Internet Standard prezentuje raport "adStandard 2010"

Wartość polskiego rynku reklamy online, omówienie najważniejszych formatów reklamowych i modeli rozliczeń, wskaźniki efektywności reklamy graficznej, a także przegląd polskich sieci reklamowych i wydawców internetowych oraz badanie ich cenników - te i inne informacje znajdą Państwo w nowej publikacji serwisu Internet Standard. Zapraszamy do pobierania raportu!

Internet Standard prezentuje raport "adStandard 2010"

adStandard 2010 to pierwsza edycja raportu o polskim rynku reklamy internetowej, przygotowanego przez redakcję serwisu Internet Standard. Nasza publikacja to cenne źródło informacji dla:

- osób przygotowujących strategię marketingową różnych produktów i usług

- pracowników domów mediowych, sieci reklamowych, agencji interaktywnych

- osób decydujących o internetowych budżetach reklamowych

- plannerów i sprzedawców interaktywnych kampanii reklamowych

- twórców nowych rozwiązań reklamowych, kreacji i produktów

- wydawców i właścicieli serwisów internetowych

- osób zajmujących się badaniami internetu

Internet Standard prezentuje raport "adStandard 2010"
Raport adStandard 2010 składa się z sześciu części. W pierwszym rozdziale prezentujemy najświeższe dane dotyczące obrotów rynku reklamy internetowej w Polsce i na świecie. Według badań domu mediowego ZenithOptimedia łączne wydatki reklamowe na świecie osiągnęły w 2009 r. wartość 443 mld USD, z czego 49,4 mld USD przeznaczono na reklamę online.

Nie ma jeszcze aktualnych danych dla rynku europejskiego. IAB Europe i PricewaterhouseCoopers oszacowały jego wartość na 12,9 mld euro w 2008 r. i prognozowały wzrost o 2,2% w roku ubiegłym. Niska dynamika wzrostu to skutek spowolnienia gospodarczego, które na szczęście nie miało zbyt dużego wpływu na polską branżę reklamy online.

Jak wynika z badania AdEx prowadzonego przez IAB Polska i PwC, w pierwszych trzech kwartałach 2009 r. obroty krajowego rynku reklamy internetowej wyniosły 975 mln zł. Jeśli dynamika wzrostu w czwartym kwartale była podobna jak w pierwszych trzech, łączne wydatki na reklamę w sieci w ub.r. mogły się zbliżyć do 1,4 mld zł.

Nieco niższe liczby, być może ze względu na inną metodologię badań, podają domy mediowe Starlink i ZenithOptimedia. Według ekspertów Starlink, internet na początku 2009 r. stał się w Polsce drugim medium po telewizji, do którego trafiło najwięcej budżetów reklamowych.

Internet Standard prezentuje raport "adStandard 2010"

Druga część raportu zawiera przegląd najczęściej wykorzystywanych obecnie form reklamy online. Przyjrzeliśmy się dokładnie formatom reklamy graficznej, tekstowej, a także nowym formom - reklamie mobilnej, wideo i w serwisach społecznościowych.

Z danych przygotowanych dla Internet Standard przez dostawcę rozwiązań adserwerowych - firmę Smart AdServer, wynika, że największą popularnością w branży interaktywnej na świecie cieszą się dwie formy reklamy graficznej: Leaderboard (728x90) oraz Medium Rectangle (300x250). Często wykorzystywane są także dwie wersje Skyscrapera (160x600 i 120x600).

Internet Standard prezentuje raport "adStandard 2010"

Jak to wygląda w Polsce? W raporcie publikujemy podobne zestawienie dla krajowego rynku reklamy online, przygotowane na podstawie danych firmy Gemius.

Trzeci rozdział raportu poświęcony jest stosowanym modelom rozliczeń reklamy internetowej. Przedstawiciele polskiej branży interaktywnej próbują w nim wskazać modele, które w najbliższej przyszłości będą częściej wykorzystywane na naszym rynku reklamowym.

W trzecim kwartale 2009 r. kampanie rozliczane w modelach efektywnościowych (CPC, CPL, CPA) wygenerowały 12% obrotów rynku interaktywnego w Polsce - tak wynika z badań IAB Polska i PwC. Jak prognozują pytani przez nas eksperci, ten odsetek w najbliższych latach na pewno wzrośnie, jednak w dalszym ciągu najwięcej kampanii rozliczanych będzie w modelu CPM (opłata za tysiąc emisji reklamy).

Aktualizacja: 05 marca 2010 15:04

Zaktualizowaliśmy plik PDF z raportem. Poprawiliśmy kilka literówek i błędną informację o zasięgu sieci Business Ad Network w kategorii "Biznes, finanse, prawo" (rozdział 5.).