Ideacto zbadało kilka platform sklepowych

Agencja interaktywna Ideacto przeprowadziła badania użyteczności trzech nowych masek sklepów internetowych oferowanych przez Home.pl, IAI-Shop.com i Sote.pl. Celem badania było wykrycie problemów i błędów związanych z użytecznością poszczególnych masek sklepów.

Ideacto przetestowało użyteczność nowych masek sklepów internetowych oferowanych przez Home.pl, IAI-Shop.com i Sote.pl. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem eyetrackera i wzięło w nim udział osiem osób intensywnie korzystających z Internetu. Celem badania było wykrycie problemów i błędów związanych z użytecznością poszczególnych masek sklepów. Zastosowanie eyetrackingu pozwoliło zaobserwować, na jakie elementy użytkownicy i użytkowniczki skupiają uwagę, oraz które części serwisu są przez nich pomijane.

Z badania wynika, że na stronie sklepu oferowanego przez Home.pl, na którym jest prosty i przejrzysty układ, badane osoby nie miały problemu z poruszaniem się po sklepie i znalezieniem interesujących ich funkcji (np. newsletter). Jedynymi przyciskami akcji na liście produktów były przyciski "dodaj do koszyka" - brakowało akcji przejścia do karty produktu (do karty produktu można było przejść po kliknięciu w zdjęcie). Komunikaty na stronie były niezauważalne - nie odróżniały się wizualnie od reszty strony, dlatego nie skupiały uwagi osób badanych.

Z kolei na stronie IAI-Shop.com duża liczba elementów na stronie utrudniała skanowanie strony wzrokiem i wyszukiwanie istotnych informacji (np. menu produktowe i newsletter). Brak rozróżnienia graficznego ważnych elementów potęgował ten efekt. Proces zamówienia zawierał niespodziewany krok "potwierdzenie danych", który dezorientował osoby badane. Myślały one, że zamówienie zostało złożone i wychodziły ze strony. Tymczasem był to krok pośredni przed właściwym zamówieniem towaru - część osób kończyła zadanie przed złożeniem zamówienia. Strona z potwierdzeniem zamówienia była trudna do skanowania wzrokiem, brakowało wizualnego wartościowania treści.

Ostatnia badana strona Sote.pl jest prosta graficznie, a odznaczające się menu główne ułatwiało użytkownikom i użytkowniczkom poruszanie się po stronie. Strona z podsumowaniem była oszczędna w treści, dzięki czemu osoby badane bez wysiłku zaznajamiały się z zamieszczonymi tam informacjami. Na liście z produktami brakowało przycisków akcji, lecz osoby badane bez większych problemów przechodziły do karty produktu klikając na zdjęcie produktu. Rozkład wizualny koszyka z formularzem zamówienia nie wspierał naturalnego skanowania wzrokiem. Osoby badane musiały poświęcić chwilę na zorientowania się, które pola muszą wypełnić. Wypełnianie formularza nie sprawiało jednak problemów.

Autorzy badania podkreślają, że jego głównym celem było sprawdzenie ścieżki zakupowej i nawigacji po sklepach. Sytuacja badawcza i zadaniowy charakter testu ogranicza trafność badania - pozwala wskazać błędy z jakimi mogą spotkać się osoby korzystające ze sklepów, ale nie pozwala przewidzieć jak duża grupa klientów będzie miała podobne problemy. "Badanie testowych sklepów pozwoliło zaobserwować błędy, z jakimi mogą zetknąć się użytkownicy w trakcie zakupów online. Wybraliśmy maski gotowych sklepów, które częściowo można samodzielnie modyfikować. Dzięki wprowadzeniu niewielkich zmian można uniknąć wielu napotkanych przez nas problemów" - mówi Tomek Tomalik, User Experience Designer w Ideacto.