gemiusRanking zaczyna udostępniać badania o rynku słoweńskim

Gemius udostępnił czternastą już stronę serwisu gemiusRanking, prezentującą trendy na rynku online w regionie EMEA. Na stronie Ranking.si można znaleźć dane o zachowaniu lokalnych użytkowników sieci i urządzeń, za pomocą których łączą się z Internetem.

Słowenia jest jednym z rynków zagranicznych, gdzie Gemius stawiał pierwsze kroki. Obecnie w tym kraju z sieci korzysta prawie 1,2 mln osób, a penetracja internetu jest na najwyższym poziomie w CEE i sięga 68%. Badanie gemiusAudience funkcjonuje na tym rynku od roku 2007. Projekt jest standardem pomiaru Internetu, wykorzystywanym przez głównych wydawców i domy mediowe do planowania kampanii w sieci.

Badanie, prowadzone w Słowenii pod nazwą MOSS-SOZZ, obejmuje zasięgiem ponad 95% użytkowników Internetu. Serwis gemiusRanking, oparty na audycie witryn WWW, dostarcza dane na temat zachowania sieci słoweńskich internautów.

Jednym z najbardziej przykuwających uwagę rankingów dostępnych w serwisie gemiusRanking jest zestawienie popularności przeglądarek internetowych. W Słowenii, niekwestionowanym liderem jest Mozilla Firefox, z prawie 47% udziałem w całkowitej liczbie odsłon, dokonywanych przez użytkowników na lokalnych stronach, monitorowanych przez Gemius. Pozycja tej otwartej przeglądarki internetowej nie zawsze była tak znacząca. W latach 2007-2009 Firefox często ustępował miejsca Internet Explorer, która na zmianę traciła i zwiększyła swój zasięg wśród internautów.

Duże zmiany w popularności przeglądarek można zauważyć analizując wyniki osiągane przez Chrome. Na tę sytuację niewątpliwie ma wpływ ekspansja wszystkich produktów Google, które opanowują coraz więcej segmentów rynku internetowego i mobilnego. Wysokie wyniki osiągane przez przeglądarkę Google Chrom na wielu serwisach rankingowych dowodzą, że rynek przeglądarek wciąż może nas zaskoczyć.

"Udział Chrome w rynku szybko się zwiększa dzięki stabilności, szybkości i funkcjonalnościom, które są powiązane z kontami Gmail. Ostatnio zarówno Chrome, jak i Mozilla generują dużo szumu w sieci, ciesząc się dużą popularnością na stronach lokalnych oraz globalnych i zyskując nowych użytkowników" - mówi Timotej Gala, dyrektor zarządzający w Httpool, sieci reklamowej działającej w Słowenii i całym tamtejszym regionie.

W zestawieniu urządzeń mobilnych, wykorzystywanych przez słoweńskich internautów do łączenia się z internetem, pierwsze miejsce zajmują urządzenia firmy Apple (50,5 proc. udział w rynku). Pod względem ilości odsłon generowanych przez internautów, surfujących po sieci za pośrednictwem urządzeń mobilnych, Apple wyprzedził Nokię (24,82%) na początku 2011 roku i od tej pory niezmiennie zajmuje pozycję lidera. Jednakże wyniki ostatnich badań wskazują, że zarówno popularność Apple jak i Nokii zaczyna spadać, przede wszystkim na korzyść urządzeń Samsunga (14,04%). Wzrost popularności telefonów tego koreańskiego producenta na rynku słoweńskim spowodowany jest głównie pojawieniem się Samsung GT i9000 (Galaxy S). W rankingu najpopularniejszych modeli urządzeń mobilnych, powyższy telefon zajął trzecie miejsce, zaraz po smartphonie i tablecie Apple.

Oprócz danych na temat rynku słoweńskiego w serwisie gemiusRanking można znaleźć również dane dla Białorusi, Bułgarii, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Polski, Rosji, Słowacji, Turcji, Ukrainy, Węgier oraz Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki. W planach jest ró wnież udostępnienie danych dotyczących Danii i Izraela.