13 mld zł na zakupy w sieci w 2009 r.

W 2009 r. zmaleje dynamika wzrostu wydatków na zakupy w internecie. "Gazeta Prawna" szacuje, że z kieszeni Polaków na e-zakupy popłynie 13 mld zł.

Wg szacunków "Gazety Prawnej" w tym roku na zakupy w sieci Polacy wydadzą ok. 13 mld zł. To 30% więcej niż w roku ubiegłym, kiedy to wg estymacji wartość polskiego rynku e-commerce wyniosła ponad 10 mld zł.

Wciąż zauważalny jest wzrost wartości rynku e-commerce, aczkolwiek dynamika ta jest dużo niższa niż w rekordowym 2008 r, kiedy to odnotowano wzrost o ok. 35-40% w porównaniu do roku poprzedniego.

Największe spowolnienie widać w branży elektroniki użytkowej oraz sprzętu gospodarstwa domowego. Zauważalne jest także osłabienie sprzedaży w sektorach związanych z nieruchomościami.

Kryzys na razie nie dosięga serwisów aukcyjnych. W pierwszych miesiącach 2009 r. sprzedaż przedmiotów w Allegro wzrosła w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego średnio o 33%.

Wg ekspertów w tym roku w branży e-commerce nastąpi konsolidacja, zmniejszy się liczba sklepów, ponieważ te słabsze albo upadną albo zostaną przejęte przez liderów rynku.

Czy kryzys zmniejszy skalę oszustw w branży? Zdania cytowanych przez "GP" ekspertów są podzielone. Z jednej strony klienci w kryzysie nie będą kierowali się tylko ceną, ale także bezpieczeństwem transakcji i jakością obsługi, co może eliminować nieuczciwych sprzedawców. Z drugiej jednak, z pewnością więcej osób szukać będzie tańszych produktów, pojawi się więcej niedoświadczonych klientów, którzy niewątpliwie paść mogą ofiarą oszustów.

Źródło: http://biznes.gazetaprawna.pl