eBay: dziękujemy silnej złotówce

Podróbki. Czy może Pani skomentować ostatnie orzeczenia sądów związane z oskarżaniem związanymi z handlem nieoryginalnymi produktami na aukcjach internetowych?

Podróbki serwisie aukcyjnym to dla nas temat niezwykle ważny, ale i bardzo trudny. Jedno trzeba powiedzieć wyraźnie: eBay jest przeciw podróbkom - nie chcemy ich na naszej stronie, szkodzą nam. Jednak trzeba pamiętać, że eBay to platforma handlowa, gdzie swoje towary sprzedają indywidualne osoby i firmy, nie eBay. Robimy naprawdę wiele, aby walczyć z nieuczciwymi sprzedawcami oferującymi tajlandzkie torebki Prady.

Na całym świecie ponad 2 tysiące pracowników eBay czuwa nad bezpieczeństwem transakcji na platformie eBay. Współpracujemy z ponad 18 tys. tzw. "right owners", którzy stale przeszukują aukcje na eBay i sprawdzają czy oferowane przez sprzedających produkty są oryginalne i informują nas a my natychmiast usuwamy te, które wzbudzają ich wątpliwości. Niestety nie zawsze istnieje możliwość stuprocentowej oceny czy konkretny produkt jest oryginalny. Cały czas ponadto musimy pamiętać, aby nie utrudniać handlu uczciwym sprzedawcom, oferującym autentyczne produkty - oni zresztą niejednokrotnie mają do nas pretensje, że wzmożoną kontrolą utrudniamy im uczciwe zarabianie pieniędzy. Robimy bardzo wiele w tej kwestii, aby nasi użytkownicy mieli dostęp do produktów oryginalnych - jesteśmy jednak "tylko" platformą aukcyjną i niezależnym pośrednikiem w transakcjach kupna / sprzedaży.

Jak przedstawia się przestępczość internetowa na aukcjach internetowych w krajach, za które jest Pani odpowiedzialna?

Długa obecność eBay w krajach z mojego portfela wpłynęła na stosunkowo dużą świadomość kupujących, którzy rozważniej podchodzą do zakupów i nie dają się łatwo oszukiwać. Cały czas współpracujemy w lokalną policją oraz przede wszystkim dbamy o większe bezpieczeństwo naszego serwisu - co stanowi jeden z najważniejszych priorytetów rozwoju platformy. Przestępczość jest niewielka - w granicach "średniej europejskiej".

Przez bardzo długi czas wyróżnikiem eBaya był brak reklam, czym niewątpliwie zyskiwał duże poparcie swoich użytkowników. Teraz reklamy są - czyżby eBay za mało zarabiał na opłatach od sprzedających?

Pojawienie się reklam w eBay to projekt centralny, prowadzony i koordynowany przez International Ad Division w Bernie. To nowe terytorium działań firmy, jesteśmy dopiero na początku drogi i nie wiemy, w którym kierunku inicjatywa ta będzie zmierzać.

Wprowadzenie reklam ma również na celu zwiększenie efektywności wyszukiwania. Często obserwujemy sytuacje w których kupujący w odpowiedzi na swoje pytanie nie otrzymuje żadnych wyników. Pojawienie się reklam sprawi prawdopodobnie, iż znajdzie szukany przez siebie produkt - fakt, że nie na naszej platformie, ale za naszym pośrednictwem. Być może więc wróci za kolejnym razem i nadal będzie naszym lojalnym użytkownikiem. Nasze analizy nie wykazały znaczącego odpływu użytkowników po wprowadzeniu reklam do serwisu, nie słychać też wyraźnych sprzeciwów, co utwierdza nas w przekonaniu, iż to był dobry krok.

W eBay Polska obecna jest reklama tekstowa i graficzna.

Kto konkretnie dba o sprzedaż reklam w polskim eBayu - centrala w Szwajcarii czy własne biuro sprzedaży?

Przy reklamie tekstowej w całej Europie, także w Polsce współpracujemy z Google Adwords. Zaś sprzedaż reklamy graficznej jest w gestii lokalnych oddziałów. W Polsce zajmuje się tym Adnet, który sprzedaje powierzchnię reklamową na stronach eBay.pl, jak również poszukuje nowych reklamodawców, promuje serwis aukcyjny eBay w domach mediowych oraz wspiera działania promocyjne serwisu.

Wersja mobilna eBay - czy jest, jeśli tak to gdzie i jaką cieszy się popularnością?

Na rynku polskim nie ma mobilnej wersji eBay.pl. Jest natomiast na innych rynkach, m.in. w USA, Niemczech, Wielkiej Brytanii. Oczywiście Polscy użytkownicy mogą używać tamtych aplikacji.

Sposób na sukces wg Aliny Prawdzik?

Trudne pytanie. Przede wszystkim trzeba lubić swoją pracę i wykonywać ją z pasją. Z pewnością nie byłabym na tym miejscu bez dobrego zespołu i ludzi, z którymi współpracowałam w Polsce. Ważna jest również umiejętność perspektywicznego i strategicznego myślenia oraz słuchanie użytkowników i szukanie wszelkich sposobów na spełnianie ich oczekiwań i potrzeb.

Dziękuję za rozmowę.