Życie po świętach

Większość polskich sklepów internetowych w grudniu 2000 r. podwoiła swoje obroty. Konsumenci decydują się na zakupy w Sieci, ponieważ uważają je za wygodniejsze, tańsze i szybsze.

Większość polskich sklepów internetowych w grudniu 2000 r. podwoiła swoje obroty. Konsumenci decydują się na zakupy w Sieci, ponieważ uważają je za wygodniejsze, tańsze i szybsze.

Rodzime dotcomy radzą sobie lepiej niż przed 2 laty. Wzrasta również zaufanie kupujących do handlu elektronicznego. Większość polskich sklepów przez cały rok odnotowywała z miesiąca na miesiąc stopniowy wzrost obrotów - Vivid.pl średnio o 30%, a Merlin.pl - 15-20%.

Apogeum sprzedaży nastąpiło tuż przed świętami. Wówczas przychody wirtualnych sklepów gwałtownie wzrosły w stosunku do średniej rocznej sprzedaży - o 50% w Optimusie SA, w Easy Net - prowadzącej sklepy Empik.com, Galeriacentrum.com, Smyk.com - o 100%, a w Internetowym Centrum Handlowym ToTu - o 200%. W grudniu 2000 r. sprzedaż przedświąteczna była większa niż w tym samym okresie rok wcześniej, np. w Optimusie SA prawie dwukrotnie.

Taki wzrost zainteresowania konsumentów zakupami w Sieci był poprzedzony działaniami reklamowymi. Część dotcomów przeznaczyła dodatkowe fundusze na przedświąteczną kampanię reklamową, np. Optimus SA o 200% więcej niż w pozostałych miesiącach. Easy Net przeprowadziła kampanię w Sieci i na billboardach (patrz ramka), a największe kwiaciarnie internetowe reklamowały się w radiu i Internecie. Przed Gwiazdką sklepy nęciły klientów specjalnymi świątecznymi opakowaniami i promocjami.

Aby uniknąć spiętrzenia dostaw w drugiej połowie grudnia, na witrynach próbowano nakłonić klientów do wcześniejszego składania zamówień i wybierania towarów, które były w magazynach. Merlin.pl w listopadzie na swojej stronie głównej przedstawił oferty artykułów dostępnych w ciągu 48 godzin. Easy Net natomiast uruchomiła specjalną stronę z 30 wybranymi produktami polecanymi jako prezenty.

Portal Onet.pl również stworzył stronę z propozycjami świątecznych upominków. Mimo tych wysiłków, największe natężenie zakupów przypadło - jak zwykle - na połowę grudnia ub.r. "Najwięcej zamówień otrzymaliśmy 11 i 12 grudnia. Klienci najwyraźniej chcieli otrzymać zamówione prezenty tuż przed Wigilią" - mówi Katarzyna Górecka, dyrektor PR w Easy Net.