Rozwijamy się "proportalowo" - rozmowa z Ewą Kasiak, dyrektorem Działu Internetu pkt.pl

O rynku yellow pages, projektach pkt.pl wykraczających poza czystą informację o firmach, o usłudze Wirtualny Spacer, a także cechach odróżniających ją od Google Street View rozmawiamy z Ewą Kasiak, dyrektorem Działu Internetu pkt.pl Polskie Książki Telefoniczne.

Rozwijamy się "proportalowo" - rozmowa z Ewą Kasiak, dyrektorem Działu Internetu pkt.pl
Uruchomiony niedawno przez pkt.pl Polskie Książki Telefoniczne projekt Wirtualny Spacer, umożliwiający nawigację po centrach handlowych oraz głównych ulicach polskich miast w technice zdjęć panoramicznych 360° przedstawiliśmy w zeszłym tygodniu. Teraz z Ewą Kasiak, dyrektorem Działu Internetu w Spółce rozmawiamy o innych strategicznych projektach Firmy, które zapewnić jej mają przewagę konkurencyjną w branży yellow pages.

Czy firma pkt.pl działa jeszcze w sektorze yellow pages, czy wdrażane nowe funkcjonalności "kwalifikują" Was już do innej branży?

pkt.pl Polskie Książki Telefoniczne, działające offline i online, to był i będzie sektor yellow pages. To jednak nie przeszkadza nam w rozwoju "proportalowym" i we wdrażaniu nowych usług i funkcjonalności wykraczających poza czystą informację o firmach i usługach.

Proste wyszukiwanie firmy w internecie przestaje już zdawać egzamin, dlatego chcemy dać użytkownikom, a przede wszystkim naszym klientom, coś więcej. Rynek tego oczekuje, a my wychodzimy mu naprzeciw. Obecnie - oprócz klasycznej wyszukiwarki firm i instytucji - oferujemy też wyszukiwarkę map oraz wkraczamy w obszar e-commerce, rozwijając ofertę Alei Handlowej. Wprowadzamy także całkiem nowe projekty, jak np. Wirtualny Spacer.

Kto stanowi Waszą największą konkurencję?

Z racji rozszerzania naszych usług, zwiększa się również krąg firm, stanowiących dla nas potencjalną konkurencję. Można tu mówić o konkurencji bezpośredniej i pośredniej. W tej pierwszej grupie wymienię Panoramę Firm i po części Zumi, w drugiej - Google.

Panorama Firm na początku roku odświeżyła swój serwis internetowy, jeśli jednak chodzi o ofertę sprzedażową, pkt.pl z całą pewnością ma przewagę. W pakiecie naszych usług dostępnych online znajdują się takie nowe funkcjonalności, jak reklama video czy zdjęcia satelitarne obecne w serwisie mapowym od marca 2009 roku. Co więcej, nasza oferta reklamowa w tym obszarze zostanie niebawem poszerzona o kolejne produkty, skierowane do różnych grup klientów.

Naszym założeniem nr 1 jest oczywiście "przeskoczenie" konkurencji pod względem liczby unikalnych użytkowników, ale chcemy to zrobić dbając przede wszystkim o jakość odbiorców, którzy odwiedzają nasze serwisy. Ze względu na to, że ilość nie zawsze przekłada się na jakość, strategia Polskich Książek Telefonicznych ewoluuje w kierunku zdobywania użytkowników, którzy będą cenni dla naszych klientów. Chcemy docierać przede wszystkim do tzw. "decision makers", czyli osób, którzy podejmujących decyzje o zakupie pod reklamy zamieszczonej na pkt.pl przez naszego klienta.

Zumi, które podczas startu w 2007 zapowiadało, że chce zdobyć część udziałów w rynku yellow pages, traktowane jest przez nas przede wszystkim jako lokalizator. Różnica pomiędzy pkt.pl a Zumi polega na tym, że my, owszem, mamy zdjęcia satelitarne i będziemy się rozwijać w tym obszarze, natomiast nie będzie to naszym głównym biznesem. Zdjęcia i mapy to funkcjonalności intuicyjnie wzbogacające naszą najważniejszą ofertę - wyszukiwanie oparte o zasoby baz danych firm i instytucji.

Google może być postrzegane jako konkurencja, zarówno w kwestii map, jak i projektu Street View. Jednak naszą przewagę stanowi jednak szeroko rozbudowana sieć sprzedażowa (ok. 500 handlowców, którzy każdego dnia docierają do kilku tysięcy klientów z ofertą reklamy w serwisie internetowym i książce telefonicznej), podczas gdy Google funkcjonuje w oparciu o współpracę z firmami afiliowanymi z branży SEM będącymi resellerami jego oferty. Poza tym, pomiędzy Street View od Google’a, a naszym Wirtualnym Spacerem istnieją znaczące różnice, co sprawia, że wbrew pozorom, Google nie jest naszym bezpośrednim konkurentem w tym obszarze…

Ewa Kasiak, dyrektor Działu Internetu pkt.pl Polskie Książki Telefoniczne
Z firmą pkt.pl Polskie Książki Telefoniczne związana od 2006 r. gdzie pełniła stanowiska: Project Managera, Kierownika Projektów oraz Głównego Specjalisty ds. Rozwoju Internetu. Wcześniej kariera zawodowa Ewy Kasiak związana była z firmami: Zoom, Philip Morris Polska oraz Magazynem Kultury Klubowej "Lajf". Absolwentka magisterskich studiów w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Podyplomowych Studiów Menadżerskich w Wyższej Szkole Menedżerskiej w Warszawie. W wolnych chwilach zajmuje się dj’owaniem, lubi także książki (beletrystyka, podróżnicze, biznesowe) oraz sport (narty, sporty siłowe, rower, joga).