Bauer przejmuje Interię

Firma Bauer Media Invest GMBH podpisała umowę z Comarch SA, większościowym udziałowcem Interii, na mocy której Comarch SA zobowiązał się do sprzedania Bauer Media walorów Interia.pl S.A. w publicznym wezwaniu na akcje. Transakcja wyniesie około 200 mln PLN. Tym samym większościowym udziałowcem portalu Interia.pl stanie się firma medialna - znane wydawnictwo prasowe Bauer. - To bardzo dobra wiadomośc dla spółki - mówi dla Internet Standard Grzegorz Błażewicz, prezes Interia.pl S.A.

Po nabyciu akcji Comarch S.A., Bauer będzie dysponował 89,4% głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy Interia.pl S.A.

Wzywający zobowiązuje się nabyć 2.267.814 akcji imiennych oraz 270.555 akcji zwykłych. Kwota transakcji oscyluje w granicach 200 mln PLN. Jeśli wezwanie byłoby zrealizowane w całości - co raczej nie nastąpi - Bauer będzie musiał wyłożyć kwotę nawet 370 mln PLN.

Do ComArch S.A. należy 2.538.369 akcji akcji, które odpowiadają za 48,48% głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Pozostali udziałowcy Interia.pl S.A. to Radio Muzyka Fakty sp. z o.o., oraz Broker FM S.A, obie spółki są zależne od Bauer Media.

- Przejęcie Interia.pl jest dla Grupy Bauer kolejnym ważnym krokiem w rozwoju strategii multimedialnej. Dostrzegamy duży potencjał synergii między prasą, radiem i internetem w zakresie tworzenia treści redakcyjnych, szerokiej oferty reklamowej i wzajemnej promocji. Wysoka aktualna pozycja Interia.pl w rankingu najważniejszych polskich portali stwarza solidne podstawy do nadania temu procesowi wysokiej dynamiki. Szczegóły strategii zostaną ogłoszone w pierwszym kwartale 2008 roku - mówi Witold Woźniak, prezes Grupy Bauer.

Na razie nie są planowane zmiany w zarządzie spółki. -Otrzymaliśmy propozycje dalszej współpracy od prezesa Woźniaka i przyjmujemy ją - mówi Grzegorz Błażewicz. -W tym momencie przygotowujemy się do rozpoczecia prac nad wspólną strategia. Ogłosimy ją w Q1 2007. Jest wiele fajnych pomysłow, co oznacza, ze szykuje się nam sporo pracy, żeby dobrze wykorzystac te szanse.

Zdaniem obecnego prezesa obecność w Grupie Bauer oznacza bardzo duży skok do do przodu dla spółki, ze względu na możliwość wykorzystania potencjału jaki drzemie w wydawnictwach Grupy. Jednocześnie Interia.pl cały czas chce stawiać mocny nacisk na rozwój technologiczny. -Nadal będziemy umacniac kompetencje technologiczne i uruchamiac nowe projekty. To dla nas bardzo ważne - wyjaśnia Błażewicz.

Bauer przejmuje Interię

Pod względem zasięgu konkurencja depcze Interia.pl po piętach.

Interia uchodziła za jedno z ulubionych przedsięwzięć szefa ComArchu Janusza Filipiaka, pisze Gazeta Wyborcza. Jednak firma zdecydowała się na sprzedaż udziałów w portalu. -Sprzedając większościowy pakiet Interia.pl porządkujemy aktywa grupy Comarch.  Podstawowa działalność Comarch to budowa systemów informatycznych. Dalsze zaangażowanie w Interię  wymagałoby budowy grupy medialnej, co nie jest naszym celem - mówi prezes Comarch SA, profesor Janusz Filipiak.

"Grupa Bauer i Comarch planują kontynuację współpracy technologicznej i informatycznej po sfinalizowaniu transakcji" - informują spółki w komunikacie.

