Jaka jest przyszłość muzyki cyfrowej?

Sądzę, że nadszedł rzeczywiście interesujący okres w rozwoju muzyki cyfrowej - powiedział Ian Henderson, vice president EMEA Digital Music Development w Sony BMG Music Entertainment podczas odbywającej się w Sztokholmie imprezy ETRE08.

Henderson widzi trzy zasadnicze trendy, które będą raczkować w tym roku, ale wywrą znaczący wpływ podczas 2009 r. Dwa z nich to ściąganie plików z zabezpieczeniami uniemożliwiającymi ich kopiowanie oraz muzyka dołączana do innych produktów (włączając w to telefony Nokia czy Sony Ericsson). - "Klient płaci za urządzenie lub dostęp do internetu, a muzyka pakowana jest dodatkowo" - powiedział Ian Henderson.

Ostatni trend to darmowa muzyka, do której dołączane będą treści reklamowe. "MySpace wprowadziło już elementy tego rozwiązania. Również w Sztokholmie istnieje fantastyczna firma o nazwie Spotify, która może już wkrótce stać się liderem na tym polu" - powiedział Henderson.

Wymienione pomysły to całkiem duży skok dla przemysłu muzycznego pod kątem wprowadzania nowych rozwiązań, jak również ważny krok w stronę dawania użytkownikowi coraz większej możliwości wyboru.

Muzyka przeznaczona na telefony komórkowe przyciągnęła ostatnio sporą część uwagi publicznej. Stało się tak po części dzięki uruchomieniu przez Nokie projektu Comes With Music, i sprzedaży telefonów mobilnych wraz z nielimitowaną ilością "ściągnięć" na te urządzenia.

- "Muzyka w komórkach zazwyczaj ograniczana była do dzwonków, ale rynek nie jest tym, czym był kiedyś. Zresztą ściąganie pojedynczych mp3 nigdy nie zdawało egzaminu" - powiedział Henderson.

Oprócz muzyki cyfrowej, wzrost dostrzegalny jest również w innych obszarach rynku. - "Budżety oparte na muzyce, którą można ściągnąć, wciąż zyskują" - powiedział Jamie Kantrowitz, senior vice president w MySpace. "Jedną z ważnych zalet technologii jest to, że muzyk może dzięki niej zdobywać dużo szerszą publiczność" dodał Kantrowitz.