ZenithOptimedia znowu koryguje prognozy dotyczące wydatków reklamowych

W 2009 r. polskie firmy wydadzą na reklamę o 4,1% mniej tj. 7,431 mld zł - szacują eksperci domu mediowego ZenithOptimedia. Już tradycyjnie najbardziej optymistyczne prognozy dotyczą reklamy online. Wydatki na promocję w sieci będą w 2009 r. większe o 16,8%.

Globalna recesja oraz spodziewany spadek PKB o 0,7% i wzrost bezrobocia z 9,5 do 11% to najważniejsze czynniki wpływające na ograniczanie wydatków reklamowych. Stagnacja w tym obszarze zacznie być niwelowana dopiero w roku 2011 i 2012 r. w związku z organizacją Euro 2012 - prognozują eksperci ZenithOptimedia. Wartość wydatków na reklamę w 2009 roku w Polsce wyniesie wg analityków 7,431 mld zł (a nie jak prognozowano w lutym 7,8 mln zł).

Mimo, iż prognozy zostały skorygowane w dół, zdaniem ekspertów znaczące ograniczenia budżetów reklamowych spowodowane spowolnieniem gospodarczym zakończyły się. Prognozy na trzeci i czwarty kwartał pozostają niezmienione. Jednak badania wskazują, że ogólny spadek już osiągnął najniższy punkt i powoli zacznie się podnosić - piszą w najnowszym raporcie analitycy z ZenithOptimedia.

W Polsce największe spadki czekają reklamę prasową - wydatki na promocję w dziennikach będą w 2009 r. niższe o 14,6%, a w kolorowych magazynach o 12%. Nieco lepiej będzie z reklamą radiową: w 2009 r. wydatki na to medium będą mniejsze o 4,3%, w 2010 r. - 0,7%, a rok 2011 zakończy się już na plusie. Branża reklamy zewnętrznej spodziewać się musi w tym roku wpływów mniejszych o 5,4%, a reklama telewizyjna odnotuje niewielki wzrost: +0,5% w roku 2010 r.

Najbardziej optymistycznie przedstawiają się prognozy ZenithOptimedia dotyczące reklamy kinowej (+2%) oraz internetowej. Reklama online - mimo coraz większej konkurencji w branży - wzrośnie o 16,8% (lutowe szacunki mówiły o +21%).

Analitycy ZenithOptimedia skorygowali kwietniowe prognozy dotyczące wydatków reklamowych na całym świecie - zmniejszą się one w 2009 r. o 8,5%, a nie jak przewidywano wcześniej o 6,9%. Wartość globalnych wydatków firm na reklamę wyniesie tym samym w 2009 r. 456,5 mld USD.

Źródła:http://biznes.gazetaprawna.pl , http://www.rp.pl