10 kroków do przekształcenia biznesu offline w online
-
- Justyna Skorupska,
- 15.10.2012, godz. 16:45
Internet a Polski rynek retail czyli - sprzedaż w internecie, jak wyglądać to powinno w praktyce, rekomendacje.

Wg badań e-Retail Sales Index, firmy z kanałem online i offline rosły w ubiegłym roku szybciej (19% rok do roku) od firm posiadających wyłącznie on-line (6% rok do roku).
Biznes online to kolejny kanał sprzedaży dla świadomie planujących rozwój swojej firmy i wprowadzanie oferty na nowe rynki zbytu, a także tworzenie oferty dla nowych odbiorców.
10 kroków do przekształcenia biznesu offline w online - rekomendacje
Budowanie "idealnego"2 serwisu - nie funkcjonuje. Skupić się należy na wprowadzaniu zmian i pomysłów etapami i zwrócić w szczególności uwagę na:
Budowanie zaufania do strony internetowej powinno zacząć się już na etapie projektowania, a także optymalizacji serwisu:
- czytelny, przejrzysty layout,
- dobrze zaplanowana architektura informacji i elementy nawigacyjne
- interaktywne funkcjonalności
- monity o ochronie danych osobowych i wszelkich danych osobistych przesyłanych za pośrednictwem sieci. Widoczne zarówno przed dokonaniem zakupu, jak i w trakcie jego trwania.
- polityka bezpieczeństwa i jej komunikacja na serwisie
Do zawarcia transakcji online przekonać mogą:
- niższe opłaty manipulacyjne i prowizyjne
- oszczędność czasu, która towarzyszy zakupom przy użyciu kanału online
- stworzenie dedykowanej dla prowadzonych promocji podstron w ramach serwisu. Ważne, aby nawiązywać komunikacyjnie do kampanii prowadzonej offline.
- eliminowanie na poziomie składania zamówienia online, kroków sprawiających trudności
- Dostępność sieci, łatwość i szybkość dokonanej transakcji
Wybór produktu do sprzedaży online, nie jest trywialny i powinien być oparty o dwie kluczowe zasady:
- Badanie potrzeb e-konsumentów - strategia marketingowa i strategia sprzedaży uwzględniająca nowe zachowania konsumenckie. Proces wyboru nie ma już kształtu lejka, tylko składa się z dwóch ścieżek - ścieżki wyboru i ścieżki lojalności.
- Produkt dobrze sprzedający się w offline niekoniecznie sprzeda się w online, ale można przyciągnąć użytkownika do sklepu stacjonarnego (tzw. efekt ROPO. Internet staje się decydującym źródłem informacji w procesie zakupowym (69% konsumentów bardziej ufa informacjom i recenzjom zamieszczonym na serwisach WWW niż sprzedawcom).
e-sklep nie wystarczy - zaprojektowanie i uruchomienie serwisu www z platformą sprzedażową to dopiero początek drogi do komunikacji i nawiązywania relacji z e-konsumentem, a nie jej koniec, koniecznie należy prowadzić działania w aspektach jak niżej:
- Kontynuacja komunikacji
- Nawiązanie długofalowej relacji
- Ścieżka lojalności - kluczowy element w budowaniu strategii online
Wdrażanie etapami
- wdróż coś co już działa
- jasny plan na przyszłość to niezbędne narzędzie do podejmowania decyzji
System "pod klucz"?
- wybór technologii niesie konsekwencje
- koszty zazwyczaj zaniżone - patrz na TCO (Total cost of ownership)
e-sklep jak swoje najlepsze medium informacyjne
- segmentacja Twoich klientów i e-klientów
- narzędzie i targetowanie