
- konflikty właścicielskie: w Wirtualnej Polsce i w Allegro - pokazują, że choć branża internetowa uchodzi za niedochodową, to duże i małe firmy widzą w niej potencjał wart kruszenia kopii, nawet kosztem złego odbioru takich informacji przez rynek
- uruchomienie usług dostępu szerokopasmowego w TPSA pod nazwą Neostrada. Przy okazji okazało się, że nie wystarczy uruchomić usługi, ale trzeba ją jeszcze umieć sprzedać i odpowiednio serwisować
- nowe oferty komórkowe: płaskich stawek GPRS (Idea) i prepaid w GPRS w połaczeniu z prostym, ale funkcjonalnym urządzeniem typu MDA/PDA (Techmex z Plusem) - takie oferty pozwalają podłączyć się do Internetu za niewielkie pieniądze i pozostawać w kontakcie z Siecią poza biurem czy domem
- rozkwit Wi-Fi w Polsce - mamy dziś ponad setkę dostępowych punktów o statusie mniej komercyjnym oraz kilkadziesiąt ściśle komercyjnych - tu prym wiedzie komórkowa sieć Era. Rozwój Wi-Fi w popularnych punktach w Polsce zwiększa możliwości podłączania, jeśli tylko ma się notebooka czy PDA
- Stopniowe wprowadzanie odpłatności za treści serwowane w portalach internetowych - tu prym wiedzie Onet, konsekwentnie dążący do monetaryzacji swoich usług informacyjnych i rozrywkowych, ale także inne serwisy nie pozostają z tylu
Artur Banach, prezes NetSprint
- Plany Ministerstwa Finansów dotyczące wprowadzenia wyższej - 22% stawki podatku VAT na Internet od 1 maja 2004 r.
- Badania Prawdziwy Profil oraz Polskie Badania Internetu – wzrost wiarygodności branży w oczach reklamodawców
- Upowszechnienie płatnych treści i usług w polskiej Sieci
- Przejęcie przez Yahoo! Inc dwóch gigantów branży wyszukiwawczej: Overture Services oraz Inktomi
- Wzrost do 30% udziału płatnych linków w wydatkach na reklamę on-line
w USA
Piotr Waglowski, szef VaGla.pl – Prawo i Internet, członek zarządu Internet Society Poland
- Ogólnoświatowy trend polegający na uchwalaniu ustaw antyspamowych (USA, Australia, kraje Unii Europejskiej w związku z implementacją Directive for Privacy and Electronic Communications)
- Pierwsze polskie decyzje w sprawie niezamówionej informacji handlowej przesyłanej drogą elektroniczną (Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji delegatura w Lublinie, Sądzie Rejonowym w Białej Podlaskiej)
- Wielka europejska debata nad patentowaniem oprogramowania komputerowego związana z Proposal for a directive of the European Parliament and of the Council on the patentability of computer-implemented inventions
- Postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie z którym powołanie się przez ZUS w przesłankach odmowy udzielenia informacji publicznej na tajemnicę przedsiębiorstwa skutkuje tym, że właściwym do rozstrzygania w sprawie o udostępnienie sposobu szyfrowania przekazu danych przekazywanych do ZUS jest sąd powszechny; rozwój projektu Janosik - alternatywnego programu do przesyłania danych płatników składek do ZUS;
- Wprowadzenie polskich regulacji związanych z wykonywaniem przez operatorów zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego (rozporządzenie do art. 40 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego) oraz ze sposobami technicznego przygotowania sieci służących do przekazywania informacji, do kontroli rozmów telefonicznych lub innych przekazów informacji dokonywanych z wykorzystaniem tych sieci oraz sposób dokonywania, rejestracji, przechowywania, odtwarzania i niszczenia zapisów z kontrolowanych rozmów telefonicznych oraz treści innych rozmów lub przekazów informacji, w tym korespondencji przesyłanej pocztą elektroniczną (rozporządzenie do art. 242 ustawy Kodeks postępowania karnego)
Michał Brański, szef o2.pl
- Spam - zaostrzające się zjawisko, które pobudziło cały Internet do
przeciwdziałania, uruchomiono nowe pomysły
- Dial-up Energisu alternatywny dla oferty TP S.A., uruchomiony przez
Onet.pl, a potem o2.pl/Tlen.pl
- Napływ klientów reklamowych do Internetu
- Rosnąca liczba opłat za usługi i dostęp do serwisów contentowych u konkurencji, co pozytywnie odbija się na naszym wzroście.
- Spadek entuzjazmu ludzi do Internetu. Z tym trzeba walczyć.
Mariusz Kuziak, rzecznik prasowy portalu Interia.pl
- Planowany wzrost VAT na Internet
- Zapowiedź Microsoftu wdrożenia blokady pop-up'ów w kolejnej wersji MS IE
- Wzrost gotówkowego rynku reklamy internetowej
- Zwycięstwo spamerów (w Polsce i na świecie) z kulawym prawodawstwem
(i nędzna egzekucją prawa) oraz z technologią antyspamową
- Pomysł tworzenia tzw. kancelarii tajnych w firmach internetowych
Anna Kęsicka, szefowa promocji portalu Gazeta.pl
- Rozpoczęcie przez Global eMarketing na zlecenie Polskich Badań
Internetu największego badania użytkowników Sieci w Polsce
- Zapowiedź przez Ministerstwo Finansów podwyżki stawki podatku VAT
na usługi dostępu do Internetu w 2004 roku z 7 do 22%
- Wprowadzenie przez portal Gazeta.pl "Megabannera" - największego w
polskim Internecie bannera reklamowego o rozmiarach 300x600 pikseli
- Wejście w życie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną
- Pojawienie się nowej polskiej wyszukiwarki stron WWW - Gooru.pl
Marcin Pery, Gemius (dawniej Global eMarketing)
- Kolejne doniesienia o wprowadzaniu opłat za treści publikowane w Sieci
- Rozpoczęcie Polskiego Badania Internetu;
- Rozpoczęcie regularnego publikowania wyników badania Prawdziwy Profil
- Nowe posunięcia biznesowe firmy Microsoft, szczególnie doniesienia o planach wejścia na rynek wyszukiwarek
- Wzrost obrotów handlu detalicznego via Internet.
Cechą wspólną wymienionych zjawisk jest długofalowy wpływ, jaki mogą one mieć na kształt Internetu w Polsce i na świecie.
Jolanta Ciesielska, rzecznik prasowa Netii
- Podwyżka VAT na usługi dostępu do Internetu
- Rozwój szerokopasmowego dostępu do Internetu
- Rozwój rynku wirtualnego dostępu do Internetu (np. dostęp przez portale)
- Rozwój usługi stałego dostępu do Internetu dla klientów indywidualnych (trzeba wspomnieć Neostradę i zabiegi operatorów, by stworzyć usługę konkurencyjną)