e-commerceStandard 2009 - relacja z konferencji
- Bożena Jaskowska,
- 21.09.2009, godz. 15:17
Dystrybucja, logistyka i technologie dla e-commerce
Magdalena Mała, investment manager z MCI Management podczas panelowej dyskusji na temat kondycji polskiego e-commerce oraz przywołanego upadku sklepu Hoopla.pl przyznała, iż jedną z przyczyn niepowodzenia tego projektu było dążenie zarządu Hoopla.pl do zbudowania własnego systemu magazynowo-logistycznego, podczas gdy fundusz MCI rekomendował outsorcing takich usług. Wiele wskazuje na to, że właśnie outsorcing w przypadku e-sprzedaży produktów niskomarżowych (np. sprzętu komputerowego i elektronicznego) może być czynnikiem decydującym o konkurencyjności w branży.
Prezentacje największych graczy rynku dystrybucyjnego (którego wartość wyniosła w 2008 r. 13,2 mld zł) potwierdzają potencjał magazynowo-logistyczny oraz dostarczają informacji o szeregu dodatkowych usług przygotowanych specjalnie dla e-commerce. Rynek dystrybucyjny podzielony jest w Polsce - wg danych zaprezentowanych przez Karola Dudija, dyrektora handlowego ACTION S.A. - pomiędzy kilku graczy: ABC (23,1%), ACTION (18,7%), AB (14,3%) oraz TechData (13,6%).
Roczne obrotyhttp://ACTION.pl , firmy która obecnie obsługuje ponad 8000 klientów sięgają 2,3 mld zł. Sklepy internetowe korzystające z usług ACTION mają do dyspozycji ponad 16,5 tys. produktów zgromadzonych w 60 grupach, a łączna powierzchnia magazynowa wynosi 25 tys. m2 i wprowadzane są nowe zautomatyzowane linie i systemy transportu. Docelowo ACTION uzyskać chce wydajność systemu na poziomie 45 tys. paczek dziennie (tj. 900 tys. miesięcznie podczas gdy teraz jest to 120 tys.). W ofercie ACTION znajdują się także systemy informatyczne (np. Dynamics - ERP Microsoft, CRM - własne rozwiązanie zarządzania relacji z klientami, WMS - system magazynowy, Fakturowanie - wewnętrzny system sprzedaży i in.) oraz rozwiązania technologiczne (pliki xml oraz WebService tj. interakcyjna platforma komunikacji z partnerami).
Firma AB S.A (od września 2006 r. notowana na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych) specjalizująca się dystrybucji rozwiązań teleinformatycznych, oferuje produkty ponad 240 światowych producentów sprzętu i oprogramowania, elektroniki użytkowej oraz telefonów komórkowych i akcesoriów, a także świadczy usługi składania i certyfikowania komputerów stacjonarnych oraz doradztwa w projektowaniu serwerów i systemów zintegrowanych. Obecnie z firmą współpracuje ponad 12 tys. partnerów. Wg zapewnień dyrektora sprzedaży, Patrycji Gawareckiej, firma AB S.A. gwarantuje dostawę towaru do klienta w czasie 24 godzin w dowolne miejsce w kraju oraz dysponuje zmodernizowanym centrum logistycznym wyposażonym w zintegrowany, modułowy i skalowalny system automatyki magazynów. Dla e-commerce firma przygotowała ofertę adresowaną do sprzedawców (m. in. B2B AP online, B2b Zone, B2C Twoja strefa zysku, B2C - systemy dedykowane oraz bramkę XML i system ECOD) oraz dostawców (VPM, sprzedawca XML).
Alternatywne wobec usług pocztowych i kurierskich sposoby dostawy zamówionego w internecie produktu scharakteryzowali przedstawiciele firm InPost oraz RUCH S.A.
Jesteśmy coraz bardziej wygodni, nie chce nam się stać w kolejkach i nosić ciężkich zakupów. Chcemy, by sprawunki można było zrobić blisko, szybko i komfortowo. Wszystko wskazuje, że w polskim handlu zaczyna się era sklepów convenience - powiedział Paweł Wierciński, doradca zarządu w RUCH S.A, wskazując iż trend "convenience" (wygoda zakupu, wygoda odbioru, "zawsze pod ręką", szybko) widoczny jest w usłudze Paczka w Ruchu. Jest ona dostępna w dwóch wersjach: e-handel (dla klientów biznesowych) i "blisko ciebie" (dla klientów indywidualnych i mikrofilm). Paczka w Ruchu wykorzystać ma rozbudowany system kiosków (w programie bierze udział 1200 punktów) oraz codziennego transportu prasy i umożliwić ma odbiór zamówionego produktu w wybranym przez klienta kiosku Ruchu (blisko miejsca zamieszkania, czy drogi do pracy).
Projekt 01 Paczkomaty 24/7 to z kolei - wg deklaracji Rafała Brzoski, prezesa InPost innowacyjna na skalę światową - usługa wprowadzona niedawno na rynek przez InPost. Paczkomaty to system skrytek pocztowych służących do odbierania przesyłek. Paczkomaty posiadające skrytki o trzech różnych gabarytach zlokalizowane są na stacjach benzynowych oraz całodobowych parkingach. Obecnie (stan na wrzesień 2009 r.) zainstalowanych jest 150 maszyn w 30 miastach, a plan zakłada, że do końca marca roku 2010 paczkomatów będzie 450, a docelowo (łączna inwestycja w rozwój usługi wynosi 150 mln zł do końca 2011) maszyn, zlokalizowanych w dużych i mniejszych miejscowościach, ma być w sumie 800. W usłudze Inpost, gdy zamówiona i dostarczona do paczkomatów przesyłka (czas oczekiwania wynosi max 48 godz) jest do odebrania w paczkomacie, klient jest informowany e-mailem lub sms i ma 3 dni na samodzielny jej odbiór. Po tym okresie przesyłka jest przekazywana do oddziału InPost gdzie jeszcze 11 dni oczekuje na odbiór. Obecnie trwa intensywna akcja promocyjna w ramach, której oferowane są zniżki zarówno dla e-sprzedawców jak klientów korzystających z usługi.
System płatności wykorzystywany w polskim e-commerce jest coraz bardziej kompleksowy i co najważniejsze bezpieczny, o czym przekonywał Andrzej Poniński, prezes zarząduhttp://DotPay.pl . Zaawansowane rozwiązania sprawiają, iż sklep internetowy obsługiwać może w prosty sposób wiele zintegrowanych modeli płatności za zakupy (karty płatnicze, e-transfery i przelewy online z polskich banków, płatności gotówkowe i za pośrednictwem telefonu, transakcje transgraniczne). Bezpieczeństwo zaś zapewniane jest przez stosowanie różnego rodzaju certyfikatów np. PCI DSS, McAfee Secure, Certyfikat SSL. Wśród pojawiających się trendów związanych z płatnościami internetowymi Andrzej Poniński wymienił: odejście od płacenia za zakupy przy odbiorze, wzrost popularności płatności gotówką oraz internetowe zakupy na raty i mobilność wszystkich procesów zakupowych.