Anno Domini 2008 (cz. 1 - przejęcia, giełda, e-commerce, domeny)

Wzrost wydatków na reklamę internetową, dynamiczny rozwój "social" serwisów, pojawienie się nowych graczy na polskim rynku, przejęcia i fuzje, spektakularne sukcesy i druzgocące porażki w e-commerce, istny zalew ciekawych start-upów - naprawdę wiele się działo w polskim internecie. I choć być może nie wszystkie opisane tu wydarzenia zasługują na miano top zjawisk roku 2008, sądzimy, że sygnalizując pewne trendy oraz potwierdzając potencjał polskiej sieci, warte są odnotowania i analizy.

Anno Domini 2008 (cz. 1 - przejęcia, giełda, e-commerce, domeny)
Przejęcia, fuzje, transakcje

AGORA

54 mln dolarów - za tę niebagatelną sumę Agora S.A. sfinalizowała w maju 2008 r. transakcję kupna Trader.com - właściciela serwisów ogłoszeniowych (poprzednim właścicielem spółki była firma Trader Media East Limited, kontrolowana przez turecką grupę medialną Hurriyet). Ten krok miał ułatwić Agorze osiągnięcie pozycji lidera w największych i najszybciej rosnących kategoriach ogłoszeniowych (tzw. classifieds).

Uważamy, że osiągnięcie tego celu zostanie znacząco przybliżone poprzez połączenie silnej pozycji Agory w ogłoszeniach prasowych z wiodącymi serwisami ogłoszeniowymi Trader.com w internecie, sprawdzoną technologią i szeroką bazą klientów spółki - komentował przejęcie Trader.com Marek Sowa, ówczesny prezes Agory.

Spis treści:

1. Przejęcia, fuzje, transakcje

AGORA

ALLEGRO i GG Network

NASZA-KLASA

G+J

2. Na giełdowym parkiecie

K2 INTERNET

GG Network

AGITO

ADV.PL

3. E jak e-commerce

(m.in. Otwarte24, eBay.pl)

4. Nowe serwisy w świecie sieci

(m.in. SOCIAL SHOPPING, SOCIAL LENDING, SPOŁECZNOŚCI MOBILNE)

5. Domeny i hosting

Marek Sowa nie doczekał końca 2008 r. na stanowisku prezesa (jak podano w komunikacie prasowym, przyczyną ustąpienia były powody osobiste) - nowym prezesem spółki został Piotr Niemczycki. Wiadomo jednak, że koszty operacyjne Grupy Agora wzrosły właśnie za czasów prezesury Marka Sowy, kiedy to m.in. zakupiono spółkę Trader.com. W opublikowanym 13 listopada ub. r. komunikacie o wynikach finansowych Grupy za trzy kwartały 2008 r. poinformowano, że koszty te wzrosły o 5 proc. (powodem były m.in. podwyżki płac oraz zwiększenie zatrudnienia w pionie Internet).

Czy kupno Tradera było słuszną decyzją? Zdaniem Benity Jakubowskiej (pełnomocnik zarządu Polskapresse ds. internetu) suma wyłożona przez Agorę za Tradera była zdecydowania za wysoka. Przecież mimo dobrych wyników za pierwszy kwartał inwestorzy po ogłoszeniu informacji o przejęciu Tradera od razu pozbywali się akcji Agory. Trader miał tylko 100 tys. dolarów zysku EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja, brany pod

Anno Domini 2008 (cz. 1 - przejęcia, giełda, e-commerce, domeny)

Benita Jakubowska, pełnomocnik zarządu Polskapresse ds. internetu

uwagę przy wycenach spółek) i został sprzedany za ponad 100 mln zł. Gdyby Agora inwestując w przyszłość zapłaciła kilkadziesiąt razy więcej, to jeszcze można by mówić o faktycznej korzyści, ale nie w momencie gdy wydała przeszło 500 razy więcej - uważa Benita Jakubowska.

Mogą potwierdzać to również inne sygnały dochodzące z Agory. W ramach wchodzącego w tym roku w życie tzw. "planu poprawy efektywności operacyjnej" Agora zamierza zwolnić do 300 osób, co stanowi około 7,5% wszystkich zatrudnionych w Grupie. Według nieoficjalnych informacji największe redukcje mają dotyczyć pionu Internet i byłej spółki Trader.pl (spółka Trader.com (Polska) została włączona do pionu Internet Agory).

Aktualizacja: 19 stycznia 2009 13:28

Zaktualizowano część "Na giełdowym parkiecie" o opis agencji interaktywnej Adv.pl.