The Times płatny i poza Google; 9 proc. czytelników zapłaci

Rupert Murdoch jak powiedział, tak też zrobił. Strony internetowe "The Times" i "Sunday Times" przestaną być indeksowane przez Google, a wszystkie artykuły będą płatne.

Gdy w ubiegłym roku Rupert Murdoch ogłosił, że zamierza wyjąć swoje serwisy z indeksu Google, wielu ekspertów upatrywało w tym ruchu drugie dno. Bo przecież jak można być poza Google? Szef News Corp. mógł równie dobrze starać się ugrać coś u wyszukiwarkowego giganta, jako kartę przetargową stawiając swoje serwisy informacyjne. Dodajmy, serwisy z bardzo wysokiej jakości treściami.

Jednak stało się. Za cztery tygodnie z indeksu Google (ale też i innych wyszukiwarek) znikną strony internetowe "The Times" i "Sunday Times". Ale nie w całości, bowiem wyszukiwarki wciąż będą indeksowały strony główne tych gazet.

Dostęp do treści będzie oparty na modelu "wszystko albo nic". Za darmo będzie można przejrzeć jedynie tytuły artykułów i ewentualne opisy zamieszczone na bezpłatnej stronie głównej.

Do czasu wprowadzenia opłat, artykuły będą dostępne jedynie dla zarejestrowanych użytkowników (rejestracja jest darmowa, więc warto skorzystać).

Czytelnicy Thetimes.co.uk i Thesundaytimes.co.uk będą musieli zapłacić 1 funta za dzień lub 2 funty za tydzień dostępu do obu witryn.

The Times płatny i poza Google; 9 proc. czytelników zapłaci

"Chcemy nauczyć ludzi płacenia za dziennikarstwo i wybraliśmy bardzo prosty sposób" - powiedział dla paidContent.org Danny Finkelstein, redaktor w Times.

Wcześniej opłaty za dostęp do swoich serwisów internetowych wprowadziły co prawda inne tytułu News Corp, takie jak "The Wall Street Journal" czy "Financial Times". Jednak w ich przypadku zapłacić trzeba tylko za część treści.

Jak podaje "Financial Times" powołując się na badania firmy Wiggin, "Times" może stracić ponad 90 proc. swoich internautów. Wiggin przepytał 1592 użytkowników timesonline.co.uk i okazało się, że jedynie 9 proc. wyraziło gotowość do zapłacenia 1 funta za dzień i 2 funtów za tydzień dostępu.

Informacja ta nie powinna raczej zaskoczyć przedstawicieli News Corp. Pytanie brzmi natomiast, czy deklarujące chęć kupna 10 proc. wystarczy, by utrzymać serwis finansowo (jak często te osoby będą wykupywały dostęp, w którym modelu itp.)

Podobne pytania zadają sobie prawdopodobnie właściciele Rp.pl, gdyż polski serwis również od niedawna wprowadził opłaty za dostęp. Za tygodniowy dostęp należy uiścić opłatę w wysokości 3 zł, a za miesięczny 9 zł.