Dochodzenie w sprawie umowy Google-DoubleClick

Amerykańska Komisja ds. Handlu (FTC) zainteresowała się zapowiadanym zakupem sieci reklamowej DoubleClick przez Google. Jak donosi New York Times (NYT), dochodzenie FTC to bezpośredni rezultat podejrzeń, że transakcja ta przyczyni się do naruszenia prywatności użytkowników Internetu i jest niezgodna z prawem antymonopolowym.

Według informacji NYT, Electronic Privacy Information Center (EPIC) i Center for Digital Democracy (CDD) - organizacje zajmujące się ochroną praw użytkowników technologii informatycznych do prywatności - skierowały skargę do FTC już 20 kwietnia, zaledwie tydzień po ogłoszeniu umowy zakupu przez DoubleClick. EPIC i CDD domagają się zablokowania transakcji, jeśli Google nie zobowiąże się chronić prywatność użytkowników, w tym - kasować informacje, które mogą doprowadzić do śledzenia ich zachowań i identyfikacji poszczególnych osób po zakończeniu połączenia z serwerem Google.

Ogłoszona w zeszłym miesiącu umowa między wykupu DoubleClick, to jeden z elementów gry konkurencyjnej w zakresie dostępu do sieci reklam online, toczącej się głównie między Google a Microsoftem. Bezpośrednim wynikiem konkurencji między tymi koncernami jest tak wysoka wartość transakcji Google-DoubleClick (3,1 mld USD) oraz kosztów wykupu innej sieci reklamowej - aQuantive przez Microsoft za 6 mld USD.

Większość prawników uważa jednak, że to kwestie związane z prawem antymonopolowym mogą okazać się znacznie większą przeszkodą w sfinalizowaniu umów zarówno w przypadku Google, jak i Microsoftu. Obie transakcje przyciągają uwagę organizacji antymonopolowych, głównie dlatego, że przyczyniają się do koncentracji wielu usług i narzędzi online w rękach dwóch koncernów. W Stanach Zjednoczonych obie transakcje zostaną poddane weryfikacji wynikającej z ustawy Hart-Scott-Rodino.

Nie wiadomo jeszcze, jaka będzie reakcja władz Unii Europejskiej. Wiadomo za to, że Google i Microsoft będą sobie wzajemnie rzucać kłody pod nogi, a w tym wypadku prawo antymonopolowe to broń dużego kalibru.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200