eMarketer: reklama internetowa urośnie jak na drożdżach

Najnowsza prognoza eMarketera zakłada wzrost rynku reklamy internetowej w 2004 r. o 25,2 proc. do #{{c:red}}9,1 mld USD{{c_end}}#. To o jeden miliard więcej niż wynik z 2000 r., kiedy wartość rynku osiągnęła apogeum - 8,1 mld USD. To także więcej o 700 mln USD niż niedawne szacunki Jupiter Research mówiące o 8,4 mld USD w 2004 r. - donosi mediapost.com

Analitycy eMarketera twierdzą również, że dynamiczny wzrost utrzyma się przez najbliższe lata. W przyszłym roku wydatki na reklamę internetową wzrosną o 23,1 proc., zaś w 2006 o 20,5 proc.

Wydatki na e-reklamę w I kw. 2004 wyniosły, według raportu Internet Advertising Report sporządzonego przez IAB/PricewaterhouseCoopers, 2,27 mld USD. W drugim kwartale, jak podaje eMarketer, rynek osiągnął 2,2 mld USD, notując niewielki spadek. Prognoza na trzeci i czwarty kwartał zakłada rekordowe poziomy - odpowiednio 2,3 oraz 2,35 mld USD.

Motorem napędowym e-reklamy pozostają płatne odnośniki, pomimo umiarkowanego entuzjazmu reklamodawców. W 2004 wartość paid search będzie stanowić 39,5 proc. łącznych wydatków - o 3 proc. więcej niż rok temu. Wydatki na ogłoszenia drobne sięgną 16 proc. łącznych nakładów, zaś udział reklam typu rich media wzrośnie o 2 proc. do 10,5 proc.

Rozwój szerokopasmowego dostępu do internetu wpłynie pozytywnie przede wszystkim na rich media, które w w tym roku osiągną 955 mln USD (eMarketer) lub 1 mld (Jupiter Research). JR przewiduje średni roczny wzrost tego segmentu o 40 proc. przez najbliższe 5 lat - do 3,8 mld USD w 2009 r.

Rynek płatnych odnośników, zdaniem Jupiter Research, osiągnie w 2009 r. wartość 5,5 mld USD

Jak informowaliśmy wcześniej, wzrost polskiego rynku e-reklamy szacuje się na co najmniej 50 proc.