Backup plików online - które wybrać?

O konieczności wykonywania kopii bezpieczeństwa wie każdy, kto chociaż raz w życiu stracił jakieś dane. Pomogą w tym serwisy internetowe oferujące usługę automatycznego backupu plików na serwerach usługodawcy. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest możliwość łatwej synchronizacji plików w wielu komputerach.

Backup plików online - które wybrać?
Serwisy WWW ułatwiające wykonanie backupu są czymś więcej, niż znane od dawna dyski internetowe. Kopie bezpieczeństwa wykonują w sposób automatyczny oraz w czasie rzeczywistym. Dzięki temu w każdej chwili możesz odzyskać najbardziej aktualne wersje plików, a tworzenie kopii bezpieczeństwa nie wymaga żmudnego kopiowania danych na płyty DVD, dysk zewnętrzny lub inny nośnik danych.

Co więcej, zapamiętane na serwerze pliki mogą zostać łatwo skopiowane do innego komputera. Dzięki temu możesz pracować w kilku miejscach synchronizując dane i zawsze posiadając dostęp do tej samej wersji plików.

Dropbox

Informacje: www.dropbox.com

Backup plików online - które wybrać?

Dropbox był jedną z pierwszych aplikacji wyznaczających nowy trend automatycznego backupu i synchronizacji plików.

Dropbox jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do wykonywania automatycznego backupu i synchronizowania plików. Składa się z serwisu internetowego oraz aplikacji instalowanej w systemie użytkownika, co jest charakterystyczną cechą wszystkich omawianych serwisów. Dropbox tworzy w systemie własny katalog. Wszystkie umieszczone w nimi pliki są automatycznie synchronizowane z serwerem. Niestety nie udostępniono możliwości synchronizacji innych katalogów.

Po zainstalowaniu programu w innym komputerze, pliki z serwera zostaną automatycznie pobrane, a zmiany wprowadzane w jednym systemie będą automatycznie wprowadzane do pozostałych systemów natychmiast po uruchomieniu komputera. O zakończeniu synchronizacji informuje jedynie zmiana ikony wyświetlanej w tray'u systemu operacyjnego.

W darmowej wersji Dropbox udostępnia 2 GB przestrzeni dyskowej. Możesz ją powiększyć za darmo polecając serwis innym użytkowników. Za każdą poleconą osobę otrzymasz 250 MB miejsca. W ten sposób możesz powiększyć objętość konta do 5 GB. To nadal za mało, żeby uznać darmowego Dropboksa za narzędzie do wykonywania długoterminowych kopii bezpieczeństwa.

Dopiero w wersji komercyjnej Dropbox może stać się idealnym narzędziem do backupu dużej liczby danych. Wersja Pro 50 kosztująca 99 USD rocznie zwiększa dostępną przestrzeń dyskową do 50 GB. Z kolei wersja Pro 100 udostępnia aż 100 GB przestrzeni, jednak jej koszt to 199 USD rocznie.

Dropbox jest dostępny w wersji dla systemów Windows, Linux oraz Mac OS X. Dodatkowo powstała wersja dla telefonu iPhone, a całość uzupełnia aplikacja internetowa. Przechowywane na serwerze pliki mogą zostać łatwo udostępnione innym użytkownikom poprzez skopiowanie ich do specjalnego katalogu "public" lub za pośrednictwem specjalnego łącza gotowego do przekazania znajomym. Dużą zaletą Dropboksa jest możliwość przywracania poprzednich wersji plików oraz plików usuniętych dopóki nie zostaną trwale usunięte poprzez serwis internetowy.

Syncplicity

Informacje: www.syncplicity.com

Backup plików online - które wybrać?

Dużą zaletą syncplicity jest możliwość synchronizacji dowolnego katalogu w systemie.

Syncplicity w działaniu przypomina Dropboksa. W skład usługi wchodzi aplikacja instalowana w systemie oraz serwis internetowy. Jednak sam program jest przeznaczony tylko dla systemu Windows. Kopia bezpieczeństwa wykonywana przez Syncplicity może obejmować dowolne katalogi w systemie. Nie musisz więc - w przeciwieństwie do Dropboksa - kopiować plików do określonego katalogu.