Grupa Bauer działa w Polsce od 16 lat. Jest jednym z największych wydawców magazynów i prasy w kraju. Wydaje m.in. takie tytuły jak "Życie na gorąco", "Twój Styl", "Bravo", "PC Format". Grupa Wydawnicza Bauer Media do której należy polskie Wydawnictwo Bauer została założona w Niemczech pod koniec XIX wieku.

Bauer przejmuje Interię

Spółka Interia.pl S.A. powstała w sierpniu 1999 r. jako wspólne przedsięwzięcie lidera polskiego rynku informatycznego firmy Comarch S.A. oraz największej polskiej stacji radiowej RMF FM. W 2001 roku spółka zadebiutowała na GPW w Warszawie (INT). Portal Interia.pl był we wrześniu piątą największą witryną w Polsce i trzecim najpopularniejszym portalem z 6,6 mln użytkowników i zasięgiem na poziomie 48% (dane za Megapanel PBI/Gemius). Po trzech pierwszych kwartałach 2007 r. przychody Interia.pl wyniosły 45,7 mln zł w porównaniu do 37,7 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Zysk netto spółki po trzech pierwszych kwartałach wyniósł 5,9 mln zł.

Comarch S.A. jest firmą informatyczną, globalnym dostawcą biznesowych rozwiązań IT obsługujących relacje z klientami i optymalizujących działalność operacyjną oraz procesy biznesowe.

Jacek Pasławski, prezes firmy Novem, były prezes Interia.pl

W dniu wczorajszym, po uzyskaniu informacji o uzgodnieniu transakcji przejęcia Interia.pl przez wydawnictwo Bauer, złożyłem gratulacje osobom związanym z Interia.pl oraz RMF z dopiskiem w "ostatniej chwili". W mojej ocenie, ostatni rok był dla portalu zły. Pod względem wyników oglądalności - gwałtownie zmniejszająca dystans gazeta.pl oraz coraz bliższe wyprzedzenia o2.pl.

Ostanie dwanaście miesięcy to także spadek o co najmniej jedną lub dwie pozycje w większości "megapanelowych" kategorii tematycznych. Nie był to także imponujący rok pod względem finansowym. Niska dynamika przychodów i zysku na tle lat ubiegłych, a szczególnie na tle tegorocznych wyników innych giełdowych spółek internetowych Bankiera i Gadu Gadu.

Przejęcie Interia.pl przez Bauer Media to duża szansa dla portalu. Jest to także, w moim przekonaniu bardzo znacząca inwestycja dla przyszłości samego Wydawnictwa Bauer w Polsce. Posiadając najpoczytniejsze magazyny w wielu segmentach, najchętniej słuchaną rozgłośnię radiową oraz portal internetowy o bardzo silnej marce i wciąż ogromnym potencjale wzrostu, Bauer Media staje się jednym z najsilniejszych graczy na rynku.

Portalowi potrzeba treści oraz rozmachu w działaniu, Wydawnictwu umiejętnej multiplikacji treści oraz posiadanych marek do Internetu. Zakup pakietu kontrolnego Interia.pl to stosunkowo drogi, ale dobry i opłacalny ruch.

Zawsze miałem przekonanie, że budowany od 1999 roku w Krakowie portal, któremu wiele osób poświęciło mnóstwo serca i zaangażowania, ma szansę odgrywać znaczącą rolę na polskim rynku internetowym. Teraz, Interia.pl bez kompleksów, ma szansę na duże przyspieszenie. Czy tak się stanie - zobaczymy. Trzymam kciuki, życzę Zarządowi oraz całemu zespołowi Interia.pl powodzenia.

