ClickMatic, czyli pierwszy polski AdExchange

Grupa ClickAd uruchomiła platformę typu AdExchange wykorzystującą Audience Targeting, najbardziej złożony model docierania do grupy docelowej w internetowej reklamie odsłonowej.

Według danych AdMeld i Forrester Research, w Stanach Zjednoczonych wydatki na reklamę za pośrednictwem RTB w roku 2010 wyniosły 353 mln USD, a w tym roku mają osiągnąć wartość 823 mln USD.

"Audience Trageting polega na przejściu od zakupu opartego o wybór witryn do kampanii (site based buying) do zakupu opartego na zakupie widowni / odbiorców treści w internecie (audience based buiyng)" - tłumaczą przedstawiciele ClickAd. "Do tej pory reklamodawcy prowadząc kampanię w modelu odsłonowym płacili za określoną liczbę wyświetleń reklamy, a nie za dotarcie do konkretnego użytkownika. Ich reklama trafiała zarówno do osób potencjalnie zainteresowanych danym produktem i usługą, jak i zupełnie przypadkowych. Oznaczało to, że część budżetu reklamowego nie była efektywnie wykorzystana" - dodają.

Dzięki platformie ClickMatic reklamodawcy mają płacić tylko i wyłącznie za dotarcie do zainteresowanych użytkowników. Co więcej, stawkę w wybranym modelu zakupu licytują w czasie rzeczywistym RTB (Real-Time Bidding).

Google przewiduje się, że rynek RTB w 2015 roku będzie stanowił 50% całego rynku targetowanej reklamy odsłonowej online.

"Już teraz platformy AdExchange wykorzystujące technologię RTB i Audience Targeting rewolucjonizują światowy rynek internetowej reklamy odsłonowej. Polski rynek reklamy online również będzie rozwijał się w tym kierunku. Jesteśmy przekonani, że w ciągu najbliższych kilku lat znaczna część budżetów będzie przeznaczana na zakup reklam za pośrednictwem platform transakcyjnych, takich jak ClickMatic" - mówi Maciej Teliszewski, prezes zarządu Grupy ClickAd.

Według danych AdMeld i Forrester Research, w Stanach Zjednoczonych wydatki na reklamę za pośrednictwem RTB w roku 2010 wyniosły 353 mln USD, a w tym roku mają osiągnąć wartość 823 mln USD. Google przewiduje się, że rynek RTB w 2015 roku będzie stanowił 50% całego rynku targetowanej reklamy odsłonowej online.

ClickMatic udostępnia reklamodawcom profile internautów ustalane na bazie zainteresowań i intencji użytkowników. Za pomocą technologii RTB reklamodawcy mogą w czasie rzeczywistym licytować odsłony na podstawie ich przewidywanej wartości.

"Algorytm w systemie ClickMatic tak dopasowuje licytowaną reklamę, aby zysk wydawcy był jak największy. W praktyce działa to w ten sposób, że w momencie, gdy użytkownik wchodzi na stronę internetową, wydawca serwisu przesyła do platformy ClickMatic zapotrzebowanie na reklamę z określoną przez niego ceną podstawową. System sprawdza zaproponowane przez reklamodawców stawki oraz dane o specyfikacji powierzchni reklamowej, profilu użytkownika oraz kontekście strony. Następnie odbywa się aukcja w czasie rzeczywistym. Wygrywa reklamodawca, który zaproponował najwyższą stawkę. Platforma ClickMatic przesyła odpowiednią kreację reklamową do wydawcy serwisu internetowego. Użytkownik widzi kreację reklamodawcy, który wygrał aukcję. Proces ten trwa 75 milisekund, czyli tyle, co mrugnięcie powieką" - tłumaczą przedstawiciele ClickAd.

Wydawcy serwisów internetowych, którzy na platformie ClickMatic wystawiają na aukcję powierzchnie reklamowe, mogą ustalić cenę wywoławczą oraz zasady, na jakich będzie sprzedawana ta powierzchnia, np. określić formaty i treść reklam. Natomiast reklamodawcy mogą wyszukiwać ofertę reklamową według kryteriów takich jak: format reklamowy, grupa docelowa, itp.