10 przełomowych technologii, które zmieniły świat

iTunes Store

iTunes Store

Telefon komórkowy

Pierwszy komercyjnie dostępny telefon mobilny pojawił się w sprzedaży w 1983 r. Motorola DynaTAC 8000X, bo o nim mowa, umożliwiał godzinę rozmowy (na dłużej nie pozwalała bateria), a w jego pamięci można było zapisać do 30 numerów. "Walory mobilne" tego urządzenia były delikatnie mówiąc dyskusyjne (telefon ważył prawie 1 kg), ale być może właśnie te niedogodności skierowały uwagę konstruktorów na zapewnienie użytkownikom wygody w korzystaniu z telefonów. Motorola StarTAC, telefon z klapką z 1996 r., był tego efektem.

Komputer przenośny (1992)

IBM ThinkPad 700C nie był pierwszym komputerem przenośnym - te pojawiły się już w połowie lat 80. XX wieku - jednak to on stał się symbolem wysokiej pozycji w korporacyjnej hierarchii. Posiadanie ThinkPada było wyznacznikiem statusu, nawet jeśli chwalący się nim na zebraniach menedżerowie i prezesi nie za bardzo wiedzieli, co mogą za jego pomocą zrobić.

Szerokopasmowy dostęp do Internetu (1995)

Powstanie Internetu, sieci WWW i wielkich sieciowych korporacji (Amazon, Google) to wydarzenia znaczące. Nie mielibyśmy z nich jednak większego pożytku, gdyby nie możliwość szybkiej komunikacji i bezproblemowej wymiany danych, zapewnianej przez łącza szerokopasmowe.

Powszechność broadbandu sprawiła, że usługi internetowe przestały pełnić wyłącznie funkcję rozrywkową i stały się istotnym elementem funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa.

Slammer

Co robi internetowy robak w zestawieniu najbardziej przełomowych technologii? Odpowiedź jest prosta - tempo propagacji tego szkodnika i wysokość strat, jakie poczynił (szacunki mówią o kwocie ponad 1 mld dolarów) stanowiły zupełnie nową "jakość" w cyber-bezpieczeństwie. Slammer pojawił się w Sieci 25 stycznia 2003 roku i rozprzestrzenił w zastraszającym tempie - liczba zainfekowanych przez niego komputerów podwajała się co 8,5 sekundy.

Robak był jednak "tylko" aktem sieciowego wandalizmu; jego następcy - miliony powstających co roku złośliwych aplikacji - działają w ukryciu i kradną od użytkowników co popadnie.

Apple iTunes

Odtwarzacz muzyczny iPod byłby tylko kolejnym sezonowym gadżetem, gdyby nie usługa dostarczająca muzykę. Podobnie z iPhonem - byłby to zaledwie telefon, jakich wiele, gdyby nie sklep z aplikacjami. Ze sklepu iTunes przez ponad 7 lat od momentu uruchomienia (w kwietniu 2003 r.) pobrano ponad 10 miliardów utworów muzycznych, 375 mln materiałów wideo i 3 miliardy aplikacji.

Oferowanie użytkownikom prostego sposobu zaopatrywania się w dodatkowe materiały sprawia, że chcą to robić. Dostrzegli to konkurenci Apple - premiera nowego smartfonu, czy mobilnego systemu operacyjnego nie obywa się bez podkreślenia integracji urządzenia z sieciowym sklepem. Ale sukcesu iTunes nie powtórzy nikt.

Cloud Computing

Ściśle rzecz ujmując "chmura" nie jest technologią, ale modelem dostarczania i prezentowania marketingowego usług IT. Nie jest produktem, ale usługą. Bez względu na terminologię, cloud computing stał się w ostatnich miesiącach bardzo modny - coraz więcej firm oferuje oparte na tym modelu usługi. Dlaczego jednak "chmurze" przypisywane jest tak duże znaczenie? Ponieważ dysponuje ona potencjałem, który umożliwi przekształcenie sieci WWW w jedną wielką aplikację, narzędzie do pracy i rozrywki.

Historia Internetu rozpoczęła się de facto od wystrzelenia satelity na niską orbitę. Przyszłość Internetu leży w "chmurach". Zdumiewający zbieg okoliczności...