21% wzrost wydatków na e-reklamę

Z przygotowanego przez PricewaterhouseCoopers (PwC) oraz Interactive Advertising Bureau (IAB) raportu, dotyczącego przychodów z reklamy internetowej wynika, że w ubiegłym roku wydatki na e-promocję wzrosły o ponad jedną piątą. To głównie zasługa płatnych odnośników - wskazują autorzy opracowania.

W 2003 roku wydano w Stanach Zjednoczonych 7,3 mld USD na reklamę w Internecie. W porównaniu z 2002 rokiem oznacza to wzrost o 21%. W trzecim kwartale ubiegłego roku przychody z e-promocji wyniosły 1,8 mld USD, co było miłym zaskoczeniem dla branży, która nie spodziewała się tak wysokich wydatków.

Największe przychody wygenerowały płatne odnośniki. Ich popularność wciąż rośnie. W okresie od 2002 do 2003 roku udział płatnych odnośników w rynku reklamowym wzrósł o 20%. Jedynie o 3% zwiększyło się wykorzystanie reklam multimedialnych (tzw. rich media). Spadło natomiast zainteresowanie tekstami sponsorowanymi (o 10%) oraz reklamami emitowanymi na całej stronie okna przeglądarki podczas ładowania się danego serwisu (spadek o 5%). Zmniejszyło się również wykorzystanie poczty elektronicznej do promocji produktów i usług (spadek o 3%).

Najczęściej reklamowano usługi konsumenckie. Na drugim miejscu znalazł się sektor komputerowy (20% emitowanych w zeszłym roku reklam związanych było z branżą komputerową), co oznacza 2% wzrost w porównaniu z 2002 rokiem. Na trzeciej pozycji znalazły się usługi finansowe – 12% reklam związanych było tematycznie z finansami. Reklamy mediów stanowiły 11% wszystkich e-promocji, a reklamy usług biznesowych – 10%.

PricewaterhouseCoopers oraz Interactive Advertising Bureau prowadzą wspólne badania rynku reklamy internetowej od 1996 roku.

Więcej informacji:

http://www.pwcglobal.com

http://www.iab.net