Darmowa wersja Syncplicity pozwala na przechowywanie 2 GB danych oraz na synchronizowanie plików między serwerem i dwoma komputerami. Natomiast w wersji komercyjnej kosztującej 15 USD miesięcznie otrzymasz 50 GB przestrzeni dyskowej oraz obsługę pięciu różnych komputerów.

Pojemność konta możesz dodatkowo powiększyć do 5 GB przez polecanie Syncplicity innym użytkownikom. Za każdą poleconą osobę otrzymasz 1 GB przestrzeni dyskowej. Udostępnienie plików innemu użytkownikowi jest możliwe poprzez podanie jego adresu e-mail lub przekazaniu bezpośredniego łącza do pliki. W przypadku pierwszej opcji możesz zezwolić użytkownikowi nawet na edytowanie udostępnionego pliku. Syncplicity, podobnie jak Dropbox, pozwala na odzyskiwanie poprzednich wersji plików oraz plików usuniętych z systemu.

LiveMesh

Informacje: www.mesh.com

Backup plików online - które wybrać?

LiveMesh imituje pulpit użytkownika umożliwiając łatwe zarządzanie plikami.

LiveMesh to serwis uruchomiony przez Microsoft i wymaga posiadania konta w usłudze Windows Live. Aplikacja LiveMesh składa się z dwóch elementów - programu instalowanego w systemie oraz serwisu internetowego (tzw. live desktop). Istnieje także wersja programu przeznaczona dla systemu Mac OS X, jednak według producenta nie jest jeszcze w pełni funkcjonalna. Należy zauważyć, że LiveMesh jest usługą całkowicie darmową, a jej użytkownicy od początku otrzymują do dyspozycji 5 GB przestrzeni dyskowej.

Za pomocą LiveMesh możesz wykonywać kopie dowolnego katalogu lub pliku w systemie. Sam serwis internetowy funkcjonuje w formie wirtualnego pulpitu zawierającego katalogi. Każdy udostępniony katalog widoczny jest w wirtualnym pulpicie. Natomiast katalog utworzony w serwisie WWW jest dostępny poprzez pulpit systemu operacyjnego użytkownika.

Zaletą aplikacji jest większa, niż w przypadku innych programów integracja z systemem operacyjnym. Otwierając synchronizowany katalog po prawej stronie zauważysz nowy panel udostępniający ważne funkcje, np. historię wykonywanych operacji. Synchronizacja plików przebiega, podobnie jak u konkurentów, bardzo szybko i bez wiedzy użytkowników.

LiveMesh wciąż jest programem w fazie beta i może zawierać błędy. W trakcie testu napotkaliśmy problem z instalacją programu. Jak się okazało, aplikacja wymagała zainstalowanego dodatku ServicePack 3, jednak nie informowała o tym fakcie wyświetlając jedynie niezrozumiały komunikat błędu. Istotną wadą LiveMesh jest brak możliwości przywracania poprzednich wersji plików oraz plików omyłkowo usuniętych. Jest to znaczący problem, który zmniejsza przydatność aplikacji.

Nie tak prosty wybór

Przedstawione programy posiadają różne charakterystyczne cechy. Dropbox to znane i cenione narzędzie, które nie bez przyczyny pozyskało wielu zwolenników. Syncplicity jest dla niego godną konkurencją oferując możliwość synchronizacji dodatkowych katalogów, lecz obsługuje tylko jeden system operacyjnych. Z kolei twórcy LiveMesha przekonują użytkowników udostępnieniem 5 GB przestrzeni dyskowej.

Wybór musi zależeć od twoich potrzeb i oczekiwań. Podjęcie decyzji bez samodzielnego testu wymienionych programów może okazać się bardzo trudne. Trudno również oprzeć się wrażeniu, że na rynku tego rodzaju aplikacji wciąż pozostaje miejsce dla firmy, która udostępniłaby większą przestrzeń dyskową i oprogramowanie pozbawione wad.

Ubuntu One

Ubuntu One

Fani Linuksa korzystający z systemu Ubuntu otrzymali dostęp do usługi zwanej Ubuntu One.

W ramach darmowej wersji do ich dyspozycji oddano 2 GB przestrzeni dyskowej. Koszt jej zwiększenia do 50 GB wynosi 10 USD miesięcznie. Ubuntu One ma w przyszłości stać się integralną częścią systemu Ubuntu.