Pierwsze dane o polskim rynku reklamy internetowej od Netmonitoringu

Według deklaracji firmy, badanie rynku reklamy internetowej obejmuje obecnie 90% witryn aktywnych reklamowo czyli 330 komercyjnych serwisów. Dane, które mają być publikowane co miesiąc, dotyczą udziału poszczególnych branż, największych klientów oraz produktów reklamowanych w internecie, form reklamowych i najintensywniej reklamowanych marek.

Jak podkreśla NetMonitoring badanie rynku reklamy internetowej jest realizowane na bazie kreacji reklamowych, emitowanych na stronach WWW. Nie jest to więc spis z deklaracji domów mediowych lub firm zlecających kampanie.

Od stycznia do marca 2005 roku firma przebadała ponad 720 witryn internetowych, z których wyselekcjonowała 330 komercyjnych serwisów aktywnych reklamowo, które włączyła do monitorowanej próbki. Głównym kryterium doboru witryn była średnia dzienna liczba odsłon danej witryny oraz liczba unikalnych użytkowników. Do próbki zostały włączone tylko komercyjne witryny aktywne reklamowo.

Według danych za czerwiec br. dominującą branżą w reklamie internetowej były "Finanse i Marketing" posiadając 39,5% udział w zarejestrowanych emisjach. Kolejne branże aktywne w czerwcu to "Rozrywka i Kultura" - 12,7%, "Motoryzacja i transport" - 12,5%, "Telekomunikacja" - 11,5%, oraz "Żywność" - 5,3%.

W rankingu największych reklamodawców nie uwzgledniono reklam autopromocyjnych. W takim zestawieniu na pierwszej pozycji znalazła się Polska Telefonia Komórkowa Centertel z marką Idea, wyprzedzając Polskie Linie Lotnicze Lot S.A. oraz Masterfoods Polska. Na kolejnych miejscach Telekomunikacja Polska S.A., Bank BPH S.A. oraz następna firma z branży telekomunikacyjnej Polkomtel S.A.

Najczęściej reklamowane produkty to z kolei media internetowe oraz handel elektroniczny, czyli reklama "sieci w sieci". Te dwa produkty mają 18% udział w rynku emitowanych reklam. Najczęściej reklamowanym produktem typowo komercyjnym były systemy telefonii komórkowej typu pre-paid, które stanowiły 5,2% emisji zarejestrowanych w czerwcu. Aktywnie reklamowane były także linie lotnicze - 4,6%, produkty bankowe, w tym kredyty bankowe - 4,4% oraz reklamy kont bankowych - 4,0%. Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy samochodów osobowych oraz tradycyjnych wydań magazynów.

Najintensywniej reklamowaną marką w czerwcu była Idea z udziałem 4,32% we wszystkich zarejestrowanych emisjach. Na kolejnych miejscach zostało zarejestrowane Allegro - 3,26%, Central Wings - 2,61%, oraz Home.pl - 2,25%. Pośród dziesięciu najczęściej reklamowanych marek znalazły się trzy należące do instytucji finansowych: Bank BPH z udziałem - 1,81% w emisjach, Open Finance - 1,59% oraz Dominet Bank - 1,23%. Intensywnie reklamuje się w internecie również Skoda - 1,43% udział oraz Google.pl - 1,36%.

Wśród najpopularniejszych form reklamy, ponad 27,5% z ogółu emisji stanowiły billboardy (750x100 pix). Na kolejnych miejscach znajdowały się buttony reklamowe oraz toplayery. Dopiero na piątym miejscu sklasyfikowany został tradycyjny banner (468x60 pix).