Jak reklamować się na Facebooku? - rozmowa z Marcinem Woźniakiem

Marcin Woźniak, CEO Europe w ARBOinteractive, tłumaczy czym jest reklama na Facebooku, w jaki sposób korzystać z jej możliwość i jaka jest w tym wszystkim rola ARBOinteractive. Tłumaczy także m.in., dlaczego proces uruchomiania kampanii na Facebooku trwa dłużnej, niż w przypadku kampanii standardowych, oraz ujawnia, że ARBOinteractive zamierza świadczyć usługi konsultacyjne w zakresie "social media".

Jak reklamować się na Facebooku? - rozmowa z Marcinem Woźniakiem
W rozmowie także o tym, że już w tym roku ARBOinteractive zamierza wejść na nowe rynki Europy Środkowo-Wschodniej, czyli Ukrainę, Słowację i Bułgarię.

Póki to jednak nastąpi, firma zamierza skupić się na sprzedaży powierzchni Facebooka w Polsce, czemu służyć ma edukacja rynku. W tym celu w ARBOinteractive powstanie specjalna komórka świadcząca usługi konsultingu w zakresie social media oraz Engagement Ads na Facebooku. Edukacji będą służyły też spotkania w rodzaju "Facebook Now", ale skierowane do reklamodawców z konkretnych branż (FMCG, GSM, motoryzacja itd.).

Rozmowa przeprowadzona podczas konferencji "Facebook Now" (12.01.2010)

Od stycznia tego roku ARBOinteractive odpowiada za sprzedaż powierzchni reklamowej na Facebook.com, zarówno w Polsce jak i w Czechach.

Polski oddział ARBOinteractive odpowiada za polski rynek, natomiast czeski oddział odpowiada za Facebooka w Czechach. Jutro lecimy do Pragi i w czwartek mamy podobny event właśnie w stolicy Czech. Przygotujemy tam konferencję prasową, na której podobnie jak w Polsce zaprosiliśmy klientów i agencje reklamowe, i podobnie jak tutaj będziemy pokazywali Facebooka i jego możliwości. To będzie wydarzenie troszeczkę na mniejszą skalę, Czechy to jednak mniejszy rynek niż Polska.

To właśnie Pana osoba łączy zarówno oddział polski jak i czeski.

Tak, ale nie tylko polski i czeski. Ja odpowiadam za Europę Środkowo-Wschodnią w ARBOinterative, czyli również za Rumunię, Rosję i za nowe rynki, na które planujemy wejść w tym roku. Chodzi tu Ukrainę, Słowację i Bułgarię.

Kiedy więc z ofertą na Facebooka wejdziecie do Rosji i Rumunii?

Na chwilę obecną prowadzimy rozmowy, ale nie są one na etapie, na którym można rokować jakieś konkretne daty. Raczej chcemy się skoncentrować na tym, co właśnie zaczęliśmy: chcemy dobrze wykonać naszą pracę w Polsce i w Czechach. Naszym celem jest rozwój na te inne rynki, ale nie ustalamy jakichś konkretnych dat w tym momencie.

Jak reklamować się na Facebooku? - rozmowa z Marcinem Woźniakiem

Jeżeli chodzi o waszą działalność w Polsce, to obok sprzedaży będzie to także edukowanie rynku.

Tak, nie jest to tylko i wyłącznie sprzedaż, ale przede wszystkim również edukowanie rynku w dwóch płaszczyznach. Pierwsza płaszczyzna to "social media" w ogóle, czyli odpowiedź na pytania: o co chodzi w reklamie społecznościowej, jak należy ją poprawnie planować, realizować. Druga płaszczyzna dotyczy już samych możliwości reklamowych, jakie oferuje Facebook. A te przecież znacznie różnią się od tego, co jest w tym momencie w Polsce oferowane na serwisach społecznościowych.

Polskie serwisy społecznościowe realizują przede wszystkim standardowe kampanie displayowe. Na Facebooku praktycznie tego typu działań nie będzie, pojawią się w ograniczonym zakresie formaty zgodne ze standardami IAB. Praktycznie całość działań będą stanowiły specyficzne formaty reklamowe Engagement Ads, których celem jest budowanie zaangażowania użytkowników.

Czy to oznacza, że ARBO będzie świadczyło w tym przypadku także płatne usługi konsultingu?

W tym momencie budujemy dział sprzedaży, który będzie się wyłącznie zajmował sprzedażą powierzchni reklamowej. W planach mamy jednak powołanie komórki, która będzie zajmowała się strategiczną i koncepcyjną pracą związaną z planowaniem, budowaniem "fun-page" czy aplikacji na Facebooka.