Tomasz Jażdżyński, prezes Bankier.pl, były prezes Interia.pl

Według mnie to musiało się tak skończyć. Dla Bauera był to naturalny ruch. Oczywiście kwota wezwania jest dość wysoka, bo akcje na GPW są drogie, pomimo, że Interia nie zachwyca ostatnio wynikami. Jednak przy obecnej sytuacji na rynku medialnym, gdzie

wejść do grona liczących się graczy jest bardzo trudno, właściwie nie sposób w inny sposób zaistnieć na poważnie w internecie. Trzeba też wziąć pod uwagę, że Bauer przejął kontrolę nad firmą (a za kontrolę płaci się premię) i wyrasta dzięki temu na jeden z najważniejszych podmiotów na naszym rynku internetowym.

Nie znam oczywiście planów nowego właściciela, ale wątpię, by Interia długo została na giełdzie. Przypuszczam, że może się to skończyć tak jak w przypadku RMF FM, które Bauer szybko z giełdy wycofał.

W którą stronę podąży Interia? Ma być portalem horyzontalnym i tak powinna się rozwijać. Ostatnia kampania reklamowa trochę tę strategię zawęziła - wygląda to tak jakby Interia stawiała wyłącznie na rozrywkę. Moim zdaniem powinna jednak pozostać portalem o szerokiej tematyce. Na pewno zostanie wykorzystana synergia w wydawnictwie Bauer. Zyski powinny być obustronne - zarówno dla portalu jak i samego wydawnictwa.

Do Interii cały czas czuję sentyment. Przez ostatnie kilka lat wokół portalu było wiele ruchów które komentowałem, mówiąc, że jest mi bardzo przykro. Tym razem jest odwrotnie i mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że to dobry ruch dla przyszłości Interia.pl.

Michał Celiński, internet research manager, Internet Group

Jeśli mam być szczery to mam mieszane uczucia dotyczące tej transakcji.

Z jednej strony Bauer zachowuje się bardzo konsekwentnie budując w Polsce grupę mediową na całkiem solidnych fundamentach. Na pewno wyjdzie to na dobre samemu portalowi. Dzięki efektowi synergii ma on przed sobą ciekawe perspektywy dla budowania kontentu, ale także szansę na podniesienie efektywności przy pozyskiwaniu reklamodawców. Przy dynamicznie rozwijajacym się rynku reklamy internetowej, w perspektywie kilku lat Interia może się stać perłą w polskiej grupie Bauera. Ale to dopiero za kilka lat.

Z drugiej strony kwota jaką Bauer płaci za portal jest kosmicznie wysoka. Przy cenie 66,62 PLN za akcję zwykłą wskaźnik giełdowy cena/zysk wynosi 68,5 a c/wk 18,7. Kupowanie akcji tak drogo byłoby uzasadnione gdyby Interia była kurą znoszącą złote jaja a jej przychody reklamowe rosły w tempie 100% rocznie z pewnymi perspektywami na utrzymanie trendu i słabą konkurencją. A tak nie jest. Po pierwsze przychody reklamowe portalu rosną w tempie 25-28% rocznie co przy rynku reklamy internetowej rosnącym średnio ok 40-45% rocznie jest zachowaniem znacznie poniżej średniej, po drugie Interia działa na dojrzałym rynku, gdzie panuje silna konkurencja i karty zostały juz dawno rozdane.

W rezultacie wydaje się, że najwięcej na transakcji zyska Comarch, który wynegocjował bardzo wysoką cenę. Niezłe perspektywy rozwoju otwierają się przed Interią, (może w końcu nawiąże walkę z liderami rynku Onetem i WP?). Najgorzej w tym świetle wypada Bauer - ma dobra strategię działania, ale słono płaci za jej realizację.

Aktualizacja: 04 grudnia 2007 12:55

Dodaliśmy komentarze dwóch byłych prezesów Interia.pl - Jacka Pasławskiego i Tomasza Jażdżyńskiego oraz komentarz Michała Celińskiego, internet reaserch managera Internet Group.

Aktualizacja: 04 grudnia 2007 09:07

Artykuł został uzupełniony o wypowiedzi Grzegorza Błażewicza, prezesa Interia.pl S.A. oraz dodatkowe informacje na temat transakcji.