8 zasad bezpiecznych zakupów w Internecie

Wchodzimy w okres szczytowej przedświątecznej gorączki zakupowej. Wielu z nas zdecyduje się na zakup prezentów online, by uniknąć tłoku i kolejek w centrach handlowych. Zobacz, jak to robić bezpiecznie.

8 zasad bezpiecznych zakupów w Internecie
Jak wynika z danych gromadzonych przez Europejskie Centra Konsumenckie, główną bolączką klientów robiących zakupy w Internecie jest brak lub opóźnienie dostawy zamówionego produktu (jest to 40 % wszystkich napływających do ECK skarg). Konsumenci skarżą się również na to, że dostarczono im produkty wadliwe lub niezgodne z zamówieniem (30 %), a nieco rzadziej wskazują na nieuczciwe warunki umowy (13 %, np. gdy przedsiębiorca odmówił zwrócenia klientowi kosztów przesyłki produktu, który okazał się wadliwy).

Aby pomóc internautom uniknąć ewentualnych nieprzyjemności, ECK przygotowało zestaw porad, jak dokonywać bezpiecznych zakupów online.

Zasada 1. Sprawdź dane kontaktowe i wiarygodność przedsiębiorcy.

Na stronie sklepu internetowego szukaj pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy. Jeśli umożliwia on osobisty odbiór towaru to znak, że nie ma nic do ukrycia. Podanie jedynie e-maila, nr telefonu lub nr skrzynki pocztowej to za mało, by uznać sprzedawcę za godnego zaufania.

Zasada 2. Nie klikaj odnośników w e-mailach - możesz paść ofiarą oszustwa.

Codziennie do naszych skrzynek e-mailowych trafiają oferty handlowe sklepów, sprzedających ubrania znanych marek, sprzęt elektroniczny czy luksusowe kosmetyki. Jeśli jesteśmy zainteresowani zakupem jednego z ich produktów nie należy wchodzić na stronę przedsiębiorcy poprzez link zamieszczony w e-mailu, ale wpisać podaną nazwę sklepu w wyszukiwarkę i dopiero kliknąć. Pamiętajmy, że pod znany sklep mogą podszyć się cyber-oszuści, którzy wcześniej założyli witrynę łudząco przypominającą stronę sklepu. W ten sposób phisherzy usiłują wyłudzić pieniądze za "markowy towar", którego nigdy nie otrzymamy.

Opinie o sklepach znajdziesz w:

Zasada 3. Wybieraj sklepy z certyfikatami zaufania, szukaj opinii o sprzedawcy.

Upewnij się, że przedsiębiorca należy do systemu gwarantującego stosowanie dobrych praktyk oraz określonych standardów obsługi (np. europejski certyfikat Euro-label czy Trusted Shops). Posiadanie takiego certyfikatu zaufania oznacza, że sprzedawca był sprawdzony przez niezależnych audytorów i został uznany za przedsiębiorcę wiarygodnego i bezpiecznego dla klientów. Sklepy zwykle umieszczają w widocznych miejscach swoich witryn oznaczenia graficzne, świadczące o posiadaniu certyfikatów oraz stosowne informacje o zakresie kryteriów objętych certyfikacją.

Szukaj opinii klientów, którzy wcześniej korzystali z usług sklepu. Niezastąpionym źródłem informacji są tu fora internetowe i serwisy opinii. Szczególnie cenne są opinie oznaczone jako "zaufane", gdyż zostały napisane przez rzeczywistych klientów sklepu, a nie np. jego pracowników lub konkurencję.