Model płatny The Times: pierwsze liczby nie napawają entuzjazmem

Gwałtownie spadła liczba użytkowników timesonline.co.uk, po tym jak strona zamknęła swoje treści. Jak na razie z opcji płatnej korzysta ok. 35 tys. osób.

Od ok. dwóch tygodni gazety The Times i The Sunday Times dostępne są tylko za opłatą. Za wcześnie jeszcze by ocenić, czy rezygnacja z reklam na rzecz modelu płatnego była słusznym posunięciem. Tak się jednak składa, że na światło dzienne wypłynęły pierwsze, nieoficjalne dane dotyczące wydajności modelu i warto im się przyjrzeć.

Do czasu wprowadzenia opłat, artykuły na TT i TST można było czytać przez miesiąc za darmo. Warunkiem była rejestracja na stronie. Na takie darmowe testowanie zapisało się 150 tys. osób, czyli ok. 12 proc. wszystkich dotychczasowych użytkowników strony.

Ile osób zaś zdecydowało się wykupić płatną subskrypcję? Odpowiedź: 15 000 osób, czyli 10 proc. z testujących.

Według Dan Sabbagh, byłego dziennikarza w The Times, który dotarł do danych, liczba 15 tys. płacących użytkowników rozczarowuje.

Budująca dla TT i TST powinna być za to informacja o liczbie osób, które wykupiły dostęp do wersji przeznaczonej na iPhone: 12 500 osób.

Myślę, że to ciągle forma testów Murdocka i nie do końca jestem pewien, czy akurat ten rodzaj kontentu, który zamknął The Times to może być hit płatnego contentu.- mówi Przemysław Barankiewicz redaktor naczelny pb.pl - Nie oceniałbym tych wyników za złe. Ważniejsze mogą się okazać dane o spadku ruchu - przy takich danych nie sądzę, by domykał im się model biznesowy (spadek wpływów z reklam jest chyba wyższy niż przychody z dostępu).$

Rzeczywiście, mimo iż przez miesiąc można było czytać treści za darmo po uprzedniej rejestracji, liczba użytkowników strony thetimes.co.uk spadła w tym okresie o 58 proc. - wynika z danych Experian Hitwise. Gdy wprowadzono opłaty, w ciągu tygodniu liczba użytkowników zmalała o 67 proc. w porównaniu z czasami dawnej świetności.

Najprawdopodobniej liczba internautów odwiedzających timesonline.co.uk będzie dalej spadała. Jak wynika z badań Wiggin (przeprowadzonych jeszcze przed wprowadzeniem opłat), "Times" może stracić ponad 90 proc. swoich internautów. Wiggin przepytał 1592 użytkowników timesonline.co.uk i okazało się, że jedynie 9 proc. wyraziło gotowość do zapłacenia 1 funta za dzień i 2 funtów za tydzień dostępu.