Zumi: nowy gracz na rynku nieruchomości

Należący do Onetu lokalizator internetowy Zumi.pl wkroczył na rynek nieruchomości. Wg twórców serwisu jest to pierwszy krok w stronę powstania największego w polskim internecie serwisu z ogłoszeniami nieruchomościowymi.

Zumi: nowy gracz na rynku nieruchomości

Pod adresem www.zumi.pl/nieruchomosci/ dostępnych jest obecnie ponad 1,5 miliona ogłoszeń z całej Polski.

- Nieruchomości to kolejna, po KRS i raportach biznesowych, uruchomiona w tym roku funkcjonalność. Wkraczając na rynek nieruchomości chcemy pokazać, że lokalizator internetowy może służyć już nie tylko do wyszukiwania firm i usług - mówi Tomasz Nowak, Dyrektor Operacyjny Zumi w Grupie Onet.pl.

Serwis ZumiNieruchomości nie jest z pewnością typowym serwisem ogłoszeniowym , gdyż tylko agreguje ogłoszenia ze innych stron, a dokładnie z domiporta.pl, oto.Dom.pl, oferty.net, szybko.pl, tabeleofert.pl. Co więcej lokalizator "osobiście" nie zbiera też ofert od ogłoszeniodawców i wszystkich internautów zainteresowanych umieszczeniem ogłoszenia odsyła do stron partnerów.

Reszta odbywa się już tradycyjnie. Wyszukiwanie ofert mieszkaniowych na Zumi (czyli określenie ceny, metrażu mieszkania, lokalizacji itp.) odbywa się zarówno za pomocą klasycznego formularza jak i też przez okno mapy (rozwiązanie znane choćby z Szukaj.pl).

Zumi: nowy gracz na rynku nieruchomości

Ciekawa jest możliwość wykorzystania funkcji lokalizatora Zumi przy wyborze domostwa. Wybierając nieruchomość można sprawdzić infrastrukturę znajdującą się w jej okolicy, a dla zwiększenia atrakcyjność serwisu dodano także możliwość obejrzenia otoczenia nieruchomości na zdjęciach lotniczych, czy wyznaczenia trasy np. do pracy.

Czy pomysł połączenia lokalizatora z ogłoszeniami nieruchomościowymi okaże się trafiony?

Póki co Zumi miesięcznie przyciąga ponad 3 mln użytkowników, którzy mogą tam sprawdzać trasę dojazdu do najbliższego bankomatu, oglądać zdjęcia ze swojego miasta czy też (to dzięki współpracy Zumi z serwisem Infoveriti.pl) sprawdzić za opłatą co o danej firmie mówi KRS. Sądzę, że sprawdzenie przy okazji cen lokali czy gruntów może być, jeżeli nie główną funkcją, to przynajmniej miłym dodatkiem.

Tu jednak należy postawić sobie zasadnicze pytanie: czy Zumi stało się właśnie serwisem ogłoszeniowym? Bo jeżeli tak, to jest to największy serwis z ofertami nieruchomościowymi w Polsce. Wg kwietniowej fali badania Megapanel PBI/Gemius ("kategoria budownictwo i nieruchomości"), największą na tym rynku graczem była Gazeta.pl - Budownictwo i nieruchomości przyciagająca miesięcznie ok. 1 mln użytkowników. Jak w takiej sytuacji Zumi, które znajduje się już w megapanelowej kategorii "mapy i lokalizatory" zostanie zakwalifikowane przez radę badania Megapanel?

4 pytania do Pawła Klimiuka, rzecznika prasowego Grupy Onet.pl S.A.
1. Czy Zumi to teraz bardziej lokalizator, czy może raczej serwis z ogłoszeniami nieruchomościowymi?

ZUMI Nieruchomości to tylko nowa funkcjonalność dostępna na ZUMI, który nadal jest lokalizatorem internetowym. Teraz dodatkowo lokalizuje nieruchomości :)

2. Dlaczego nie daliście swoim użytkownikom możliwości dodawania ogłoszeń bezpośrednio na Zumi?

Właśnie dlatego, że ZUMI nie jest serwisem ogłoszeniowym. To kompetencja naszych partnerów, którzy dostarczają nam ogłoszenia uznając, że w połączeniu z istniejącymi funkcjami ZUMI powstaje nowa jakość produktu dla ich klientów.

3. Dlaczego nie podpisaliście umów o dostarczanie ogłoszeń z największymi serwisami z tego sektora na rynku jak Grupa Gratka, Gazeta.pl czy Grupa NNV?

Jesteśmy otwarci na współpracę z każdym podmiotem na rynku działającym w sektorze nieruchomości. Uważamy, że produkt, który mamy do zaproponowania, jest tak dobry, że wkrótce cały rynek go doceni jego zalety. W chwili obecnej agregujemy ponad 1,5 mln ogłoszeń. [BTW wczoraj w bazie było jeszcze 1,6 mln ale widocznie trochę się sprzedało/wynajęło :)]

4. Czy ogłoszenia nieruchomościowe to początek przygody Zumi z ogłoszeniami? Możemy spodziewać się wkrótce umiejscowionych na mapie np. ogłoszeń o pracę?

ZUMI posiada jak widać na przykładzie serwisu Nieruchomości bardzo szerokie możliwości zastosowania. W tej chwili za wcześnie, żeby mówić o planach na przyszłość.

Czytaj też: Zumi.pl w czołówce e-map

Aktualizacja: 29 czerwca 2009 17:44

Zaktualizowałem tekst o odpowiedzi od Pawła Klimiuka, rzecznika prasowego Grupy Onet.pl S.A.